moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Dubbelmoral eller?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Det är ofta en skev grej att beskylla någon för dubbelmoral. 

Liksom JA, jag vill att vi ska komma ifrån det där tänket att mannen är huvudförsörjare. Men ja, just nu är det min kille som betalar det mesta för han har mer pengar. Eller jag kan vilja motverka knasiga skönhetsideal fastän jag själv fortsätter noppa ögonbrynen. 

Det är ingen dubbelmoral i det. Bara för att jag vill förändra strukturerna, behöver jag inte själv vara ett framgångsexempel i alla fall. Jag är ju präglad av dom strukturer jag lever i liksom - men vill göra det bättre för nästa generation typ. 

Kan alla bara fatta det nån gång.

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Det är väl sant som du säger men man får mer trovärdighet om man lever som man lär :)

    Svar: Bara mer trovärdighet av dom som inte tänker lika nyanserat, och den är kanske inte värd lika mycket ;)
    Mican

    2013-02-16 | 17:38:50
  • Purre säger:

    Jamen herregud, Att mannen ska sluta vara huvudförsörjaren per automatik ska vi klart kämpa för, däremot behöver vi ju inte kämpe emot mannens rätt att vara huvudförsörjare, precis som att vi inte ska straffa kvinnor som faktiskt VILL vara hemmafruar.
    Det handlar om att göra alternativen mer möjliga/accepterade/tillgängliga, inte att göra dem till en ny norm.

    Svar: Håller helt med.
    Mican

    2013-02-16 | 17:58:03
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com

Kommentera inlägget här: