moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Killarna kör på den här sidan och tjejerna den där!

Kategori: Feminism och genus

På mina idrottslektioner i högstadiet var det väldigt vanligt att idrottsläraren könade hela konceptet. Alltså, skulle vi köra typ fotboll så sa han att killarna kör på den halvan och tjejerna på den.
 
Gud vad jag hatade det där. För alla andra tjejer utom jag var så "mesiga" (som jag tänkte på det då, alltså dom ville inte gå in hårt i närkamper, springa snabbt och ge allt) och jag ville verkligen kötta. Så jag brukade helt enkelt fråga lärarn om jag fick köra med killarna istället, och det fick jag.
 
Värre var det för dom killar som inte ville "köra hårt", dom som knappt kunde grundläggande bollteknik. Det var liksom inte okej att hoppa in i tjejernas lag. En kille gjorde det nån gång, och fan vad det buades och visslades. För killar får ju inte göra som tjejer. Det feminina är farligt. Det manliga värderas så mycket högre än det kvinnliga (särskilt på högstadiet där jag gick) och klart det fick konsekvenser.
 
Alltså, jag är verkligen för att dela upp vissa delar av skolgympan (typ nån bollsport) i två olika grupper. En grupp för som som är lite duktigare och vill köra lite hårdare, och en grupp för dom som vill ta det lite lugnare. Men varför i helvete måste läraren uttryckligen säga att den ena gruppen är för killar, den andra för tjejer?
 
Hur var det på din skolgympa, delades ni upp i kill- och tjejgrupper?

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Dåligt av läraren! Förhoppningsvis är det ingen som gör så nu men man vet ju inte.. I mitt högstadiskola fick man välja blå, röd eller svart pist/nivå dvs om man siktade på g,vg eller mvg. Bra tycker jag:)

    2013-08-24 | 14:31:18
  • Josefine säger:

    Oh ja, i lågstadiet hade vi en idrottslärare under ett par år som nästan alltid delade upp oss efter kön när det var lagsporter. (alltså inte på olika halvor utan ett tjejlag mot ett killlag) Dessutom så envisades han om att vara med i tjejernas lag och "hjälpa" oss. Och gjorde tjejlaget mål (i typ fotboll eller basket) så räknades det som tre mål/poäng, medans killarna gjorde ett mål = ett mål/poäng. Och visst, vi tjejer VAR inte lika bra som killarna på bollsporter, men varför dela upp oss efter kön alls isåfall?! Helt sjukt nu när jag tänker efter. Minns att jag var väldigt arg men vågade aldrig direkt säga ifrån. (och när jag tillslut berättade för rektorn fick jag en utskällning av läraren, så det hjälpte ändå inte..)

    Svar: FAN VA SJUKT!
    Mican

    2013-08-24 | 19:41:11
    Bloggadress: http://on-the-edge-of-safe.tumblr.com/
  • Elin säger:

    Under högstadiet bad vi tjejer om att få delas upp efter kön. Av den anledningen att nästan alla killar körde så hårt, vilket vi inte gillade. Läraren lät oss ofta att dela upp oss, men hen påpekade också att hen inte gillade det. Hen ville hellre att killarna skulle tona ner sig lite så att tjejerna slapp känna sig illa till mods.

    Svar: Då är det en annan sak, om gruppen själva ber om det.
    Mican

    2013-08-24 | 20:18:38
    Bloggadress: http://utepavischan.blogspot.se/
  • Angelica säger:

    På högstadiet hade tjejer och killar gympa för sig. Något som jag som tjej verkligen uppskattade. Just för att killarna under hela min tidigare skolgång varit så fruktansvärt våldsamma i sitt idrottande. Det var höga klubbor, tacklingar och ett jävla humör. Kommer fortfarande ihåg ett tillfälle på lågstadiet då tjejerna vann över killarna i någon sport och killarna var helt RASANDE, svor och skrek och agerade allmänt hotfullt för att de blivit besegrade av tjejer. 8-åriga killar som gick bärsärk för att de redan då lärt sig att tjejer ska vara sämre och är tjejerna bättre så ska de se på fan.

    Svar: Klart det finns en poäng i att dela upp grupper också. Men tror det skulle funka lika bra att säga "ni som vill köra hårt tar den sidan, ni som vill ta det lugnt tar den".
    Mican

    2013-08-24 | 23:35:24
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Cecilia | Hårdrockande feminist säger:

    Helt stört egentligen. Tror inte det har varit så under min skoltid, men har hört om sånt av andra så vet ju att det förekommer. Det där med buandet och visslandet är ju för det första nedlåtande mot killen i fråga, men även mot tjejerna. Vadå är det något dåligt med att vara tjej eller?

    2013-08-25 | 15:25:10
    Bloggadress: http://calatalo.blogg.se
  • LillaTanten säger:

    Jag gick i skolan på 70 och 80-talen och vi delades också upp efter kön - ibland. Men för det mesta gick vår (kvinnliga) gympalärare helt enkelt runt med ringen med färgade band och delade upp oss i lag som vi stod. Gul, grön, röd, blå. Gul, grön, röd, blå. Så här i efterhand är jag rätt säker på att hon hade full koll på hur vi stod och hur hon ville dela in oss, så mixat som möjligt, snarare med personer med samma approach till sporten i samma lag än baserat på kön, och visst var det ofta så att det var killarna som tog överhand och var de mest aktiva spelarna när det handlade om bollsport. Men det var alltid jag och två andra tjejer som foulade ut oss i basketen, och som körde hårdast på innebandyn, och inte sällan klagades det på oss bland killarna för att vi var så "brutala"....

    2013-08-25 | 20:11:30
  • Hanna säger:

    Jo så var de ibland, då var man tvungen som tjej som gillade sporter att göra som du. Fråga om jag fick vara med killarna, men som sagt killarna som inte var "bra" ja vad kunde dem göra? kämpa på typ. En annan sak jag har varit med om var då jag och tcå andra tjejer i min klass i högstadiet var väldigt högljudda och kunde kanske för ofta säga emot lärarna. Dock umgicks vi med tre killar i klassen som var exakt likadana, gissa vilka som fick gå till kuratorn och fick frågor som "hur har ni de hemma?" Jo vi tjejer, för vi var FEL. Gissa om jag blev ännu mer stökig och förbannad på de mötet då mina föräldrar var de minnsan ingen som skulle ifrågasätta... Hur som helst så ja verkade de inte tro att killarna mådde dåligt hemma iaf. Roligt de där

    Svar: Men alla vet ju att killar har en stöka-runt-gen medan tjejer som är gapiga är psykiskt sjuka... Undrar ibland hur människor tänker asså! Sjukt!
    Mican

    2013-08-25 | 23:36:48
  • Hanna säger:

    Vill bara tillägga att mina föräldrar gjorde inget fel alls, jag var rent ut sagt förjäääävlig i skolan. Men att vi blev helt uppdelade så, då vi var ett helt gäng är helt oförstårligt

    2013-08-25 | 23:39:47
  • Helena säger:

    Vi hade uppdelat när det var bad, och de gånger killarna badade och vi hade idrott som vanligt (fast bara tjejer då) var de enda idrottslektionerna i hela grundskolan som jag tyckte var roliga. De enda lektioner som det var någon idé att bemöda sig. Så för mig hade det varit underbart att ha könsuppdelar idrott. Då hade jag nog fått ut mycket mer av det.

    2013-09-08 | 13:31:47

Kommentera inlägget här: