moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det finns nog ingen som tycker att våld aldrig är okej

Kategori: Rasism och fascism

"Våld är aldrig okej!" 
"Våld föder bara mer våld!"
"Det är lika illa att göra si som att göra så"
 
Vanliga grej folk säger, ofta i samband med att "vänsterextremister" typ knuffat undan nazister, kastat tårta, kört vattenkrig mot rasister eller nåt sånt. Att våld aldrig är okej. Att det är lika illa att kasta flaskor på nazister som demonsterar som att kasta det på anti-rasister som demonstrerar. 
 
Alltså nej. 

För det första så tror jag knappt det finns nån som helt ärligt tycker att våld aldrig är okej. Dom flesta tycker väl det är helt legitimt att en polis förser en våldsam person som ska attackera en annan med handfängsel? Att någon som tänker hoppa ner från en balkong blir fasthållen? Juste. 
 
Förövrigt så är jag bara så trött på idén om att handlingar i sig alltid skulle vara fel. Och att samma handling alltid är lika fel oavsett vem den riktas mot. Det är väl klart som fan att det är mycket bättre att med våld försöka hindra människor som vill sprida människohatiska åsikter, än att hindra människor som sprider kärleksfulla budskap. 
 
Alltså missförstå mig inte med flit nu, jag tycker inte att vissa människor typ förtjänar att bli misshandlade eller nåt. Jag säger bara att det kan vara legitimt att ta till våld om det behövs för att typ hindra nazism att få fäste i samhället. Förstår inte heller varför våldet skulle eskalera ba för det?
 
Alltså för mig handlar det inte om att specifika personer ska bemötas med våld, utan om att skydda vissa ideal med de medel som för tillfället krävs. Krävs inte våld ska våld heller inte användas, och det våld som används ska alltid vara så sparsamt som möjligt. Det är inte en fråga om moral, om att vissa människor ”förtjänar” våld, utan om taktik. I vissa fall tror jag att våld är nödvändigt för att värna vissa ideal, och då tycker jag att det ska använda. Detta tycker för övrigt de flesta, eftersom nästan alla försvarar våldsmonopolet som just bygger på att våld används för att försvara vissa ideal, det vill säga lagen.

Kommentarer

  • Zinister säger:

    Mitt största problem här är att du uppmanar till våld som ett sätt att förtrycka åsikter och människor.

    Jag gillar inte tanken på att det ska finnas en "rätt åsikt". Sådant moralfjanteri leder till självcensur.

    Svar: Hellre censur än en utbredd nazism, tycker jag. Och nej uppmanar inte till våld i syfte att förtrycka människor, utan som ett sätt att motarbeta förtryckande åsikter och partier.
    Och med våld menar jag inte typ sprängladdningar eller knutna nävar, utan typ vattenpistoler.
    Mican

    2013-12-18 | 12:38:07
  • Torkel säger:

    Anser väl egentligen att våld endast är acceptabelt som ren säkerhetsåtgärd, när en person hotar sin egen eller andras säkerhet på något sätt. Inte som förebyggande för att försöka skrämma någon, det fungerar bevisligen inte, och inte heller som hämndaktion, för något som redan begåtts.

    Svar: Tycker absolut inte det är okej med hämndaktioner. Dock typ att spruta vispgrädde på demonstrerande nazister som ett sätt att visa att såna skadliga värderingar ej är välkomna (på ett sätt som inte skadar nån så mycket). Tycker liksom inte det är ok att lägga sprängladdning utanför en SD:politikers hus, det är inte det våldet jag främjar.
    Mican

    2013-12-18 | 14:41:58
  • pelle pettersson säger:

    hej mican? läs 7,5 poäng konfliktteori

    Svar: Men gud vilken förminskande kommentar. Istället för att argumentera emot hävda att jag är okunnig. Skärpning!
    Mican

    2013-12-18 | 15:44:28
  • Kenta säger:

    Tråkigt att du (och Fanny) jämför polisens våld, mot någon som bryter mot lagen, med att använda våld mot oliktänkande.
    Sånt våld resulterar nog mest i att personerna, vars åsikter du vill undertrycka, får sympatier.

    Svar: Håller inte med.
    Mican

    2013-12-18 | 15:53:16
  • Janne säger:

    På både gott och ont har vi yttrandefrihet i Sverige. Detta är ett fantastiskt ting, som ska vårdas ömt.
    Tyvärr finns det stollar som tycker helt knäppa grejer, men det ger oss ingen rätt till att bruka våld mot dem. Visst, det är helt AVSKYVÄRT med rasism och nazism, men de får tycka precis som de vill, och vi kan inte bekämpa det problemet med våld!

    Om jag ska leva efter textens devis så är det alltså okej att jag kastar flaskor på dig, för jag står inte för samma saker du står för.

    Svar: Men alltså en får ju inte säga allt som det ser ut i dagsläget. Ej "hets mot folkgrupp" så då kan det ju utvidgas tycker jag. Men om det inte gör det och nazister får demonstrera o skicka flygblad o sprida sina människofientliga åsikter så är det väl asbra att folk motverkar det.
    Jag tycker iofs inte det är okej att kasta flaskor på nån pga folk kan skadas allvarligt. Men tycker det är helt okej att kasta tårtor på nazister som demonstrerar, men inte feminister. För den ena gruppen är skadlig, ej den andra.

    Dock så fattar jag ju att samhället inte kan bedöma på det sättet, så för den skull blir ju allt våld lika illa. Men jag tycker ändå att det ena är mer rätt än det andra, för jag är subjektiv ju.
    Mican

    2013-12-18 | 16:02:25
  • pelle pettersson säger:

    ber om ursäkt,menade att det finns massor av kunskap om våldsanvändning eskalering polarisering o. dyl som är viktigt att känna till om en ska använda våld för att uppnå ett politiskt mål ,t.ex. stoppa nazister,det finns ganska få framgångsrika exempel på att politiskt våld haft avsedd effekt, om en har förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är det troligen effektivare. jag tycker att en ska försvara sig med våld när det behövs men inte om det går att undvika

    Svar: Det låter intressant, när jag pluggat klart i januari kanske jag läser in mig lite på det :) Älskar ju att ändra mig så
    Mican

    2013-12-18 | 18:54:25
  • Janne säger:

    Varför tar du bort min kommentar?? Svara istället!

    "Men om det inte gör det och nazister får demonstrera o skicka flygblad o sprida sina människofientliga åsikter så är det väl asbra att folk motverkar det. "

    Men va?!?! Det är åsiktsfrihet i Sverige. Vi kan inte ta ifrån människor deras rättigheter bara för de tycker på ett annat sätt!

    Tolka mig inte fel, jag tycker nazism och rasism är fruktansvärt, men detta är ju galet. Tycker du på riktigt att de inte ska ha någon rätt att demonstrera och sprida sina åsikter bara för de har en annan åsikt än du? "

    Svar: Meh har inte ens tagit bort nån kommentar från dig.
    Jag tycker inte heller att vi ska ta ifrån människor deras rättigheter. Särskilt inte mänskliga rättigheterna om alla människors lika värde. Därför bör inte partier som öppet säger sig värdera människor olika efter t.ex etnicitet få demonstrera. Alltså inte för att de har en annan åsikt än mig (för isf skulle jag ju inte vilja att moderaterna skulle dela flygblad heller) utan för att deras budskap går tydligt emot mänskliga rättigheter.
    Mican

    2013-12-20 | 16:42:09

Kommentera inlägget här: