moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Fråga aldrig en dam vad hon väger

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Det är en rätt onödig grej att väga sig egentligen. Dels för att "vi ska va nöjda med vår kropp oavsett form" och för att tjock inte är detsamma som ohälsosam, läs mer om det i mitt inlägg där jag flashar sittvalken. Men också för att vikten inte säger nåt om hur smal en är, egentligen.
 
Asså jag vet att det finns en smalhets i samhället och fattar därför att folk vill va smala, för annars kan dom inte känna sig snygga. Fast jag fattar inte varför vikten har så stor betydelse? Varför är det skämmigt att berätta vad en väger? Asså är du fet så syns det ju ändå, så gör väl varken till eller från om du väger 150? Och är du smal så kommer väl ingen tycka du är tjock bara för att du väger 80 kg, men ser ut att väga max 60? Konstig grej. Svårt att förstå hur några höjda siffror kan orsaka så mycket ångest (spegeln är väl isåfall ett mer tillförlitligt verktyg).
 
Själv diggar jag att väga mig för att det är spännande att se hur kroppen förändras. Brukar väga ca 5 kg mer efter vintersäsongen (då jag kört mycket fys + julafton kanske hehehe). Fast det är inte (längre) förknippat med nån ångest, tack å lov. Minns hur det var när jag försökte jobba bort putmagen med situps och bra kost för ett antal år sen (lyckades ej pga gillar choklad samt lärde mig att den är mjuk och gosig och inte gör mig mindre lycklig). All jävla ångest över en sån liten, obetydlig grej. Usch!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: