moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Kuken är tung att bära

Kategori: Feminism och genus

Sjöngs i nån låt av nån kille som inte gillade att vara man. Som inte gillade män och manlighet överhuvudtaget (glömt vad låten hette, vet du?). Det handlar ju alltså inte om att kuken är så stor att den är tung att bära (hehe) utan om att det är jobbigt att vara kille. 
 
Och det är säkert skitmånga grabbar som känner så, eller? Jag blir så himla himla nyfiken: på vilket sätt är kuken tung att bära, tycker ni?

På vilket sätt är det jobbigt att vara man?
 
 
Och nej, jag försöker inte håna grejen att det kan vara jobbigt att vara man. Jag har bara inte läst eller hört så jättemycket om hur kuken kan vara ett hinder. Vill få höra fler mäns erfarenheter och tankar om det hela, helt enkelt. 

Kommentarer

  • peachbeast säger:

    Nu är jag inte man så min kommentar är helt baserad på mina utomstående observationer som inte garanterat är riktiga.

    Min upplevelse av att det kan vara jobbigt att vara man är att män generellt förväntas kunna lösa allt möjligt. Som man förväntas du veta hur man fixar skrivaren när den krånglar, hur man smäller upp en innervägg, hur man byter däck på bilen osv.
    Det är nog en del män som inte har en aning om hur man gör de sakerna och känner sig pressade över det.

    Min 4-åring är väldigt känslig och gråter för det mestta. Hen råkar även ha en snopp. Jag tror att hen mest är som barn är i den åldern men pga snoppinnehav klassas hen som överkänslig och jobbig. Jag märker att det även påverkar mig. Det kan vara en annan anledning till att det är jobbigt att vara man.

    2013-08-14 | 14:27:43
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Maria säger:

    http://www.youtube.com/watch?v=9HVjkZI1hx0


    Svar: Juste, tack!
    Mican

    2013-08-14 | 14:58:21
  • Anonym säger:

    att vara cis- man är nog lättare än det mesta annat som man kan tänka sig

    2013-08-17 | 10:21:57
  • pelle pettersson säger:

    nn

    2013-08-17 | 10:23:53

Kommentera inlägget här: