moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är så livet är liksom

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Tjej 1 ~15: Asså jag kan inte fatta hon tjejen i 8:an som alltid har typ polotröjor, du vet?
Tjej 2 ~15: Ja hon! Asså seriöst… tror hon att hon ska få några vänner eller typ killar om hon inte visar hud liksom?
Tjej 1: Ja eller hur!? Jag brukar liksom alltid ha så urringat som möjligt! Hur ska jag annars få typ killar?
Tjej 2: Ja men precis! Ju mer bröst man visar ju mer killar och vänner får man.
Tjej 1: Håller med! Det är så livet är liksom.
Från tjuvlyssnat.se

Fan jag blir uppriktigt lessen av att läsa sånt här. Första tanken är kanske "fan vilka blåsta fjortisar" men av erfarenhet som lärarvikarie på högstadiet vet jag att dessa värderingar är vanliga. Och det är så jävla tragiskt.

Och varför blir det så här då? Jo, för att vi uppmuntrar tjejer att det är deras utseende som räknas. Genom att hela tiden bekräfta hur fina dom är. Genom tidningar, reklam och film.  Asså räkna hur många romantiska komedier det finns med en olycklig singeltjej som piffar upp sig och först då, när hon är fiiiiiiiiin, så hittar hon kärleken. JAG SPYR!

Utseende-ångest hänger tätt ihop med utseendefixering, vilken grundar sig i att vi alla får utseendet att framstå som sjukt viktigt. Genom att säga till ungarna att dom är fina som om det vore en komplimang, ger vi dom en ingång till ångesten. Genom att du sminkar dig lär du din lillasyster att det är viktigt. Särskilt om hon frågar varför du gör det och du svarar att du ska bli fiiiiiiiiiin och vill inte hon prova?.

Genom att visa att utseendet är viktigt - skapar vi också ångest förknippat till det. Så hur ska vi göra för att folk ska få njuta av smink/mode utan att det leder till ångest hos sig själv eller andra? Fett svårt.

 

Kommentarer

  • Michis säger:

    När jag var mellan 15-19 så hade jag "polotröjor" men många tjejer hade mkt urringat. Jag resonerade som så att det var onödigt att ha det för killar flockades ju oavsett. (Fast jag var inte så intresserad av dem heller då)..

    Tragiskt ja!

    2012-10-26 | 23:59:42
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Hej säger:

    Håller med, lätt att hitta problem med filmer/media. Men kan du skriva ett inlägg om positiva exempel på när reklam/film/folk är könsneutrala eller på något sätt bidrar till att världen förändras på ett sätt du tycker är bra?

    Svar: Vilket bra tips! Det ska jag hålla ögonen öppna för och tänka på i kommande inlägg :)
    Mican

    2012-10-28 | 22:17:29

Kommentera inlägget här: