moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att skapa dålig stämning

Kategori: Feminism och genus

är inte alls särskilt svårt faktiskt. Du behöver varken vara elak eller äcklig eller dra ett rasistiskt skämt vid fel tillfälle. Det räcker med att bryta en norm - utan att be om ursäkt för det. Så typ när någon frågar om det inte är dags för mig att raka benen kan jag svara "varför är det så viktigt för dig?". Skapar garanterat vacklig stämning och nervositet hos påtalaren.
 
Människor blir rädda när dom blir ifrågasatta och tvingas tänka efter, verkar det som. Dom vill inte bli upplysta om normer och strukturer utan lever hellre i sin lilla bubbla där dom kan kasta skit på avvikare istället för att ifrågasätta sin egen trångsynthet. Så när jag säger nåt lite lagom äckligt och en släkting frågar "varför kan du inte vara lite kvinnlig?" skulle det räcka med att jag svarar "jag vill inte begränsas av min fitta, jag vill vara mig själv istället" för att han skulle känna sig lite obehaglig till mods. Kanske lite skamsen över sitt uttalande? Hoppas jag. 
 
Det räcker med att följa Grynets råd - TA INGEN SKIT! Att våga säga ifrån när någon beter sig illa mot dig eller någon annan. Att våga vara kaxig. Att våga ifrågasätta sånt som är på gränsen, trots att du kommer att uppfattas som en tråkmåns eller rabiat äckelfeminist.
 
Så varför vågar jag inte vara mer kaxig? Varför tar jag skit ibland? Varför sätter jag inte bestämt ner foten när någon hånar mig eller andra? Nu pratar jag inte om tillfällen där någon skämtar om mig med omtanke bakom, för jag är inte så jävla uppblåst att jag inte kan bjuda på mig själv, tvärtom. Jag pratar om de tillfällen när någon säger nåt som gör att det riktigt ont i mig och när jag känner att det här är fel fel fel. Typ när några ytligt bekanta diskuterar och nån säger "vi får helt enkelt acceptera att kvinnor och män är olika och inte göra en sån stor grej av det". Så står jag där bredvid och vill bita tillbaka men biter mig själv i tungan istället. Är det för att jag är kvinna och flickor fostras till att alltid vara till lags? Eller är det nåt annat? Jag vet inte.
 
Jag ska utmana mig själv. Varje gång någon säger nåt otroligt korkat ska jag åtminstone sucka högt. Lite dålig stämning måste en ju kunna uppbringa med det. Eller vad tror ni?

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Vi skulle ha ett betydligt bättre samhälle om alla vågade bita ifrån ibland

    2012-10-07 | 15:41:07
  • VILDAH säger:

    Mycket bra skrivet hör du!

    2012-10-08 | 19:07:47
    Bloggadress: http://vildah.blogg.se

Kommentera inlägget här: