moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att skriva grammatiskt korrekt

Kategori: Sån är jag

är så sjukt jävla överskattat. Tycker jag. Jag skriver gärna dej och mej och e och asså för varför inte? Ni fattar va jag menar, och det blir inte en så skitnödig stämning över det hela. När jag mejlar och smsar och sånt skriver jag slarvigt (men inte när jag typ söker jobb och sånt då). För att jag vill göra lite uppror mot den lite allmänt rådande uppfattningen att det är viktigt att stava rätt. 

Jag kan stava rätt. Säkert bättre än dom flesta av er (jamen ni vet ju att jag e självgod). Är den där som alla vill få texten rättad av för jag värsta grammatikdrottningen. Men jag vill inte. Ba för att jävlas! 
 
Va tycker du? Är det viktigt att skriva grammatiskt korrekt?

Kommentarer

  • ladydahmers.blogg.se säger:

    Min svensklärare sa att när man väl kan alla regler så är det dags att börja bryta dem. Jag har alltid skrivit som jag gör, även i uppsatser och liknande och alltid fått MVG. Som skribent ska man ha ett personligt språk tycker jag. Detta kan innebära både korrekt svenska, slang eller annat.

    2013-04-05 | 07:49:15
    Bloggadress: http://ladydahmers.blogg.se/
  • Kajsa säger:

    Håller verkligen med dig, men vad jag stör mig på är när folk säger/skriver fel på han/ och honom/henne. Jag kan inte hjälpa det, när någon säger tex jag tycker om han. Nej, det blir fel

    2013-04-05 | 08:04:53
  • Maj säger:

    Nä, bara det inte är grova stavfel och särskrivningar. Dej och mej tycker ja är lite löjligt. Men annars ska jag inte säga så mycket, har själv knappt en aning om de skrivregler som finns.

    Svar: Men där kan jag hålla med dej, en måste ju skriva så pass bra att en gör SEJ (hehe) förstådd liksom.
    Mican

    2013-04-05 | 09:44:59
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Jag är rättstavningstaliban, men jag skriver meningar precis som jag vill, ibland innehållande ett enda ord för att förstärka känslan. Ibland flippar jag ur när en mening är jättestyltigt uppbyggd och när människan i fråga gör samma stavfel konsekvent, annars har jag lärt mig att lugna ner mig när jag är på nätet.

    Jag har alltid haft högsta betyg i svenska och alltid gjort som jag vill. Fast då har jag också alltid läst mycket och skrivit en helvetes massa texter i tio år (frivilligt), så jag antar att det personliga språket har utvecklats därifrån.

    Annars har jag tre lägen när jag skriver: Offentligt personligt, kompisläget och super-extremt-formellt. Den sista använder jag bara i kontakt med företag och i jobbansökningar.

    2013-04-05 | 09:55:23
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Purre säger:

    Jag stör mig bara på särskrivningar och fel användande av de/dem/dom. Annars är jag ganska chill i frågan.

    Svar: Går det ens att felaktigt använda just "dom"? För det kan ju stå för både "de" och "dem".
    Mican

    2013-04-05 | 10:44:47
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag tycker likadant. Visst kan det vara småstörigt att läsa en text där allt är förkortat till typ tkr och mkt och det bara används e istället för är och annat mess-grejs. Men det värsta är när meningarna är skrivna på ett sådant sätt att ingenting i princip går att läsa.

    Personligen vill jag inte använda smileys på bloggen, och inga förkortningar (tkr, mkt). Men jag skriver typ, liksom osv. Funderar också på att dumpa de/dem eftersom jag ändå aldrig fattar skillnaden (har aldrig gått igenom detta under min 12-åriga utbildning).

    Nä men helvete vad tråkigt det skulle vara om allt bara var korrekt hela tiden. Tycker inte det är skojigt att läsa bloggar som är skrivna som vetenskapliga texter, jag vill se personen bakom bloggen.

    2013-04-05 | 10:55:57
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Purre säger:

    Jag har sett folk tänka "Dom" men skrivit "Dem" när det borde ha varit "De". Irri!

    2013-04-05 | 11:10:41
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Den som KAN skriva har definitivt utrymme att skriva lite hur den vill, det märks direkt om en person som skriver "slarvigt" gör det för att den är språkligt medveten eller om den gör det för att den är kass på att skriva. Det är klurigt och inte helt rättvist, för visst är det så att språket i t.ex. en blogg påverkar läsbarheten och attraktionskraften, och alla har inte "språkets gåva", eller vad man ska säga.

    Jag, som självgod, grammatiskt nördig och språkmedveten svensklärare, kan rätt lätt genomskåda att ditt sk. slarv är väl genomtänkt - medan det finns andra bloggar som jag bara inte klarar av att läsa för att bloggaren faktiskt inte kan skriva...

    Svar: Jo jo.
    Mican

    2013-04-05 | 11:15:25
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Men men men, som någon påpekar ovan: Särskrivningar är ALDRIG okej. Och, de görs aldrig heller av någon som "låtsasslarvar för sin images skull" ;-)

    Svar: Ja, sär skrivningar är fett jobbiga ;)
    Mican

    2013-04-05 | 11:16:43
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • young fire säger:

    Jag tycker personligen att om man har ett bra språk blir man tagen mer seriös, typ när man ska diskutera och så på nätet. Man får olika bilder av människan bakom datorn/mobilen beroende på vilket språk hen har. Jag tycker att ditt sätt att skriva passar det du skriver, och din stil liksom. Du hade låtit väldigt krystad om du hade skrivit helt korekt, tror jag. Men som Sanna M sa så märker man om man kan skriva och "låtsasslarvar" eller inte.

    2013-04-05 | 11:33:45
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpresss.com
  • Andrea säger:

    Jag störde mig på alla språkfel när jag var yngre och lite mer pretto, men nu är jag mer tolerant. Sen är inte min svenska på topp efter tre år på brittiskt universitet, men jag försöker jobba på det. Några saker tål jag dock fortfarande inte: "ja" när personen menar "jag" (bara en bokstav till ffs!), alla särskrivningar, men värst är nog när personen uppenbarligen inte ens har hört ordet rätt. Svenskar brukar inte göra sådana fel, men många britter skriver "should of" när de menar "should have" och sambons syrra har inte fattat att det heter "probably" utan skriver och säger "proberly". Jag har nyligen börjat läsa din blogg, förresten, och jag gillar den :)

    Svar: Haha should of låter ju helt fel! Kul att du e här, välkommen! :)
    Mican

    2013-04-05 | 12:48:29
  • Helena säger:

    För min del beror det lite på hur mycket 'fel' man gör, medvetna eller inte. Det beror också lite på vad det är för typ av fel. Jag är allergisk mot särskrivningar, och 'dem' felaktigt använt som subjekt, t ex: "Dem tycker si och så..." Usch. Rakt motsatt så tycker jag också hemskt illa om när man använder 'han' eller 'hon' i objektsform, t ex: "Jag såg han förut." Blä.

    Några mej eller dej i en bloggtext stör mig inte nämnvärt, även om jag aldrig skulle skriva det själv. Dock kvarstår det faktum att man omedvetet dömer en text hårdare även innehållsmässigt om språket är dåligt.

    2013-04-05 | 14:34:01
  • Angelica säger:

    Jag försöker att alltid stava rätt och skriva på ett korrekt sätt eftersom det gör att folk tar mig mer seriöst. Varför skulle jag skriva på ett sätt som gör att folk inte tar mig seriöst? Dock använder jag ett mer avslappnat språk i vissa situationer. Det är ju skillnad på att skriva en uppsats och en Facebook-status. Att stava fel medvetet skulle jag dock aldrig göra. Jag ser inte poängen. Om jag vet hur ett ord skrivs, varför skriva det fel? Att kunna uttrycka mig i skrift är en av mina talanger som jag är väldigt stolt över och därför skulle jag aldrig medvetet försöka frångå den.

    Jag förstår dock hur du resonerar. Stor vikt läggs vid hur vi uttrycker oss i skrift, vilket inte alltid är relevant. Jag känner oerhört smarta människor som gått långt i livet utan att för den skull vara särskilt bra på att skriva. De som inte kan stava döms ofta väldigt hårt. Även jag dömer dem. Egentligen är det såklart fel. Alla är ju bra på olika saker. Jag är bra på att skriva men kan ingenting om naturvetenskap på samma sätt som någon annan kanske är ett geni inom naturvetenskap kanske inte är bra på att stava. Det gör ingen av oss sämre, bara duktiga på olika saker.

    Svar: Ibland kan slarvigt vara ett medvetet stilistiskt val. Jag menar, läs bara Ett öga rött liksom.
    Mican

    2013-04-05 | 15:12:37
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Angelica säger:

    Haha bara för att jag skriver om att jag är bra på att skriva så glömmer jag såklart ett ord mitt i en mening. :D Tävling: hitta det "som" som försvann! Pris: en kurs i modern internetslang!

    2013-04-05 | 15:15:11
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • jo säger:

    Jag tycker att det är viktigt att vara tydlig när man skriver på internet, på vilket sätt man nu väljer att skriva, man ser inte den andra och vet ju inte hur folk kommer att reagera eller tyda vad man skrivit.

    Både väldigt akademiskt och väldigt slangfyllt språk kan vara svårt att förstå för mig.

    2013-04-05 | 15:38:24
  • Anja säger:

    Det är en nedrighet hur språket brukas idag, det är en smädelse mot våra förfäder som givit oss detta vackra land med ett så magnifikt språk. Det svenska språket går förlorat till förmån för Engelska och "rinkebysvenka". Mina tårar rinner ty jag ser mitt land tyna bort.


    Svar: Ehm asså va jiddrar du om? Jag snackar ju frikkin amazing svenska va ;)
    Mican

    2013-04-05 | 20:02:19
  • Idun Skuggbarn säger:

    Asså åh, hela min familj är sådan där som kommenterar grammatiska fel, främst i tal (jag är asdålig på att prata pga ms) vilket suger så djävla mycket, orkar fan knappt prata överhuvudtaget när jag är bland folk för jag har blivit kommenterad av dem genom hela livet. Människor som brukar kommentera grammatiska fel borde fan sätta sig ner och tänka igenom om det verkligen kommer ge något för de förstör andras liv!!
    Ok, ditt här inlägget handlar egentligen om skriftspråk men det är samma sak där. Om en förstår vad personen menar finns det INGEN anledning att sätta näsan i vädret, det är asjobbigt och pinsamt och en känner sig helt efterbliven när en blir kommenterad för sitt språk/skrift hela tiden.

    Svar: FAN VA JOBBIGA JÄVLAR!
    Mican

    2013-04-06 | 01:26:07
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Sonica Lo säger:

    Jag måste erkänna att jag stör mig på "dej" och "mej" samt "e" istället för "är" men det är nog för att jag blev så drillad när jag lärde mig skriva att det är "dig", "mig" och "är" som gäller. Och "e" kopplar jag till när någon härmar fjortisslang typ :P. "Asså e du helt dum elle.."

    Tycker helt enkelt att det ser obildat och okunnigt ut, vet att jag framstår som sjukt pretto nu men kan inte låta bli att känna så. Det är svårt att komma över ärligt talat för det sitter så djupt. Däremot har jag inget emot slanguttryck eller svärord i text (när det kommer till personliga bloggar och liknande, akademisk text är en annan sak) det får det bara att kännas personligt. Men vet att vissa människor kan störa sig som faan på sånt också.

    Svar: Fett pretto du E asså ;) Närå tyck så men yet here you are och läser mitt fjortisslang haha ;)
    Mican

    2013-04-06 | 15:42:11
  • Annika säger:

    För mig handlar det om hur lätt det är att läsa texten. Och även om jag förstår vad det står så blir det oftast enklare när folk skriver 'är' istället för 'e', och 'i och för sig' istället för 'iofs'.
    För skriver man förkortningar och enstaka bokstäver för att motsvara ett ord så är detta oftast dialektalt, och det kräver mer energi och aktivitet än om allt bara är korrekt från början.

    Att det sen är skillnad på att skriva 'ja e så fedetrött på det här' och att inte använda stor bokstav, punkt, etc, tycker jag med, och det senare är definitivt mer irriterande.
    Men jag känner, skriver man för att man vill att någon annan ska läsa det (och nu menar jag inte chatt eller sms) så känns det som att man vill att läsaren ska fokusera på poängen i texten och inte skriften i sig.
    Långt det blev, men du fattar väl xD

    Svar: Ja jag fattar ;)
    Mican

    2013-04-11 | 22:36:50
    Bloggadress: http://sheilais.blogspot.com

Kommentera inlägget här: