moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att kämpa emot ett förtryck genom att upprätthålla ett annat

Kategori: Rasism och fascism

En jävligt vanlig grej jag hör när folk ska kritisera SD:are och rasister är saker som:
 
- Dom har lägre IQ
- Det finns bara obildade arbetare i det där partiet

Och alltså YEY att folk inte accepterar rasism men låt oss kolla lite på vilka argument som kommer upp som orsak till deras idioti (märk väl att jag med idioti inte bryr mig om intelligens utan menar hur en beter sig och tänker om människor). Lägre IQ och obildade och arbetare som om dessa faktorer skulle samverka med varandra och som att det dessutom skulle vara en vettig förklaring till att en var rasist.
 
Klassförakt, det är vad detta är. Alltså rasister och sexister finns inom alla samhällsklasser och intelligensnivåer och det kommer inget bra av att hävda att alla rasister är obildade. För hey, du behöver inte vara en idiot bara för att du inte gått på universitetet liksom. 
 
Men jag fattar varför folk gör såhär. Jag gör det själv. Typ när jag diskuterar med min farsa och blir omåttligt trött på hans idioti, då snäser jag av med att han "borde läsa lite forskning" eller "du är helt enkelt jävligt obildad" eller "jag tror att jag vet lite mer om samhället än nån som jobbat med betong hela livet". Typ så. Jag vill liksom ba trycka till han när han inte lyssnar på reson. Måste sluta med detta.
 
Hit them where it hurts i all ära, men det får inte bidra till att upprätthålla en (annan) förtryckande struktur. 

Kommentarer

  • hampus säger:

    Bra inlägg

    2013-12-13 | 08:04:30
  • den rabiata orakade rabiesfeministen fanny säger:

    Så jävla usel strategi dessutom. Är det ngn som seriöst tror att det kommer få folk att sluta rösta på Sd om de känner sig ännu mer uteslutna.

    2013-12-13 | 12:46:59
    Bloggadress: http://arsinoe.se
  • Torkel säger:

    Håller absolut med och märker att folk använder dessa argument hela tiden.

    Dock måste jag också säga att argument om att någon är obildad eller saknar tillräckligt med kunskap inom ett område kan vara rättfärdigade ibland, typ mot ung-jords-kreationister (säger man så på svenska?) eller klimatskeptiker.

    Svar: Ja, alltså beror ju vad en menar med obildad. Obildad inom ett område eller obildad pga klass, blir skillnad.
    Mican

    2013-12-13 | 13:51:43
  • Torkel säger:

    Jo, det är sant iofs

    2013-12-13 | 14:16:40
  • Alma (Kultureliten) säger:

    Så sant så. Jag (och Mir) har skrivit om detta innan (och kommer förmodligen att göra det igen.

    Det hela blir ju inte bättre av att de ökade klassklyftorna samt minskade politiska motståndet mot dessa är något som gynnar SD väldigt mycket eftersom SD är de enda som upplevas sticka ut i dagens politiska klimat.

    http://kultureliten.nu/klassforakt/

    2013-12-13 | 15:46:48
    Bloggadress: http://kultureliten.nu
  • pelle pettersson säger:

    jag tycker att en ska vara empatisk mot sin pappa

    2013-12-13 | 19:14:14

Kommentera inlägget här: