moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Kalabalik om svarta dockor och pepparkakor

Kategori: Rasism och fascism

Folk postar statusar på fb om att "nu har det gått för långt!". Skriver saker som att allt numera handlar om att bekämpa rasism som inte finns, att vi inte tillåts vara svenska längre. TRADITIONEN ÄR HOTAD omg omg omg! Vi får fan inte fira jul längre, snart får vi väl inte äta köttbullar för att dom är bruna. Typ så.
 
Och jag vill ba slå folk som lägger upp såna statusar i huvet med en stekpanna. För va fan? Ingen hindrar dej från att fira jul. Att äta pepparkakor är inte straffbart varken juridiskt eller socialt. Hellre att folk går lite för "långt" i bekämpningen av rasism för att undvika att kränka, än att det inte finns nån medvetenhet alls.
 
Ja jag tycker också det är löjligt att inte få va pepparkaka på lucia och jada jada. Men folk gör en alldeles för stor grej av det och börjar låta som SD:are allihopa när dom tjatar om att allt är rasistiskt numera.
 
SKÄRP ER!
 
Och läs Kawas inlägg Traditionen lever för han skriver bättre än mej!

Kommentarer

  • ett ritstift i din rumpa säger:

    alltså jag har lite svårt faktiskt att begripa varför just de där sekvenserna ur kalle ankas jul klipps bort. jag har googlat blackfaces och pickaninnys och blivit aningen klokare, men det är mig ändå väldigt obegripligt.
    kan tillägga att jag bryr mig väldigt lite i traditioner och att det inte skulle spela desto större roll för mig ifall de slopade hela skiten, jag fattar bara inte varför det är just de där delarna och bara de delarna, för har för mig att det inte är de enda ställena där karikatyrer av olika folkgrupper kan hittas...

    Svar: Nää jag fattar inte heller, men spelar inte så stor roll. Bara jag slipper allas konspirationsteorier om att nån makt vill hindra oss från att fira jul.
    Mican

    2012-12-15 | 20:06:41
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • TantMango säger:

    Skitbra inlägg! Jag känner likadant.

    2012-12-16 | 00:53:02
    Bloggadress: http://tantmango.se
  • Emelie säger:

    Jag känner också att folk är lite överdrivna med det snacket. Men jag tycker också att dem har rätt att reagera.
    För jag tycker (personligen) att det är mer racistiskt att ta bort den svarta docka ur kalle anka... Ska den inte också få vara med liksom?
    Och sen att man inte får klä ut sig till pepparkaka på lucia är också konstigt eftersom man fortfarande får klä ut sig till stjärngossar. Du vet vita rockar och höga spetsiga hattar (kkk).

    Svar: Ett rent sammanträffande att den svarta dockan var den som hade problem att förstå tomtens instruktioner...? Nej jag tycker det är bra att Disney tänker på vilka stereotyper dom sänder ut. Dom får gärna göra prinsessorna lite tjockare också...
    Jamen visst ere skitkonstigt att inte få klä ut sig till pepparkaka, tycker jag med. Men att dra det till att vi inte tillåts fira traditioner i Sverige längre, att hela den här bekämpa rasismen grejen har gått till överdrift - är bara onyanserat, korkat och överdrivet.

    Folk har väl alltid rätt att reagera. Sen om reaktionerna verkligen är så smarta är en annan fråga...
    Mican

    2012-12-17 | 16:56:06
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • Emelie säger:

    Men den mörka dockan kan väl säga det utantill.. Är alltså smart, medan den blonda vita säger fel... Om jag minn rätt dårå.. :)

    Svar: Aja hon säger ju mamsen direkt men ;) Men iaf är diskussionen kritiken mot det hela överdriven och urartar i dom mest konstiga slutsatser
    Mican

    2012-12-17 | 20:13:53
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • Emelie säger:

    Ja absolut människor tar ju protesterna till det extrema och tjatar om att julen är förstörd och dem minst sagt överdriver...

    2012-12-17 | 21:07:56
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se

Kommentera inlägget här: