moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En tonårings bekännelser typ

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Emelie är en vettig tjej som jag känner lite smått sådär. Frågade om hon inte kunde berätta lite om hur hon tycker det är att va ung tjej idag och fick det här svaret:
 
Jag är idag 16 men fyller 17 år i mars. Jag är minst 1 år yngre en alla mina kompisar och jag försöker, precis som alla, bara passa in. Men när man är 174 och har lite former på kroppen gör det en osäker. 
De senaste veckorna har jag börja läsa Mican's blogg (moralfjant.blogg.se), som handlar om bland annat fulfobin. Och självklart lider jag av fulfobin. Jag vill väl inte se ful ut, eller? 

Men varför är det så då? Allt har med samhället och media att göra, det är dem som framkallar fulfobin. För jag hade ju aldrig haft tankarna om att jag vill bli smalare eller längre hår ifall inte media hade påverkat det med sina reklam anonser och samhället sätt att omfamna dessa anonser. 

Jag älskar att vakna på morgonen bara borsta igenom håret (borsta tänderna också) sätta på sig en enkel, men väldigt bekväm, tröja och bara gå till skolan. Det händer också att jag gör detta. Men som tonåring idag är det något man vill undvika. Eftersom man vet vad folk omkring en kommer att säga. "Gud va konstig hon såg ut utan mascara" osv.
 
Men varför jag bryr mig om vad andra tycker vet jag faktiskt inte. Dem människorna betyder väl då ingenting för mig eftersom jag umgås inte med dem och jag bryr mig inte om dem. Men varför bryr jag mig om vad de tycker då? Det skulle jag vilja veta.

Hon avslutar ju med att fråga varför hon bryr sig om vad andra människor tycker. Jag tror jag vet. Med risk att låta som en trångsynt evolutionsteoretiker: vi människor är flockdjur. Socialt samspel och kontakt med andra människor, att bli omtyckta, är viktigt för att vi ska må bra i oss själva. 

Visst går det att skita i vad vissa (även okända) människor tycker, men jag tror det är sjukt svårt om en inte är väääldigt självsäker - om en inte redan fått tillräcklig bekräftelse på sin awesomeness. Och dom flesta vågar inte det. Shit det finns massor av saker jag vill men inte vågar göra av rädsla för va andra ska tycka om mej.

Får nog helt enkelt uppmana folk att våga lite lite mer och sen lite mer och sen mer :) I kombination med att bekämpa snygghetsen då så det inte blir lika svårt att sticka ut ofc.

Kommentarer

  • Hanna Kriss säger:

    Jag kommer ihåg en händelse i somras. Jag hade varit på P&L med jobbet och sista natten hade jag dygnat. På tåget hem sov jag kanske högst en halvtimme, osammanhängande. När jag väl kom hem till mamma sov jag kanske 2-3 timmar. Sen skulle Jay ut och träffa två kompisar från Ume som hade får låna min lgh när jag var borta. Det enda jag hade hemma som var hyffsat bekvämt och rent var ett var långa träningsbyxor och en lång tröja/skjorta som gick precis nedanför rumpan. Jag såg förjävlig ut men tänkte "jag ska ju bara träffa Marianne och Rickard och de vet att jag knappt sovit och de tycker om mig ändå".

    Sen när jag närmade mig stan så skickade de ett sms och berättade att de var och handlade på biblioteksgatan. Jag fick panik. "Jag kan inte gå till Östermalm så här, vad ska folk säga?" Folk som jag inte ens kände och som jag förmodlikgen aldrig skulle träffa igen. Jag fick panik och drog iväg med dem tills söder och fiket uppe på Per Anders Fågelströms terass. Där kändes det inte alls lika jobbigt, för det var mina hoods, där jag kände mig hem. Där det dessutom var större risk att jag skulle stöta ihop med nån jag kände och "skämma ut mig" för mina kläder.

    Konstigt det där. Att det känns jobbigare/skämmigare att vara ful där man inte ens känner nån.

    Svar: I know. Knäppt.
    Mican

    2012-12-23 | 22:33:38

Kommentera inlägget här: