moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svar till frågestund - del 2

Kategori: Sån är jag

Du kämpar för att gå ifrån beteenden som grundar sig i normer och ideal har jag fattat.... Men finns det något tillfälle då du fortfarande sviktar och gör det som förväntas? Och om svaret är ja... Vad är nästa förändring av dej själv i ditt krig mot ideal?
Svar: Ja, ungefär så. Asså jag vill inte motarbeta alla normer, det skulle bara bli löjligt. Som att hälsa med högerhand när en träffar en ny person eller att stå på höger sida i rulltrappan, det är inget jag vill bryta. Normer finns ju i allt och det går inte att få ett normfritt samhälle. Däremot ifrågasätter jag dom normer som jag tror är skadliga och onödiga (till exempel normen att bry sig sjukligt mycket om utseende).

Men yes, det finns MASSOR av grejer som jag gör för att det förväntas. Det är svårt att komma på alla eftersom självrannsakan inte direkt är piece of cake, men kan nog ta upp några exempel. Jag noppar ögonbrynen, klär upp mig till fest, vågar inte inte ifrågasätta allt jag vill av rädsla att inte va till lags. Det senaste är nog det jag ska jobba allra mest på.

Hur ser du på män som rakar/vaxar sina kroppar? Är de också slavar under det hårfobiska samhället?
Svar: Inte på samma sätt, eftersom det inte är norm för män att raka sig. Det kan nästan vara tvärtom i det fallet – män som vill raka sig ses som omanliga, fjolliga, avvikande (till viss del). Hårfobin gäller egentligen mest mot kvinnor. Här ser vi ännu ett exempel på isärhållandets princip – män och kvinnor görs olika genom exempelvis hur de ska sköta sin kroppsbehåring. Så ja egentligen är vi väl alla, män som kvinnor, påverkade (eller slavar hårt uttryckt) av de förväntningar samhället har på oss – om de nu innefattar hårlöshet eller hårighet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: