moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vill du vara duktig eller lycklig?

Kategori: Feminism och genus

Jag gör det själv, hela tiden. Sitter och känner mej dålig, blir stressad, nervös, små-ångest, av att inte ha tagit det där förbannade körkortet än eller över att inte ha ett stimulerande extrajobb eller ha rest jorden runt eller  jadajada.
 
För det är ju så en ska vara för att va lycklig. Eller visst? Alla dessa aspekter som tillhör det "lyckliga livet". Att bete sig på rätt sätt. Vare sig det nu är nätverka, träna och va supersund, göra karriär.
 
Men hur fan kan en va säker på att en verkligen vill bete sig på det sättet? Hur kan en veta att en inte bara är normskadad och tror att en vill skaffa villa, familj, heltidsjobb, designermöbler etc etc fast en egentligen innerst inne vill flytta in i ett kollektiv och ha en salamander som husdjur?
 
Svar: Självrannsakan. Ständig självrannsakan. Drömmer du om det perfekta bröllopet, den vackra villan, den ultimata familjen, det utvecklande jobbet? Följer dina livsdrömmar normerna? TÄNK EFTER 73 gånger då. Det håller iallafall jag på med. 
 
Behöver du ständigt söka bekräftelse på att du är duktig? På att du är lycklig? Räcker det inte med att veta det själv?
 
Jag har kommit fram till att jag visst inte vill ha ett heltidsjobb. Vill jobba lite, bo billigt (men nära en skog) och kunna fokusera på ideella engagemang och andra saker jag tycker är kul. Och barn tänker jag fortfarande att jag vill ha men jag är fan inte säker på om jag tror att jag vill eller om jag verkligen vill. Får tänka mer. 
 
Det enda jag vet säkert:
- Jag vill ha en katt.
 
 

Kommentarer

  • Lesthis gothworld säger:

    Mycket bra reflektion!

    Hatar innerligt att så fort jag och min kille blev 20 år gamla började folk tjata om att vi måste ju skaffa barn snaaaart. Varför?! Vi vill inte ha barn nu, är det så svårt att förstå.

    2013-04-27 | 10:39:04
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • Lisa Meg säger:

    Så jävla sant. De flesta gör det som vi förväntas göra: Pluggar hårt, får ett bra jobb, gifter sig med nån som verkar bra, gör karriär, får barn, tjänar bra, tränar på gym, åker utomlands, och känner sig helt livlösa på insidan ändå. Får en livskris. Tänker "är detta allt? Jag har ju lyckats, varför är jag ändå inte lycklig?". Gör en självrannsakan. Inser att de egentligen vill skriva en bok/jobba ideellt/vara barnlösa/är gift med helt fel person/whatever. DÅ inser de detta. När de är i kanske 40-årsåldern. Och flippar ur. Jag vill inte bli en sån när jag fyller 40. Jag rannsakar mig själv varje dag, blundar och försöker känna efter vad jag egentligen vill göra, oberoende av av andra säger till mig.

    2013-04-27 | 11:14:08
    Bloggadress: http://fulskratt.blogspot.se
  • Jennie säger:

    Ju tidigare en börjar med den där självrannsakan, desto lättare går det, tror jag.
    Identitets- och/eller livskriser blir inte lättare att hantera när de kommer senare i livet.

    Bra skrivet.

    2013-04-27 | 12:25:44
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Längtar till dagen då jag äntligen kan börja forska om virus och epidemiologi! Jävlar vad jag ska sätta dit alla som tjatat om att jag borde bli jurist eller något annat inom humaniora för att jag inte är nog bra på naturvetenskap. Är äntligen i ett förhållande jag verkligen trivs i också, har börjat träna och jaaa, just nu är jag rätt nöjd. För första gången jag kan minnas.

    Svar: :)
    Mican

    2013-04-27 | 19:27:47
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Linnéa säger:

    Jag tänker på det dät hela tiden nu för tiden! Typ att "Om det här inte gör mig glad, om det bara är jobbigt, varför ska jag då göra det?" och så stör jag mig på att man är fast i ett system (vårt samhälle) som en liten myra som måste jobba och betala skatt och bli misshandlad som gammal. Dock uppskattar jag ju välfärden - att ALLA ska inkulderas och få ha det bra. Men jag blir ändå sugen på att flytta till en öde ö och leva på mina egna villkor ;)

    Svar: Haha blir också det ibland.
    Mican

    2013-04-27 | 20:55:34
  • Malin säger:

    Bra skrivet Mican! ;)

    2013-04-27 | 23:03:27
  • Purre säger:

    Varför behöver du en katt? Jag är ju här! <=^;^=>

    Svar: Du är inte tillräckligt hårig. Och kan inte spinna ;)
    Mican

    2013-04-28 | 00:52:26
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • pelle pettersson säger:

    om en har en dröm om ett bra liv,ska en följa sin dröm. kompromisserna med storsamhället får en ta när de kommer.låt ingen annan bestämma vad som är möjligt

    Svar: Yeah!
    Mican

    2013-04-28 | 08:52:52
  • Purre säger:

    http://purrespratstund.com/wp-content/uploads/2013/03/grumpy.png

    ÄR jag visst och kan jag visst! Ju.

    Svar: :)
    Mican

    2013-04-28 | 12:12:59
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com

Kommentera inlägget här: