moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Fuck arbetslinjen

Kategori: Rasism och fascism

Jag är så jävla trött på att livet ska gå ut på att arbeta. Du är ditt arbete och det är typ det enda du gör. Vi jobbar för att kunna tjäna in massor av pengar, och dessa pengar köper vi varor för så att fler ska kunna jobba och så går det runt runt runt. 
 
Vi får mer och mer effektiv teknik men ändå ska vi jobba så jävla mycket. Och det är allt partierna pratar om, hur vi ska få folk i arbete och hur tillväxten ska öka och fan. Tänk om vi kunde fokusera på att människor skulle ha ett bra liv istället för att de skulle vara produktiva hela tiden. Jag lovar, samhället skulle gå runt ändå. Vi skulle bara ändra vårt livsstil från jobba-konsumera, så att vi skulle jobba mindre och konsumera mindre. 
 
I stället har vi ett samhälle där den som har tid att leva inte har råd – och den som har råd att ­leva inte har tid.
 
Det kursiverade är från artikeln Vi jobbar skiten ur oss eller får inte jobba alls, vilken sätter fingret på skevheten i det hela. Nej, låt oss motverka kapitalismen va. 
 
 

Kommentarer

  • Julia Danielsson säger:

    Jag håller på att läsa en bok om arbetsideologin nu som är väldigt bra och intressant, den heter Arbetssamhället.
    Den handlar om precis det du skriver om!
    Det som är jobbigt med den är dock att det är väldigt akademiskt och jobbigt språk.

    Men ja, du har så rätt i det du skriver. Arbetslinjen och hela arbetsideologin är verkligen så himla sjukt.

    2013-12-06 | 09:17:03
    Bloggadress: http://apigt.blogg.se/
  • Matilda säger:

    Jag kom fram till ganska tidigt (under mina år där jag jobbat på skittråkiga jobb bara för att tjäna pengar för att överleva) att jag MÅSTE ha ett jobb jag VILL gå till. Hur dålig lön det än är. Eftersom det annars skulle bli som du säger. För i nuläget jobbar ju folk så mycket att jobbet blir en stor del av deras vardag och om det nu ska vara så ska det fan var något vettigt/kul man (jag) ska jobba med.
    Jag har aldrig förstått mig på folk som suktar efter ett välbetalt jobb endast för att det är just välbetalt. Livet är mer än pengar och status, så otroligt mycket mer. Puh.

    2013-12-06 | 13:45:00
  • Linnéa säger:

    Jag hatar att samhället är uppbyggt såhär. Jag har inte klarat av att jobba FASTÄN MAN MÅSTE JOBBA. VARFÖR JOBBAR DU INTE? VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG!!!!? Äh, bara lite paniksyndrom men det är lugnt, jag går till jobbet och tror att jag ska dö, men det är chill.

    Revolution. Nu tack.

    Svar: REVOLUTIOOOOOOOOOON I NATTEN!
    Mican

    2013-12-07 | 00:28:39
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Emma säger:

    Skitbra! Dags att förändra arbetsnormen NU!!! Den här veckan (v. 22) satsar jag och ett gäng på att lyfta den här frågan ordentligt, häng på! Vi finns t.ex. på twitter @Arbetskritik - men asfint om ni vrålar lite extra i alla forum ni kan komma på om det destruktiva i hur vi ser på arbete idag.
    Peace

    Svar: NAAAAJS
    Mican

    2014-05-29 | 14:45:30

Kommentera inlägget här: