moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Pojken i klänning - mobbad på dagis?

Kategori: Feminism och genus

Finns ju ett argument mot att sätta på killar "tjejkläder" såsom klänningar, strumpbyxor och tunikor. Att dom skulle bli retade av andra barn. Och ja det skulle dom säkert bli. Säkert skulle nån förälder också håna dom "höhö är det barbiekillen som kommer?". 
 
Men vafan, ungar mobbas för dom mest konstiga anledningar. Ungar som har stora öron då, ska du tejpa ner dom då? Nånstans måste ju också förändringen ta början, för ju fler som låter killar ha rosa kinaskor desto mer accepterat kommer det att bli. Dessutom - om alla börjar nu så kommer det ju att va "normalt/acceoterat" även när ungarna kommer upp i högre ålder.
 
Jag skulle hellre ge min unge en större frihet i livet (till exempel genom att låta min son bära "tjejkläder", leka med "tjejleksaker" agera "tjejigt) än att by all means försöka undvika eventuelllt retande. Då lär jag ungen att en del folk inte har fattat att alla människor får va som dom vill, och såna idioter ska vi strunta i. Det kan va viktigt i andra situationer också.
 
För inte skulle ni ju säga till er bög-tolvåring att låtsas va straight för att bli accepterad i högstadiet? Eller? Jag skulle hellre lära honom att våga va sig själv fast det tar emot. Eller möjligtvis byta skola, till en med vettigare elever.
 
Och om du vill va riktigt sure att ungen inte blir utfryst - ta hen till en förskola med genuspedagogik :)
 

Kommentarer

  • Michis säger:

    Alla förskolor ska vara genusmedvetna liksom alla skolor öht det står ju i varenda styrdokument. Finns väl inte så gott om dessa "genusförskolor"?

    Svar: Finns ju vissa som är mer medvetna än andra. Finns en del men eftersom jag inte har barn vet jag inte var. Fråga LD ;)
    Mican

    2012-11-11 | 10:11:12
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • VILDAH | Vilma Dahlström säger:

    Så rätt. Så himla rätt. Blir glad att du skriver det här!

    2012-11-11 | 16:27:53
    Bloggadress: http://vildah.blogg.se
  • VILDAH | Vilma Dahlström säger:

    Så rätt. Så himla rätt. Blir glad att du skriver det här!

    2012-11-11 | 16:27:53
    Bloggadress: http://vildah.blogg.se

Kommentera inlägget här: