moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att friskförklara en feminist

Kategori: Feminism och genus

 
Nu har jag och killen vart tillsammans i typ 6 år och han har ändå inte lyckats bota mej. Snarare har symtomen förvärrats! Dåligt dåligt!

Nämen ärligt talat. Folk som ska komma dragandes med argument om att det går att vara feminist och ändå bry sig om sitt utseende och jadajada, att det är onödigt att vara hårig och brölig och manlig och "vad är det för fel att värna om det kvinnliga?" - SKÄRP ER! 

För fan, varför är det så jävla viktigt för er att andra kvinnor lever upp till könsnormerna? Vad i helvete är er fixering vid MIN behåring? MIN klädstil? MIN frisyr? Fattar ni inte att feminismen handlar om att frigöra kvinnor från kraven som den "traditionella kvinnligheten" ställer? Och att det är helt ofarligt, ja faktiskt bara bra, att kvinnor vågar vara "okvinnliga" (vem som nu bestämt vad som är kvinnligt och inte). För det visar ju på att människor har möjlighet att välja. 

Varför denna hang-up på att feminism borde kombineras med "kvinnlighet"? Tänk lite för helvete!

P.S. Jag är lika mycket kvinna som vilken annan kvinna som helst.En riktig kvinna har en fitta och/eller definierar sig som kvinna, men sen finns inget annat som avgör hur en kvinna ska vara. 



Kommentarer

  • Jasmine säger:

    Vad är egentligen kvinnligt då? Jag har en fitta och två bröst kan man vara mer kvinna än så?

    Svar: Nä det tycker jag inte.
    Mican

    2013-02-19 | 17:48:32
    Bloggadress: http://megafistairpumprave.blogg.se
  • jessica säger:

    Mina ögonbryn har seriöst fastnat i mitt hårfäste. Är detta en riktig, icke satirisk sida ur en tidning tryckt år 2003?

    Svar: Asså jag vet faktiskt inte...hittade bilden på google.
    Mican

    2013-02-19 | 18:15:23
    Bloggadress: http://kessen.blogg.se
  • Lisa - MondoCane säger:

    Maxim är en riktig tidning som säljs mot herrar (jag använder ordet "herrar" lite löst).

    2013-02-19 | 19:43:31
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Shamandalie säger:

    Hear hear! Bra skrivet.

    2013-02-19 | 21:56:58
  • Shamandalie säger:

    Hear hear! Bra skrivet.

    2013-02-19 | 21:57:02
  • Purre säger:

    Glöm inte nagellack. Det är den viktigaste ingrediensen för att producera en kvinna. Och en ostädad handväska. oohhhh, och glitter! Och en blomma eller två! Jag kom av mig.. vad pratade vi om nu igen?

    2013-02-20 | 01:54:12
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Bella säger:

    Det här är bara ännu ett sätt som vill visa att kvinnor endast duger när de är avklädda. Läser man texten särskilt under den sista bilden förstår man att det återigen handlar om någon stackars man som inte får tillräckligt med sex och som om det är feminismens fel....galet.

    Svar: Indeed.
    Mican

    2013-02-20 | 07:34:53
    Bloggadress: http://ingenmanskvinna.bloggplatsen.se/
  • Marie säger:

    Jag tycker man ska läsa bilderna tvärtom faktiskt. Hon till höger är sjuk i SSD (Social Sexulization Desease) och hon till vänster är botad. Puh så skönt. Man kan bli frisk trots vårt samhälle....

    Svar: HAHA gillar den tolkningen bättre!
    Mican

    2013-02-20 | 11:04:08
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    AMEN

    2013-02-21 | 17:22:23
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Förresten stod det vegan?? :O Det är tydligen ÄNNU värre om man är både vegan och feminist... haha X)

    Svar: Japp. Alla vet ju att alla veganer är extrema feminister liksom. Och att alla extrema feminister är veganer liksom. :P
    Mican

    2013-02-21 | 17:24:18
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Paula säger:

    Ja men shit en riktig kvinna äter kött! Rått!

    2013-02-22 | 09:14:53
  • Maax säger:

    Det här kan ju inte vara på riktigt, shit vad tragiskt. Ska man skratta eller bli förbannad? Eller föresten, jag behöver inte välja, jag blir faktiskt förbannad! Hur kan man öht överväga att publicera något sånthär?!

    Svar: Den är så jävla knäpp.
    Mican

    2013-02-24 | 09:15:21
    Bloggadress: http://stadiggrund.blogspot.se/
  • E säger:

    Du är ju lika dum som de som säger så nu. Jag rakar och sminkar mig men jag tycker att det är helt okej att andra inte gör det och ja jag är feminist.

    Svar: Fast när har jag sagt att det inte är okej att raka sig eller sminka sig? Allt jag säger är att feminismen inte ska behöva kombineras med "kvinnlighet". Folk måste ju få välja själva. Jag snackar ju inte om dom som är "kvinnliga" och säger att dom gör fel, jag snackar ju om dom som säger att feminister BORDE vara "kvinnliga".
    Och om du inte bryr dig om hur andra gör så riktar sig väl inte inlägget till dig? Läs om, läs rätt.
    Mican

    2013-02-25 | 09:00:25
  • E säger:

    Men du skrev folk som kommer dragandes med att man kan vara feminist och ändå bry sig om sitt utseende och hade rätt dålig ton. Men men, tyck som du vill. Fick bara känslan av att det var lite dubbelmoral. Men du vet väl själv innerst inne om du tycker att man kan vara en riktigt feminist och samtidigt sminka sig etc.

    Svar: Klart en kan va feminist och sminka sig (eller som i mitt fall älska klänningar och strumpbyxor och söta små väskor). Tror dom flesta feminister sminkar sig, dom flesta kvinnor gör ju det.
    Det jag blir irriterad på är dom som säger att feminister borde sminka sig etc, för att inte va extrema och smutsa ner feminismen med penisavund typ. Och det stör mej som fan.

    En kan ju faktiskt vara medveten om normer, könsrollen och skönhetsideal och ändå välja att vara "traditionellt kvinnlig". Inget fel i det. Däremot kan det ju vara värt att reflektera över varför en gör det, så att det inte är frågan om ett "jag gör det för jag måste för att det bara ska va så".

    Mican

    2013-02-25 | 16:11:25

Kommentera inlägget här: