moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Definition av könsfascism

Kategori: Feminism och genus

Gotta love it. Från sistergnu:
 
Könsfascisterna är inne i definitionsfrågan och tallar igen, går in och pillar, styr och domderar över  vad som är vad så att vi andra förvirrade kan få lära oss ett och annat. Så vi inte gör fel.

Isabella är inte någon särskild företrädare i den här frågan. Hon är bara ett exempel på alla som har det här sättet att tänka. Jag tror inte de personerna ser sig som könsfascister. Jag tror att de gärna målar upp bilden av andra människor, människor som själva väljer sin egen definition på kön, som de som försöker styra över hur folk ska se ut och presentera sitt kön. Det är the oldest trick in the book, att få andra att framstå som rigida och inskränkta, att bara ha ett sätt att tänka för att själv kunna presentera en enkel, fri väg.

Men vad är det könsfascisterna faktiskt gör? De tar sig rätten att definiera ditt kön åt dig. De tar sig tolkningsföreträde och de kan säga till dig vad du är och inte är, med deras egna identitet som utgångspunkt. De tar sin identitet som en mall för hur alla andra människor ska uppleva sig och vilja presentera sig. De talar om för dig att har du en sådan här kropp, eller klär dig i det där plagget, har det där kroppsspråket eller har den där frisyren så är du inte den du är längre. Det är inte du som bestämmer, det är de.

Ironiskt att detta alltid kommer från "liberala" personer som till exempel Isabella som i egenskap av moderat har frihet som sitt högst värderade slagord. Deras tankesätt är dock så präglat av normativitet och rigida påhittade könbinärer att de inte kan hålla i sig i den här frågan, reflexen är att trycka dig tillbaka på din plats tar över och vips så har de råkat avslöja sig, igen. 

Det är viktigt att kalla saker vid dess rätta namn. Personer som tror att de äger ditt sätt att definiera dig och uttrycka dig är könsfascister. Låt dem veta.

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Men... enligt den definitionen är alla som pratar genus och jämställdhet könsfacister... Alla definierar kön på sitt eget vis och det är väl bara lämpligt för debatten att motståndaren vet vad man diskuterar - är det könsfacism? Tycker det låter som ett sätt att definiera "könsfascism" så att alla som inte delar denna uppfattning helt plötsligt ÄR könsfacister... Paradoxalt nog...

    Svar: Fast nej. För dom som pratar genus försöker ju faktiskt inte gå in i en individs liv och säga hur den bör definiera sitt kön och hur den ska bete sig efter sitt kön. Det vi gör är ju att säga att alla får definiera sin könstillhörighet själva. En könsfascist skulle säga att jag inte är en "riktig kvinna" eftersom jag inte rakar mej, har kort hår m.m. Medan jag som genushäxa skulle säga att alla som har fitta och/eller definierar sig som kvinna också är det. Jag går inte in och petar i hur andra ska definiera sitt kön, jag dömer inte ut vissa handlingar/egenskaper som "till för kvinnor".

    Alla får definiera sitt eget kön på sitt eget vis. Men jag tänker inte respektera att människor oumbedda ska gå in och definiera andras könstillhörigheter.
    Mican

    2013-04-03 | 14:30:23
  • Ligneto säger:

    Men... Är det omanligt att slåss? :P

    Det blir ju lite kul om du svarar "ja" på den frågan ^^

    Svar: Ska jag svara vad jag personligen tycker, så skulle jag säga att det varken är omanligt eller okvinnligt, utan helt enkelt dumt. Jag vill inte bestämma vad som är lämpligt för män eller kvinnor. Det får dom göra själva. (Sen kan jag ju se att det finns visa normer och vissa synsätt på vad som ses som manligt/kvinnligt och dom kan jag diskutera, men det är en annan sak än att förvara könandet)
    Mican

    2013-04-03 | 18:57:19
  • sistergnu säger:

    Tack för credden! <3

    Svar: Det förtjänade du!
    Mican

    2013-04-04 | 17:45:46
    Bloggadress: http://sistergnu.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: