moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Är hår verkligen äckligt?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

 
Och varför är det mer äckligt på tjejer än killar? Näe. Kolla in mitt slaktande av anti-hår argument. 
 
Det handlar bara om indoktrinering, normerna säger att hår på tjejer är äckligt (och nu på senare tiden börjar det även bli så att hår på killar ses som äckligt). Och det är en sån sjuk grej, vem kom på det egentligen? Att hår är äckligt?

Jag skiter i folks personliga preferenser (om dom vill att deras partner är rakad av olika anledningar typ) men jag blir JÄVLIGT IRRITERAD när nån ska spy ur sig sina preferenser som om det vore en allmängiltig sanning.
 
Bara välj den du ska knulla med efter dina preferenser, men försök inte få andra att anpassa sig efter vad DU gillar. 
 
Du förstör för nytänkande, modiga, håriga tjejer genom att 
1. Prata om hur äckligt tjejers hår är ("asså alla får ju göra som dom vill men jag tycker det är ofräscht") SLUTA!
2. Påpeka när någon är hårig ("oj dags att ta fram hyveln kanske? *fniss*") SLUTA!
3. Ursäkta dig när du själv är orakad ("hehe det är ju vinter") Fast jag fattar att du inte orkar ta striden.
4. Raka dig -  Att just du rakar dig är ju egentligen inte ett problem, problemet är att när alla "bara gör det" så är det inte okej att gå en annan väg. Jag har också full förståelse för att inte orka ta striden, för det är inte alltid värt det.

Kommentarer

  • Matilda säger:

    I princip den enda anledningen till att jag rakar mina ben är att det går ju för bövelen inte att ha strumpbyxor utan att se helt galen ut annars! Haha! Särskilt när man är blond och har svarta strumpbyxor, då sticker det ut tusen små vita håret överallt.
    Jag håller för övrigt med dig i allt du säger, även om jag själv inte har tagit modet till mig att palla gå i linne utan att ha rakat mig under armarna (det pågår dock en strid i mitt huvud angående detta där frågorna som ställs är om jag vill raka mig under armarna för att jag själv tycker det är fint/skönt eller om det är för att jag tror att jag själv vill, men egentligen är så påverkad av idealen). Angående könet så har min egen vilja och mitt eget tycke vunnit för där gör jag precis som jag känner för stunden och ger absolut blanka sjutton i vad någon annan tycker.

    För några veckor sedan skulle jag gå ut med en kompis och berättade då för henne att innan jag gått till henne så hade jag fått panik när jag duschade för att jag kom på att jag var tvungen att raka benen (pga strumpbyxorna då) etc. och jag hade inte tid till det egentligen. Hon blev då väldigt förvånad när jag sa att "ja, det var ju några månader sedan sist" och reagerade med ett storögt "VA?" (dock inget äcklat "va?" utan mer ett förvånat).
    Vi är verkligen så inkörda i det här rakningstänket att vi blir förvånade när folk inte rakar sig. Och det är ju helt sjukt. Helt jäkla sjukt.

    Svar: Ja, vi är så indoktrinerade. Jag måste raka benen när jag vill ha strumpbyxor pga håret luggas och det gör ont annars :P
    Mican

    2013-04-14 | 11:54:19
    Bloggadress: http://higgsr.tumblr.com
  • Lesthis gothworld säger:

    Jag har sen ett tag tillbaka slutat att raka under armarna, men benen har jag verkligen problem med! Jag märker ju hur hjärntvättad jag är för jag tycker verkligen det ser knäppt ut när jag har hår på benen. Däremot om någon annan tjej har håriga ben tycker jag ändå inte det är fult, bara när jag själv har men jag hoppas jag kommer komma över detta!

    Svar: Jag vet! Det är svårt!
    Mican

    2013-04-14 | 12:04:05
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • Malin säger:

    Alla stävar efter medias ideal, men medias ideal strävar efter kvinnor som egentligen inte finns....

    2013-04-14 | 12:20:36
  • Shamandalie säger:

    Jag har i vår slutat raka mig under armarna och på benen. Det är ett statement från min sida samt att jag alltid får sår, det kliar och gör ont under armarna när jag gör det. Detta har jag levt med i ca. tio år innan jag vågade sluta, vilket är sjukt. Att lite hår ska vara så oerhört laddat på tjejer! Låt alla se ut och göra som de vill. Min sambo var skeptisk först för att han som van sade inte var van det, men sade även att han älskar ju hela mig alltid och hur jag än ser ut. Det jag är mest orolig för nu är om jag kommer kunna stå på mig till sommaren. Jag är helt ärligt rädd då jag vet att folk kommer reagera. Någon som har några tips på bra sätt att hantera folks åsikter och blickar? För jag vill stå på mig. Hade kanske känts lättare om jag hade ljust hår som var svårare att se, men det är svart som natten mot min vinterbleka hy ;)
    Mer acceptans för olikhet och hår behövs!

    Svar: Gadda ihop dej med likasinnande, det hjälper för att stå emot! Jag är också lite orolig/nyfiken på hur jag kommer känna inför mitt hår på sommarn.
    Mican

    2013-04-14 | 12:40:19
  • Ligneto säger:

    @Malin

    Strävar även killar efter medias ideal? Är killar verkligen lika fåfänga när det gäller magrutor och "bakpotatis i kalsongerna" (som någon så fint uttryckte det)?

    2013-04-14 | 15:37:48
  • pelle pettersson säger:

    det var en tid för länge sedan,när jag var ung,då alla tjejer var orakade överallt ,det är lite sorgligt att det har blivit så här. hoppas folk inte börjar raka sina hundar och katter

    2013-04-15 | 08:06:54

Kommentera inlägget här: