moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att sjunka ner på deras nivå

Kategori: Whatever

Ett argument som ofta dyker upp när folk klagar på såna som uttrycker sig hatiskt mot typ homosexuella (eller valfri annan förtryckt grupp) är att en inte ska sjunka ner på deras nivå. Alltså inte uttrycka sig hatiskt ("dom här människorna är helt jävla blåsta" etc) mot hatarna. Att det är lika fel att hata en homosexuell, som det är att hata en homofob. Att hat alltid är av ondo, och lika ont. 
 
Så fan heller. 
 
Det är stor jävla skillnad på att hata nån pga dennes läggning/etnicitet/whatever och på att hata nån för att den hatar andra. Hat kan dessutom va en enorm drivkraft, och ibland helt rättfärdigat. Det är fel/konstigt att en mobbare hatar mobboffret, men det är inte lika konstigt att mobboffret hatar sin mobbare. 
 
Som sagt, skillnad på att hata, och på att hata dom som hatar.
 
Eller va tycker ni?
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Jag har alltid tolkat det som om att man ska vara smartare än "hatarna". Att man inte bara ska ha en massa löst tyckande baserat på noll och ingenting (som man då antar att hatarna har). Att man ska kunna argumentera för sin sak och ta ner dem (hatarna) på jorden på ett sätt som håller i längden.
    Hat kan vara en drivkraft, men löser hatet i sig något? Känns egentligen bara ganska oproduktivt att gå runt och hata, men om man kan vända det till något produktivt (som jag tolkar det som om du menar?) så kan det ju verkligen hjälpa.

    Svar: Jaja men argumentera kan en ju göra i samband med att konstatera att nån är en jävla idiot ;)
    Det beror ju som du säger på vad hatet leder till. Själv hatar jag inte så mkt, och tror inte det skulle va så bra för mej, men jag vet andra som liksom får sin glöd från hatet.
    Mican

    2013-04-12 | 17:48:09
  • Emma säger:

    Jag tror man kan få drivkraft ur ilska, men att hat oftast inte är så produktivt. Hat gör en oftast ologisk enligt mig och är en känsla som tär mycket på den som känner det. Fast kanske finns det olika grader av hat?

    Sedan tycker jag det är beroende på hur man uttrycker detta hat. Om man börjar med sandlådegrejer som att häva ur sig kränkningar till höger och vänster så leder det ju sällan till att något förändras.

    Svar: Finns säkert olika grader och nyanser.
    Jamen ofc.
    Mican

    2013-04-12 | 19:55:21
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag hatar när folk säger att jag inte ska hata. Jag hatar hur jävla mycket jag vill och för mig är det en drivkraft, precis som du skrev. Det är det som ligger bakom mitt engagemang för lika rättigheter (djur-människa, kvinna-man osv..). Missnöje, önskan efter förändring och hat. Det är sånt som i rätta händer skapar utveckling.

    Svar: You go on and hate girl! :D
    Mican

    2013-04-14 | 22:38:45
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se

Kommentera inlägget här: