moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Lite självkänsla tack!

Kategori: Whatever

Jag möter så otroligt många unga som inte insett att de är värdefulla, fantastiska, älskvärda och alldeles alldeles underbara. Allt i livet blir så mycket svårare när självkänslan är låg. Minsta lilla motgång kan orsaka enorma mängder ångest. Att hela tiden söka bekräftelse från andra, duger jag? Borde jag ändra på mig? Hur ska jag vara för att ni ska tycka om mig? Vad gör jag för fel? Är jag tillräckligt snygg/smart/rolig? För de flesta ökar självkänslan i takt med att en åldras. För vissa går det snabbare än för andra, beroende på vad som händer i livet och vad en har för personliga förutsättningar. 
 
Det finns vissa saker du kan göra för att öka din egen självkänsla stegvis. Jag tänkte lyfta några exempel. 
 
Ifrågasätt dina negativa tankar
Så fort du får en negativ tanke om dig själv, ifrågasätt den! Ställ frågor som "finns det nåt annat sätt att se på det?", "vad skulle min kompis säga?", "vad är det värsta som kan hända?" och "är det så viktigt egentligen, vad gör det om hundra år?". Förbjudet att svara "det bara är så" eller "för att jag är värdelös" på frågorna. 

Lyssna på vad andra säger
Om någon ger dig en komplimang - tro på den! De flesta ger inte komplimanger utan att mena dem.

Lyssna inte på vad andra säger
Om någon säger något elakt om dig/till dig - tro inte på det! Skitsnack grundar sig oftast i avundsjuka eller idioti. 
 
Välj dina kompisar väl
Umgås bara med människor som får dig att må bra och som accepterar dig som du är. Undvik människor som kommer med såkallade "goda råd" hela tiden, som ofta kritiserar och sällan berömmer och andra småelaka saker. Lita på din magkänsla, och våga bryta med en dålig vän!

Du är inte vad du gör
Alla gör misstag. Att du gör ett misstag gör dig inte till en sämre människa. Tänk dig att din kompis (förutsatt att det är en vettig person) gjort exakt samma sak. Vad skulle du säga till hen?
 
Sluta jämför dig med andra
Glöm inte att du är unik, precis som alla andra. Det ger ingenting att jämföra sig med sina kompisar i vem som är snyggast, roligast, snällast eller den bästa flickvännen/pojkvännen. Kom fram till att din kompis är snäll, du också. Det räcker så. Om ändå tanken "hen är roligare" dyker upp, fråga dig själv vad det spelar för roll egentligen. Var glad att du har så fantastiska vänner och inse att så härliga människor faktiskt älskar dig. Så nåt gör du ju rätt ;)

Våga se dina positiva sidor
Skryt. Ofta och mycket. För dig själv och för andra om du vågar det. Överdriv dina positiva egenskaper. Vi måste bort från den äckliga jantelagen som säger att "du ska inte tro att du är nån". Skriv en pepp-lista till dig själv med saker du gjort bra under dagen och bra egenskaper du har. Be andra att skriva en likadan lista om dig. Lita på vad de säger! Undvik gärna ytliga saker som "fina ögon" och utgå från egenskaper.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: