moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Ber du om ursäkt för sunkighet?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Varför hör jag ofta tjejer/kvinnor be om ursäkt för att dom inte är uppiffade? Typ "gud förlåt jag ser ut som en uteliggare men har inte hunnit tvätta i helgen". Varför i helvete skulle jag bry mig om ifall nån träffar mig i mjukisbyxor och skitigt hår? Finns det ärligt talat folk som tar det som en personlig förolämpning om en kompis dyker upp "sunkig"? Asså isåfall är det nog dags att slå sig själv i huvet med en stekpanna, banka in lite nya tankesätt.
 
Jag blir faktiskt riktigt upprörd när tjejer gör så, ursäktar sig på det sättet. Inte så att jag blir arg på den tjejen, men arg på strukturen. Jag ska ALDRIG nånsin ursäkta mig för hur jag ser ut, för det är fan inte relevant! Jag är inte till för att visa mig knullbar eller för att behaga andra, fuck that.
 
Kvinnors kroppar/yttre är allmän egendom och vi får lära oss detta väldigt tidigt, inte bara av media utan av människor i vår närhet som kommenterar varandras utseenden och ursäktar sina egna. Vi har blivit hjärntvättade att ett ovårdat utseende inte bara är något att skämmas över utan även att det är ohyfsat och respektlöst mot omgivningen. //Lady Dahmer, läs hela inlägget

Kommentarer

  • Bella säger:

    Jag tror inte att någon tar det som en förolämpning, men precis som du har andra också åsikter, din är att man inte ska vara så utseendefixerad och klagar då på samhället.
    Medan andra inte förstår varför man inte "bryr" sig om hur dem ser ut.
    Och jag förstår mig nog på båda delarna. För jag är en sådan som bryr mig om hur jag ska se ut för att jag själv vill må bra...

    Svar: Hela samhället är utseendefixerat. Om du inte märkt det så titta noggrannare. Jag har full förståelse för att du vill vara snygg för att må bra (pga samhället lär oss att snygg=lycklig). Men om du tänker vidare, varför känner du så tror du? Om du fick välja, skulle du hellre känna att du kunde må bra även en "ful" dag?
    Vad är positivt med att behöva va snygg för att må bra? Va gör dom som är fula, är dom dömda till evig olycka då eller? Om nu snygghet borde va viktigt. Varför inte kämpa tillsammans för att kunna va nöjd utan att va piffad? Så kan vi piffa oss endast för nöjes skull och inte av rädsla för att va fula.
    Mican

    2012-10-19 | 17:06:23
  • Bella säger:

    Jag tror inte riktigt du förstod. Jag tycker det är KUL. Att få fixa sig och när jag har roligt mår jag bra. Om jag tycker det vara kul att inte duscha och raka benen så skulle jag vara glad för det. Jag är nöjd med mig själv när jag inte fixar mig heller, jag kan gå till skolan i den stora tröjan slitna jeans och bara sätta upp håret, inte sminka mig men fortfarande må bra. Men jag tycker det är KUL att göra mig fin....

    Svar: Well in that case, *tummen upp*! Bra att du tar upp det här, ska ägna ett inlägg åt det hela och förklara tydligare hur jag menar
    Mican

    2012-10-20 | 13:34:33

Kommentera inlägget här: