moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Går du på diet? Då är du ätstörd.

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

hej.blekk skriver om hur alla dieter är dåliga dieter och jag kan inte annat än hålla med henne. 

Det mest tragikomiska av allt är att folk som älskar t.ex. 5:2-dieten inte vet om att de redan utvecklat ett ätstört beteende. Det är ätstört att påstå att svält är bra för en. De flesta ätstörda gör det, också. De flesta ätstörda, precis som de som går på en diet, får adrenalin och energi av svält. Initialt, åtminstone. Det är också ätstört att säga ”lägg dig inte i vad jag äter!”, precis som alla som går på dieter gör. Diethållning, precis som ätstörningar (ingen skillnad i många fall), utvecklas till ett beroende och något man försvarar oavsett kritik.

Inga dieter är bra.

Det är helt sjukt hur vi kan leva i ett så ätstört samhälle. Överallt och hela tiden talas det om dieter och hur vi ska tänka på vad vi stoppar i oss och hur vi går ner fem kilo och hur vi får en plattare mage och DET TAR LIKSOM ALDRIG SLUT! Särskilt om du är kvinna, kommer de här "goda" råden från alla håll och kanter. 

Inte konstigt att så många tjejer är missnöjda med sin kropp. Inte konstigt att sjuåriga flickor vill banta. Inte konstigt att plastikoperationer bli mer och mer populära. För det är så samhället ser ut för oss kvinnor - nästan allt handlar om utseende. 

Och människor tror liksom att dieter och bantande är nåt harmlöst. Det är det inte. Det är att hata sig själv och ett symtom på att vi ständigt matas med intryck om hur viktigt det är att vara snygg och hur en gör för att bli snygg. Och en måste alltid göra nåt för att bli snygg, det finns liksom aldrig där från början. Alltid är det nåt som ska förändras. 

Jag börjar fan gråta när jag tänker på hur många tjejer och kvinnor som har ångest över sitt utseende. Som inte är nöjda med sina tjocka armar eller stör sig på celluliter på låren eller tycker tänderna är för sneda. Jag kommer själv ihåg hur jobbigt det var att stå i duschen och dra i magen och översköljas av ångest. Ångest över att inte vara tillräckligt snygg, att inte vara knullbar, att inte duga till för det som jag lärt mig att jag skulle duga till - att se på. 

Det enda sättet att bli nöjd med sitt utseende tror jag är att sluta bry sig om sitt utseende. Att "göra sig ful" (dvs inte aktivt jobba för att bli snygg) i små steg och sen bara conquer the world i din nyfunna fulhet. Att våga ha som mål att andra ska se dig som cool eller rolig eller snäll men inte som snygg eller söt

Jag är fulare idag än jag nånsin varit. Och aldrig har jag varit mer nöjd med mig själv.

Kommentarer

  • Ronja Rajalampi säger:

    Jätte bra och viktigt inlägg (av er båda)! Det värsta med alla dieter och annat skit vi prackas på är ju dubbelbestraffningen av en person som lyckas gå ner "tillräckligt" i vikt, först är de feta, sen är de för smala och borde äta lite. Fan att folk inte bara kan låta andra människor vara i fred, oavsett om de är tjocka eller smala.
    Det är gött att "göra sig ful", har aldrig känt mig så tillfreds som jag gör med min kropp just nu.

    2013-08-23 | 07:42:32
  • Katarina säger:

    Kan inte annat än att hålla med om det som skrivs i inlägget. Då jag faktiskt mått som bäst är när jag totalt skitit i allt och gjort det jag själv velat (ätit farmors bullar, rakat av mig håret, haft för stora trasiga jeans istället för tajta shorts).
    Jag har varit smal en gång i mitt liv, jag gick ned drygt 15 kg på bara ett 2-3 månader, och jag hyllades som en drottning. Jag åt ett litet mål om dagen, sallad på en assiett, och promenerade som en tok. Min låtsasmamma skröt över att jag åt så himla lite och >alla< berättade hur fin jag blivit. Idag kan jag inte fatta att alla omkring mig hurrade för mig. Helt djävla sjukt. Aldrig mer. Efter det är jag alltid hellre bra/bekväm än fin (och i dagsläget är jag både bättre och mer bekväm än vad jag någonsin tidigare varit).
    Fuck skönhetsideal och fuck alla puckon där ute som ger människor mer beröm för deras utseende än deras prestationer.

    Svar: WORD!
    Mican

    2013-08-23 | 08:48:06
  • frida säger:

    Att skuldbelägga folk som faktiskt tycker att LCHF och andra sätt att äta på faktiskt funkar för dem tycker jag är skit. Så länge som jag inte går runt och tjatar på alla i min omgivning om att du borde äta så eller äta si så tycker inte jag att du som äter "normalt" (dvs pasta, potatis, bullar, bröd osv) får propagera heller. Vad är det som säger att det skulle vara bättre? Det finns ju forskning på att en stor del av befolkningen har svårt för att klara av all gluten som finns i maten. Det är liksom inte ett påhitt att så många mår tiotusentals gånger bättre i magen genom att undvika glutenrik mat,

    Vad säger att en person som trycker i sig bullar och pasta är mindre ätstörd än en som trycker i sig ost och broccoli? Och hur kan det vara dåligt för kroppen att välja berg av grönsaker i stället för berg av sötsaker? Jag förstår verkligen inte hetsjakten på alla som väljer att äta LCHF. Att säga att det är en sekt är ju bara ett sätt att provocera och få fram reaktioner.

    Svar: Inte meningen att skuldbelägga individer, dock få folk att inse att det är ätstört beteende att banta. Att sluta promota det. På samma sätt kan jag säga att samhället är utseendefixerat och att alla som sminkar sig uppvisar utseendefixerat beteende, utan att för den skull lägga skulden för beteendet hos dom själva.
    Jag ser ingen mening i att skuldbelägga, se ned på eller håna de som följer dieter/bantar. Dock så ser jag att det är viktigt att människor inser att det inte är en sån jävla bra grej att hålla på med.

    Sen menar jag inte diet som i att "jag är glutentolerant och väljer mat efter det" (jag följer också en sån diet isf, för att min mage ska funka) utan menar bantning. Och ja, jag står fast vid att det är dåligt (för den psykiska hälsan) att hela tiden välja bort och tänka på vad en kan äta för att vara nyttig. Att hela tiden fokusera på mat, ha matångest helt enkelt.
    Mican

    2013-08-23 | 09:31:04
  • Marielle Alvdal säger:

    Jätteviktigt ämne! Bra skrivet!

    2013-08-23 | 11:23:21
    Bloggadress: http://mariellealvdal.wordpress.com/
  • Julia säger:

    Man är inte "ätstörd" för att man går på diet. Personer MED ätstörningar kan gå på diet vilket är en annan sak. Det finns väldigt bra och hälsosamma dieter som är bra för oss alla. För dieter är inte utseenderelaterade, men det är ju det vi människor automatiskt relaterar till, eller hur? Vi äter skitonyttigt i vårt samhälle, och kom inte och säg att det är bra för oss. Och jag skulle inte lägga skulden på dieter när det kommer till ätstörningar.
    Många dieter har räddat liv till och med.

    Svar: Jag håller inte med.
    Mican

    2013-08-23 | 17:01:57
  • frida säger:

    Jag är ätstörd när jag inte äter LCHF. Så fort jag stoppar i mig kolhydrater så vill jag ha mer mer mer mer mer mer. Jag hetsäter. Ikväll åt jag ingen middag, i stället stoppade jag i mig en hel påse ostbågar, ett paket vindruvor och lite godis.

    Men varje gång jag kommit igång med LCHF så är det någon idiot som försöker tvinga i mig bröd, potatis, bullar, ja you name it. Därför att DET är saker som ingår i DERAS diet. Bara för att alla äter på ett visst sätt betyder inte det att det är bra, eller? Det är ju som att säga att pojkar leker med bilar och flickor med dockor för så har det alltid varit.

    Nej det har det inte. Och vi har inte ätit den mängd kolhydrater vi gör nu jämt heller. Så snälla, sluta kommentera vad folk äter överhuvudtaget. Låt alla äta precis som de vill. Och sluta framförallt att komma med påståenden om att man är ätstörd för att man följer en diet.

    Svar: Ja och jag äter "vegetarisk diet" och undviker andra saker pga magproblem. I detta inlägg menades bantningsdieter.
    Dock finns ett överdrivet promatande kring LCHF som handlar mycket om att gå ner i vikt, så den dieten behöver knappast höjas till skyarna. Det extrema fokuset och anammandet av bantningskurer och (vikt)dieter tror jag måste ifrågasättas för att människor ska kunna må bra (minska utseende- och vikthets).
    Mican

    2013-08-23 | 20:45:51
  • :) säger:

    Ätstörningar kan ha så otroligt många orsaker. Rekommenderar dig att läsa lite forskning inom ämnet innan du skriver rakt ut vad DU tycker om saken.

    Håller helt med dig om att det är vidrigt med utseendehets och speciellt för kvinnors del med bantning. Tror också att bantningshetsen i medierna leder till att många kvinnor tar kontroll över det som är lättast att ta kontroll över - sitt utseende. Underförstått att piffa upp sig och se smal(are) ut.

    Men dieter är så mycket mer än patetiskt. Alla kan inte bara äta vad som anses "vanligt" i det område/land de bor i. En del mår faktiskt bra av dieter!

    Dra inte alla över en kam utgående från dina egna preferenser. Som sagt, kolla lite forskning i ämnet ätstörningar och få lite perspektiv.




    Svar: Mitt inlägg är inte en ensidig förklaring till varför folk får ätstörningar, vet inte hur du lyckats tolka det så.
    Nej och jag äter också en viss "diet" i och med vegetarisk kost och annat jag utesluter pga magproblem. Men i detta inlägg menades bantingsdieter.
    Mican

    2013-08-23 | 21:43:29

Kommentera inlägget här: