moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Hårfobi

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

 
Asså det här med att hår skulle va äckligt, hur fan tänker ni? Och det här med att kvinnors hår skulle va äckligare än mäns, kan ni utveckla resonemanget eller? Kolla in mitt slaktande av anti-hår argument här.
 
Jag står fast vid att det bara handlar om indoktrinering - du har lärt dig att tycka tjejers hår är äckligt. För att kunna förstå att kvinna = hårighet måste du kritisera din egen världsbild o det är fett jobbigt så istället motarbetar du håriga tjejer och utvecklingen.
 
Du förstör för nytänkande, modiga, håriga tjejer genom att
1. Prata om hur äckligt tjejers hår är ("asså alla får ju göra som dom vill men jag tycker det är ofräscht") SLUTA!
2. Påpeka när någon är hårig ("oj dags att ta fram hyveln kanske? *fniss*") SLUTA!
3. Ursäkta dig när du själv är orakad ("hehe det är ju vinter") Fast jag fattar att du inte orkar ta striden.
4. Raka dig -  Att just du rakar dig är ju egentligen inte ett problem, problemet är att när alla "bara gör det" så är det inte okej att gå en annan väg. Jag har också full förståelse för att inte orka ta striden, för det är inte alltid värt det.
 
NEJ! Yttrandefrihet innebär INTE att du ska säga allt du tycker. Finns ingen anledning för dig att säga hur äckligt du tycker hår är. Faktiskt. Det enda du åstadkommer med det är att skambelägga tjejer som inte vill raka sig. Skärp dig, asså.

Kommentarer

  • Marie Lindberg säger:

    Ha! Love the pic!

    2012-10-16 | 11:27:04
  • Sara Holmgren säger:

    Du är så jäkla bra!
    Jag rakar mig, men inte så slaviskt som tidigare. Ändå är jag så sjukt indoktrinerad i det här att kvinnor inte får vara håriga, att jag regelbundet drömmer mardrömmar om att jag går och badar och upptäcker att jag glömt raka benen!

    Det gör mig så arg!

    Svar: Haha drömmar om det t.o.m :P
    Mican

    2013-04-14 | 17:05:01
    Bloggadress: http://nejnujavlar.blogspot.se

Kommentera inlägget här: