moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Idag tar jag på mig slöja, gör du?

Kategori: Whatever

I Sverige får du bara klä dig som du vill, om du klär dig på rätt sätt. Enligt normerna. Värst utsatta är nog kvinnor som bär hijab och burka och liknande. Trakasserierna flödar och ni fattar hur allvarligt det är när ni hör att en höggravid kvinna blev misshandlad medvetslös.
 
Idag är det dags att visa solidaritet för våra medsystrar som kränkts nåt så ofantligt. 
 
Ta på dig en slöja för att visa att du tycker att alla ska ha rätt att klä sig hursomhelst och slippa trakasserier.
 
Med anledning av det inträffade kommer vi härmed att utlysa ett hijabupprop. Vi uppmanar alla medsystrar i Sverige – religiösa som icke-religiösa – att under i morgon den 19 augusti beslöja sig i syfte att visa solidaritet med alla muslimska kvinnor som alltför ofta får utstå trakasserier och våld. Vi hoppas på att ni tar debatten på jobbet, på bussen, på banken. Vi önskar att ni tar ställning för kvinnors rätt att få klä sig precis som man själv vill i det offentliga rummet utan att riskera påhopp.
 
Och idag, låt mig få slippa höra tjaffset om att slöjan är en symbol för kvinnoförtryck och jadajada. Jag vill inte veta av att människor sitter och slänger ur sig saker i stil med att muslimska kvinnor som bär hijab eller burka måste befrias från sitt förtryck (och då menar dom kläderna) och att vi inte ska uppmuntra slöjbärande. Slöja, smink - samma grej!
 
Att ta på sig en slöja idag handlar liksom inte om att försvara patriarkala kulturer eller nåt sånt. Det är att stå upp för varje kvinnas rätt att bära de kläder hon vill.

Kommentarer

  • Tuss säger:

    Väl rutet!

    2013-08-19 | 10:32:15
    Bloggadress: http://tankaravtuss.wordpress.com
  • Idun säger:

    Då vissa ses som muslimer trots att de inte är religiösa var jag osäker på om "religiösa som icke-religiösa" verkligen inkluderade mig som vit europeisk kvinna, någon som vet?

    Svar: Här hittade jag lite svar:
    http://www.pkfemhenisterna.se/2013/08/en-ignorant-icketroende-svennes-tankar-om-hijabuppropet-varfr-jag-br-slja-imorgon-2/
    Mican

    2013-08-19 | 11:11:40
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Tatiana säger:

    Nej, det gor jag inte.
    Mina tankar om detta.
    http://fargosisters.com/serendipity/archives/1881-Sisterhood.html
    For mig ar sloja och smink inte ens i samma kategori.
    Men men.....alla har vi vara asikter och orsaker till att vi tycker och tanker sa som vi gor.

    Svar: Alltså, tycker bara det är konstigt att tänka att "att blotta sig" (om du fattar, klä sig sexigt och så) skulle vara mer ett fritt val än att "täcka sig". I Sverige pratar jag om nu då.
    Mican

    2013-08-25 | 03:33:22
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com/serendipity

Kommentera inlägget här: