moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag kan visst leva utan dig...

Kategori: Feminism och genus

(även om jag inte vill det). 
 
Blixa skrev ett så himla bra inlägg om tvåsamhetsnormen. Ni vet, att en förväntas vara i ett förhållande med EN annan part, och typ äga varann. Nämen lite så. Det kursiverade är hennes text.
 
Seriell monogam tvåsamhet är en norm som vårt samhälle till stor del är uppbyggt kring vilket innebär att livet blir betydligt lättare att leva om du gör det tillsammans med EN partner (åt gången). Det finns så mycket att säga om monogam tvåsamhet att jag knappt vet var jag ska börja. Hur den i princip går ut på att äga en annan människa, leva av och för varandra och att svartsjuka ses något form av smicker och ett tecken på att ens parter verkligen älskar en. Jag vet inte hur många gånger jag hört människor säga att “Jag skulle döda X om hen var otrogen”, och ingen reagerar för att det anses vara en helt normal och legitim känsla.
 
För att återgå till bilden: enligt vår monogama kärleksnorm är det i princip omöjligt att säga att “Jag älskar min partner men jag skulle klara mig bra utan hen också” utan att det skulle ses som kärleksbrist eller rent av ett svek. Trots att vi vet att det antagligen är sant så är det en förbjuden tanke som bryter mot det outtalade kärleksavtalet vi alla, medvetet eller ej, signerar när vi ingår i en monogam tvåsamhet. 
 
Åh vad jag håller med henne! Jag är så trött på hyllandet av den romantiserade hollywoodkärleken. "Jag följer dig ända in i döden" och "Du är mitt liv" och all annan sån där skit. Nej min partner är INTE mitt liv. En del av mitt liv absolut, en del av mitt liv som jag älskar och vill bevara och allt sånt, men jag har ju faktiskt ett liv utöver mitt förhållande (tack och lov).
 
Och jag vägrar ställa upp på att typ lova nån evig kärlek eller dedikera mitt liv åt någon. Typ om min partner var med om en olycka och bara är kontaktbar genom ögonen - klart som fan att jag inte drar mig för att skaffa en annan partner att bilda familj med om jag blir kär liksom. Skulle inte själv vilja ligga där i sjuksängen och känna att jag höll min partner tillbaka. Liksom go live YOUR life, not mine.
 
Det är en farlig idé det där om att folk "gör varandra hela" och att partnern är "mitt allt". För det medför liksom en bild av att en individ inte är hel i sig själv. Och fan va jobbigt det blir med ett uppbrott i relationen då, om jag trodde att hen var mitt allt. För då har jag ju inget kvar. 
 
Och nej, dessa tankar handlar INTE om att jag inte är kär i min kille på riktigt. Han gör mig skitlycklig och jag älskar att umgås med honom och vill bilda familj och är jättekär och allt det där ni vet. Men jag vet också att han inte är hela mitt liv, att jag kan vara lycklig även utan honom. Att jag är min egen person. 
 
 

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    Jag tycker det är bra att påpeka att tvåsamhetsnormen inte är det man ska behöva rätta sig efter osv. men det du säger om "ägandet" som följer med det och att man "håller tillbaka varandra" i ett monogamt förhållande är konstigt. Som att man när man är i ett monogamt förhållande inte kan ha sitt eget liv med sina intressen som att man satt ihop med sin partner, så är det väl inte många som har det egentligen? Det är väl en stereotyp från tv som man ofta hör om, men är den verkligen så vanlig?

    Exempel: Jag och min partner säger "du är mitt allt" och "du är min/Jag är din" till varandra men vi båda menar det ju symboliskt typ "du är en viktig del av mitt liv" men vi vet fortfarande att den andra har många andra viktiga saker i sitt liv, och så tror jag många monogama förhållanden är uppbyggda.

    2013-08-31 | 16:34:06
  • P säger:

    JAAAAA ååååh det här sätter ord på EXAKT vad jag känner

    2013-08-31 | 23:47:28
    Bloggadress: http://bloggfanskap.blogg.se
  • P säger:

    JAAAAA ååååh det här sätter ord på EXAKT vad jag känner

    2013-08-31 | 23:47:29
    Bloggadress: http://bloggfanskap.blogg.se
  • LillaTanten säger:

    Men....hur funkar det egentligen att ha ETT enda "allt"?

    Jag har en partner, tre barn, två föräldrar, syskon, closetobloodfriends och jag kan inte välja vilken av dem som ska vara min ENDA, mitt ALLT.

    Partnern är dessutom inte förälder till något av barnen, vilken tur att inte den föräldern var mitt "allt" för då hade jag ju tappat "allt" när vi slutade vara i ett förhållande.

    Äsch, jag kan nog bara konstatera att jag inte riktigt fattar....

    2013-09-03 | 21:15:21
  • pelle pettersson säger:

    jag lever i ett monogamt förhållande sen mer än 40 år,vi har haft ups and downs men alltid varit säkra på varandras kärlek,något begränsar vi varandra men mest stöttar och peppar,tre barn den yngste 21 som blivit rimliga människor. vi ser unga familjer splittras och barnen börja pendla emellan . en ska inte fastna i ett förhållande för att det är norm men inte heller ge upp för lätt,det kan vara värt att kämpa sig igenom en svacka.det är härligt att ha ett gemensamt liv utan förbehåll

    2013-09-04 | 09:55:35

Kommentera inlägget här: