moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Goda råd, risker och potentiella våldtäktsmän

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Jag försökte ju förklara en tanke jag hade förut, men vet inte om mitt resonemang kom fram på ett bra sätt. Många misstolkade det jag skrev så antagligen var jag otydlig. Så tänkte försöka igen:

Att ge "goda råd" till tjejer, prata om hur de bör undvika vissa saker för att inte bli våldtagna - behöver inte alls innebära att alla män är potentiella våldtäktsmän

Det är så jävla sjukt att fokus ska flyttas till offret när det gäller våldtäkt. För det för ju med en tolkning av att det är offrets ansvar att inte bli våldtagen, istället för andras ansvar att inte våldta. Skyll-dej-själv resonemang typ. Usch!

Däremot tänker jag att moraliska pekpinnar till tjejer (som att inte supa, inte ha vissa kläder etc) faktiskt inte behöver tolkas som en möjlig demonisering av alla män. Det behöver inte vara ett uttryck för att alla män, med viss "provokation", kan våldta någon. Det är inte givet mansfientligt att hävda att kvinnor ska anpassa sin klädsel, typ.

Jag tänker att det också kan handla om att personer som lägger ansvaret på offret genom såna "goda råd" tänker att det finns ett visst antal potentiella våldtäktsmän, och att det är just dessa som tjejerna ska akta sig för att "provocera". Och eftersom det inte går att veta vilka dessa män är så måste ju tjejerna anpassa sig efter dessa "goda råd" i alla sammanhang där män finns med.

Så alltså; Att fokusera på offrets ansvar (att tala om olika riskbeteenden och ge goda råd) är jävligt skevt på många sätt, men behöver INTE vara ett mansfientligt uttryck.

(Hoppas ni förstår att jag är helt emot att lägga fokus på offren, tycker inte att kvinnor ska behöva anpassa nånting för att inte "provocera" potentiella våldtäktsmän. Det enda jag menar är "goda råd" och resonemang om risker kanske inte ska tolkas som ett mansfientligt uttryck som menar att män inte kan kontrollera sig (eftersom det kan handla om att vissa män inte kan kontrollera sig)

Tydligare nu?

Kommentarer

  • noboytoy säger:

    Självklart skall inga kvinnor behöva tänka på hur de dansar, beter sig eller klär sig, av rädsla för att trigga våldtäktsmäns sexualitet. Man skall inte behöva "varna" kvinnor för det heller.

    Men det funkar ju bara i ett samhälle där inga män våldtar kvinnor?

    Det är ungefär som att jämföra med att man inte behöver låsa ytterdörren, för då är det ens eget fel att en tjuv tar sig rätten att stjäla ens saker?

    Men det funkar ju bara i ett samhälle där inga tjuvar finns?

    Att sedan komma och påstå att man utmålar alla sina grannar som "potentiella inbrottstjuvar" när man låser sin ytterdörr...?

    Svar: Det är inget konstigt att vilja undvika risker. Men det är konstigt när risker förväxlas med ansvar. Även om det är högre risk för att jag blir våldtagen om jag följer med en kille hem, har jag inte högre ansvar pga det. Jag har inte gjort mer fel pga det, jag har inte mer mig själv att skylla.
    Mican

    2013-02-25 | 17:02:44
  • noboytoy säger:

    För övrigt så blir jag lite full i skratt över de här antifeministerna som påstår att det är "mansfientligt" att varna tjejer för tex oupplysta gator och parker, där våldtäktsmän bl.a kan hålla till?

    Det, om något, är väl att likställa våldtäktsmän med vanliga män? Det borde väl heta "våldtäktsmäns-fientligt" i så fall?

    Svar: Det är väl inga antifeminister som påstår att det är mansfientligt att varna tjejer? Min uppfattning är snarare att det är många feministiska och genusmedvetna personer som drar dessa slutsatser.
    Eller jag kanske inte fattar hur du menar?
    Mican

    2013-02-25 | 17:26:47
  • anonym säger:

    Är det också fel att "tömma bilen själv"? Personligen lämnar jag inte värdesaker synligt för risken att de blir snodda ökar. Undvika risker är väl inte konstigt?

    Svar: Det är inget konstigt att vilja undvika risker. Men det är konstigt när risker förväxlas med ansvar. Även om det är högre risk för att jag blir våldtagen om jag följer med en kille hem, har jag inte högre ansvar pga det. Jag har inte gjort mer fel pga det, jag har inte mer mig själv att skylla.
    Annars skulle det bli så jävla begränsande. Och fel. Oavsett vad så ska allt ansvar läggas på förövaren, offret har aldrig sig själv att skylla ens till en liten del.

    Mican

    2013-02-25 | 18:01:44
  • noboytoy säger:

    Att undvika risker, är snarare nödvändigt? Det är först när det inte finns några risker som man inte behöver undvika något alls.

    2013-02-25 | 18:44:42
  • noboytoy säger:

    Mican:
    "Det är inget konstigt att vilja undvika risker. Men det är konstigt när risker förväxlas med ansvar. Även om det är högre risk för att jag blir våldtagen om jag följer med en kille hem, har jag inte högre ansvar pga det."

    Instämmer helt.

    "Min uppfattning är snarare att det är många feministiska och genusmedvetna personer som drar dessa slutsatser."

    Vad säger du..? Är det sant? Har aldrig hört feminister uttala något liknande och det var därför jag antog att uttalandet kom från den antifeministiska skaran.


    Svar: Gå in och läs på genusfolket.se, till exempel.
    Alltså dom drar slutsatserna att moraliska pekpinnar (att påpeka "risker") såsom att tjejer ska undvika att dricka för mycket osv, också kan ses som mansfientligt då det antyder att ALLA män kan provoceras.
    Mican

    2013-02-25 | 20:09:19
  • noboytoy säger:

    Gammelfeministen här hänger uppenbarligen inte med i det nya;). Det var fan det värsta jag har hört!
    Skall gå in och läsa omgående.

    Svar: Asså jag förstår ju hur dom tänker. Men tycker inte tolkningen håller.
    Mican

    2013-02-25 | 20:17:13
  • ett ritstift i din rumpa säger:

    nu hänger jag bättre med i dina tankegångar och håller helt med om att råden etc inte alls behöver vara mansfientliga eller syfta till att ALLA män skulle kunna vara potentiella våldtäktsmän. (citerade ju ur boethius bok i ett inlägg gällande det här för en tid sedan och inser nu att det kan misstolkas, för poängen med det var att påvisa att det är samhället och patriarkatet som i princip säger att "alla män är potentiella våldtäktsmän" och inte dem som skulden brukar falla på, kvinnorna)

    Svar: Jä jä :)
    Mican

    2013-02-25 | 20:58:59
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • Ligneto säger:

    Nu börjar det ske når wierd här.. Cicci Wallin skriver om typ samma sak på twitter ur samma synvinkel.

    Det som är wierd är att varje gång jag någonsin diskuterat detta med en feminist är det feministen som tycker det är fel att upplysa om risker för att "så borde inte värden se ut".

    Tillsammans med artikeln i newsmill jag länkade till måste jag ställa en fråga: Börjar feministerna äntligen bli lite vettiga? :D

    Svar: Varför ställa en fråga om feminister äntligen börjar bli vettiga, i en feminists blogg? Är du dum i huvet, vill jag kontra med? Dumma frågor (i fel sammanhang) får inga svar.
    Mican

    2013-02-26 | 08:49:52
  • Ligneto säger:

    hmm.. läste igenom Ciccis tweets igen och inser att det inte är helt genomtänkt och att jag minns fel för att jag vaknade för ca 5 min sen :p. Det hon säger som inte är vettigt är att "upplysning om risk skapar oro för kvinnor och handlar troligtvis om att hålla den kvinnliga sexualiteten "ren"".

    Det hon säger som faktiskt är lite tankeväckande: "Kontroversiellt kanske, men jag hade blivit lika kränkt av att bli oprovocerat nedslagen som jag blev av sexuellt våld".

    Svar: Jag tänker såhär: Att upplysa om risker, hänger ofta tätt samman med att ge offret ansvar. För genom att hela tiden prata om vilka risker kvinnor bör undvika, blir det som att det är offrets huvudsakliga ansvar att undvika våldtäkt. Att begränsa sitt liv efter det. Vilket också kan visa sig i juridiken, då det kan bli frikännande/strafflindring om offret betett sig på ett visst sätt.
    Sen goda råd om klädval är faktiskt helt irrelevanta, vad jag vet så finns inget som visar på att viss typ av kläder ökar risk för våldtäkt. Tror ofta att det handlar om onödig moralisering, att hålla tillbaka kvinnors "slampighet" (eller som Cissi sa, hålla kvinnor "rena").
    Mican

    2013-02-26 | 08:57:21
  • noboytoy säger:

    "upplysning om risk skapar oro för kvinnor "

    Jag förstår ingenting?
    Skall man inte heller upplysa om att det finns vargar i området, för att undvika att skapa oro bland befolkningen?

    Skall man inte heller upplysa om farorna med alkohol, tobak och knark, för att undvika att skapa oro?

    Självklart skall alla människor varnas för att försätta sig i situationer, som riskerar att skada deras liv och hälsa.

    Svar: Såhär: Att upplysa om risker, hänger ofta tätt samman med att ge offret ansvar. För genom att hela tiden prata om vilka risker kvinnor bör undvika, blir det som att det är deras huvudsakliga ansvar att undvika våldtäkt. Vilket också kan visa sig i juridiken, då det kan bli frikännande/strafflindring om offret betett sig på ett visst sätt.
    Mican

    2013-02-26 | 10:35:54
  • noboytoy säger:

    Så en man som blir våldtagen av en annan man känner sig inte mer kränkt av det, än att han skulle bli nedslagen och misshandlad på gatan?

    2013-02-26 | 10:46:55
  • Ligneto säger:

    Vet inte... har varken blivit nedslagen eller våldtagen (även om jag vaknat av att min flickvän red mig :D). Men jag tänker att båda dessa kränkningar är otrevliga och skapar konsekvenser för individen. Cicci utgår ifrån en syn där hon inte anser att sexualiteten är helig och då blir ju resultatet att det sexuella våldet är som vilket annat våld som helst. Vet inte vad jag personligen ska tycka, men jag tycker som sagt det hon säger är värt att fundera över.

    2013-02-26 | 11:07:08
  • noboytoy säger:

    Själv har jag svårt att tro på att män som blir våldtagna av andra män, ser detta som vilket våld som helst. Den sexuella integriteten är något helt annat än den kroppsliga.

    För kvinnor som blir våldtagna finns ju också risken för ofrivillig graviditet och för båda kön finns risken för dödliga sjukdomar, tex hiv/aids.

    2013-02-26 | 11:25:13
  • Ligneto säger:

    Ja konsekvenserna kan se lite olika ut beroende på vilken typ av våld som används. Men så är det ju även om du utesluter det sexuella våldet ur resonemanget. Tror att en person som utvecklar social fobi och torgskräck lider mer än en person (tex cicci) som blivit våldtagen men klarar av att fortsätta sitt liv. Poäng: Verkar alltså vara individuellt och tror inte man vinner mycket på att generalisera eller rangordna lidande utifrån handling.

    2013-02-26 | 11:29:04
  • noboytoy säger:

    Ligneto:
    Jag tror att få män hellre blir våldtagna av andra män, än nedslagna på gatan och ev uvecklar torgskräck.

    Män som våldtas av andra män i parker, på gator och torg, lär ju i så fall också drabbas av torgskräck?

    2013-02-26 | 12:01:00
  • Marie säger:

    Jag förstår inte varför det är kontroversiellt att säga att alla män potentiella våldtäktsmän. Ingen vt-man har en stämpel i pannan, ondsinta ögon eller flämtar på ett speciellt sätt. Som kvinna måste man alltid förhålla sig till omgivningens vare sig det är under promenaden, på joggingturen eller på en öde strand. Det rör sig inte alls bara om "mörka parker", eller vilken klädsel man har. Det finns en undersökning som heter "Rädslans rum" som tar upp detta.
    Det finns internaliserat i den vt-kultur som råder globalt i olika utsträckning att kvinnor alltid gör en bedömning av varje man som dyker upp. Man vet ju aldrig innan.

    Detta är svårt att få män att förstå, men män lever inte i samma kontext utan i en annan.

    Med det är flera olika bottnar som möts i ditt inlägg.
    Det är både detta rädslans rum och att män som är djupt antifeministiska tyvärr verkar dominera starkt på nätet och har påverkat hur vi alla förhåller oss till att skriva om våldtäkter.

    Tyvärr missar CW mycket genom att det hon skriver kan missförstås och förlorar kontext. Twitter är inte alltid bra.

    Svar: Såklart, genom våldtäktskulturen så finns alltid en befogad oro. En kan inte veta vem som är våldtäktsman, och därför är ju alla män potentiella våldtäktsmän i det avseendet.
    Det jag menade med detta inlägg är endast att dom som ger såna typer av "goda råd" inte uttrycker sig mansfientligt (däremot idiotiskt på många andra sätt).
    Mican

    2013-02-26 | 12:25:48
  • Ligneto säger:

    @Noboytoy: Nej de män som blir våldtagna behöver inte utveckla torgskräck. Det är individuellt som sagt. De KAN naturligtvis men jag tror vi ska hålla reda på om vi pratar i generella termer eller i individfall. Jag pratar utifrån individen.

    2013-02-26 | 12:32:45
  • noboytoy säger:

    Ligneto: men du försökte ju jämställa sexuellt våld med "vanligt våld" mot män med att det senare kan leda till torgskräck och på så sätt framställa det som att "vanligt våld" går att jämställa med sexuellt våld.

    Svarar du bara för att ha något att svara nu, eller?

    Det är ju inte heller säkert att män som drabbas av "vanligt våld" utvecklar torgskräck, eller hur?

    Som jag tolkar dig vill du försvara Wallins påstående att sexuellt våld inte skadar människor mer än misshandel och du menar då alltså att du tror att män som våldtas av män, barn och kvinnor som våldtas av män inte ser detta som en allvarligare kränkning än misshandel?

    Som feminist måste man vara jäkligt noga med vilka budskap man sänder ut och noga analysera vilka effekter dessa kan få. Inte vill vi tex att pedofiler skall få vatten på sin kvarn när de hävdar att vuxnas våldtäkter mot barn inte skadar dem för livet?

    2013-02-26 | 13:09:17
  • noboytoy säger:

    De flesta människor förstår ju att du som man skulle känna dig jäkligt mycket mer kränkt av att, mot din vilja, få en annan mans k*k uppkörd i din stjärt än att få ett knytnävsslag i ansiktet.

    Det blir bara patetiskt när du vill hävda motsatsen. Det finns också studier för dig att läsa, där män beskriver sina fysiska och psykiska men, efter att ha blivit våldtagna av andra män. Läs på.

    2013-02-26 | 13:16:07
  • Ligneto säger:

    lol.. du ska kanske ta och tona ner lite... Jag har för vana att följa det tonläge som läggs mot mig så om du vill att jag fortsätter svara på ett trevligt sätt får du faktiskt ta och lugna ner dig.

    Jag har inte påstått att A är värre än B eller ej. Jag hävdar att olika människor uppfattar det olika. Vilket kan bevisas med hjälp av tex Cicci som inte skulle uppfatta det som mindre kränkande med att bli oprovocerat nedslagen.

    Att du verkar ha svårt att skilja mellan grupp-perspektiv och individ-perspektiv är ditt bekymmer inte mitt så projicera inte det på mig.

    2013-02-26 | 13:40:17
  • noboytoy säger:

    Ligneto: ?? Tycker du att mina kommentarer till dig är kränkande eller otrevliga på något sätt?? Vadå, lugna ned mig? Jag är lugn som en filbunke.

    Du har inte påstått att det ena är värre än det andra? Ok - då har jag helt enkelt missuppfattat dina argument om torgskräck osv.

    Jag har inga problem med att skilja individer från grupper men jag ser ett problem med att feminister sänder ut detta budskap. Nu är du själv inte feminist så det är inte dig jag vänder mig till i det avseendet. Jag var bara intresserad av hur du tolkade CWs yttrande.



    2013-02-26 | 14:39:50
  • Ligneto säger:

    Varför är det ett problem, enligt dig, att människor tycker att fysiskt våld kan vara lika jobbigt som sexuellt? Jag ser inte nåt problem i detta. Tror dessutom att många fler skulle anmäla om de såg det som vilket våld som helst - för våldtäkt ses väl som ganska skämmigt av många?

    2013-02-26 | 15:29:12
  • Ligneto säger:

    Ps. notera att jag inte skriver att jag nödvändigtvis delar denna syn utan bara säger att jag inte ser något fel i att ha det perspektivet.

    2013-02-26 | 15:30:40
  • noboytoy säger:

    Ligneto: jag beskrev det i kommentaren ovan.

    2013-02-26 | 15:45:23
  • noboytoy säger:

    Ligneto: du argumentar för CWs åsikt men du delar nödvändigtvis inte hennes syn?

    2013-02-26 | 15:46:35
  • Ligneto säger:

    Jag argumenterar för att hennes åsikt är "tankeväckande". Det är ett intressant perspektiv. Är det inte det jag skrivit från första början? ;)

    2013-02-26 | 16:00:04
  • Lisa - MondoCane säger:

    Att "upplysa om risker" innebär ofta att man överdriver risken för just sexuellt våld, och att man därmed gör att kvinnor formar sina liv efter risken att bli våldtagen. Givetvis är det bra att försöka undvika våldtäkt (hur man nu gör det, eftersom våldtäkt ofta är en man man känner och utspelas på ett ställe man är bekväm), men att "varna om risken" ständigt och jämt gör att kvinnor lever hela sina liv i rädsla. Dessutom läggs fokus på att det är något som offret kan förebygga medan våldtäktsmannen "inte kan kontrollera sig". Det måste finnas bättre sätt att förebygga våldtäkt på.

    Svar: Jag håller med.
    Och noboytoy: Det går inte att peka ut en enskild syndabock som är skydliga för överdrifterna, men när alla olika delar (rättsväsende, privatpersoner, media etc) alltid fokuserar på att förmedla vad offret bör göra för att undvika våldtäkt skapar det såklart en bild av att offret till viss del ansvarar för att inte bli våldtagen.
    Mican

    2013-02-27 | 12:46:24
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • noboytoy säger:

    Lisa: hur menar du att det går till när man (vem/vilka?), som du påstår, "överdriver" risken för sexuellt våld?

    Talar du om massmedia, polis, rättsväsende, eller feminister och på vilket sätt menar du att själva "överdrifterna" mot den kvinnliga befolkningen skulle gå till rent praktiskt?

    2013-02-27 | 20:23:57
  • Lisa - MondoCane säger:

    notoyboy: Det är hela kulturen. Det liksom bara är så. Det genomsyrar vår kultur. Vi blir tillsagda varje dag att vi skall akta oss för att bli våldtagna, varje dag. På jobbet säger folk att jag inte skall ta vissa vägar hem, eller att jag är tokig som promenerar när det är mörkt, för att ta ett exempel. Underförstått eftersom man ju antagligen kommer att bli våldtagen förr eller senare om man som kvinna går ensam efter mörkrets inbrott. Det är så jag menar att man överdriver risken för sexuellt våld. Jag har större risk att bli våldtagen av min man hemma, än jag är att bli våldtagen på vägen hem, men det framställs som ett extremt risktagande för mig att promenera hem genom skogen i mörkret.

    Jag menar inte att förminska, men det är verkligen kontraproduktivt om kvinnors liv förminskas i rädsla över en möjlig våldtäkt, speciellt eftersom de där Hollywoodvåldtäkterna alla tänker på faktiskt inte händer speciellt ofta alls. Om vi lade lite mer tid på att lära våra söner att nej betyder nej istället för det där jävla "höhö en kvinnas nej är bara att hon spelar svårfångad höhö!", fokuserar vi på att våra söner skall bete sig anständigt istället för att våra döttrar skall ta taxi hem från krogen, då kommer vi nog längre. Problemet är inte att kvinnor går ensamma eller dricker tillsammans med män, problemet är att folk fortfarande har svårt att inte skuldbelägga offret eftersom han ju är en sån jävla schysst kille och hon säkert bara ångrat sig.

    2013-02-27 | 23:12:44
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • noboytoy säger:

    Lisa: Jag känner inte direkt igen det där med att alla kvinnor varnas varje dag för att gå ensamma hem, osv. Är det din egen verklighet du beskriver eller talar du för alla kvinnor, dvs förutsätter du att alla har samma upplevelser som du?

    Jag uppfattade din första kommentar som att du menade att det var någon slags samhällelig uppmaning till kvinnor att undvika situationer som kan försätta dem i fara men det är alltså dina personliga upplevelser du talar om?

    Håller med om att det finns större risk att du blir våldtagen i ditt hem av någon du känner men här ser jag att man istället pratar alltför lite om hur man undviker just de situationerna. Idag matas ju inte bara unga killar (främst via porren) utan också tjejer med att sex bara är positivt, hur man måste våga testa olika saker, hur man som tjej undviker alltför mycket smärta vid anal penetrering osv, osv.

    Resultatet av detta ser vi ju i tex dokumentären "Ingen riktig våldtäkt" och "Prata om det" där tjejer har pressen på sig att ställa upp på saker som de inte vill och saker som inte tillfredsställer deras egen sexualitet.

    Jag är alltså av uppfattningen att man måste prata mer om de här sakerna, kalla det "varna" den som vill.

    2013-02-28 | 10:14:07
  • Anonym säger:

    Mican:
    "men när alla olika delar (rättsväsende, privatpersoner, media etc) alltid fokuserar på att förmedla vad offret bör göra för att undvika våldtäkt skapar det såklart en bild av att offret till viss del ansvarar för att inte bli våldtagen. "

    Jag håller helt med dig om detta. Men det är ju en annan diskussion? Det är ju skillnad på att skuldbelägga kvinnor, än att tala med dem om faror/risker?

    Svar: Fast det blir ju inte skillnad. Det är det som är problemet. Och som Lisa säger så bygger dessa riskupplysningar ofta på myter, det pratas mindre om våldtäkt inom hemmets väggar och mer om att en ska undvika att gå i parker.
    Om nu inte dessa riskupplysningar är en liten del i annat förebyggande arbete, och det blir väldigt tydligt att kvinnor inte på nåt sätt ansvarar för att bete sig på ett visst sätt. Det får inte vara som det ser ut idag, att riskupplysningar ses som den viktigaste delen för att förebygga våldtäkter.
    Mican

    2013-02-28 | 10:16:50
  • noboytoy säger:

    Kommentar 10:14 är från noboytoy

    2013-02-28 | 10:17:22
  • noboytoy säger:

    Min kommentar verkar ha försvunnit så jag försöker igen.

    Jag tycker inte att det är att överdriva risker att tex bankpersonal utbildas i hur de skall hantera ev rån, trots att bankrån är relativt ovanligt.

    Jag tycker inte att det är att överdriva risker att tex varna unga killar för att supa sig redlöst berusade och ensamma ragla hem från krogen i risk att bli nedslagna/rånade.

    Jag tycker inte att det är att överdriva risker att tex be folk låsa ytterdörren, för att undvika inbrott.

    Skulle man undvika att varna i dessa fall pga att det kan förminska folks liv och skapa onödig rädsla?

    2013-02-28 | 10:36:03
  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag talar om en generell trend och illustrerade med en situation jag tror att de flesta av oss upplevt. Ett målande exempel.
    Att "varna" kvinnor hela deras liv, från födsel till grav, att de kan bli våldtagna om de gör XYZ är inte så produktivt, speciellt inte eftersom det ju inte finns mycket man kan göra från offrets sida för att förhindra en våldtäkt.

    Att påstå att det är att likställa våldtäktspratet med att aldrig promenera hem ensam med att låsa ytterdörren är bara fjantigt. Aldrig känna sig bekväm med män man inte känner, aldrig acceptera skjuts från någon man inte känner efternamnet på, aldrig tala med män på krogen och helst inte vara på krogen alls, aldrig ha one night stands, alltid klä sig och agera på ett sätt som på något sätt kunde uppfattas som välkomnande, alltid ha nycklar mellan fingrarna när du är ute ensam så man kan slå eventuella våldtäktsmän hårdare.... det handlar inte om att man varnar kvinnor, utan om att man försöker sig på att förminska dem i rädsla för sexuellt våld.

    Jag tror dessutom inte att killar har samma varningar från samhället som kvinnor har. Jag tror inte att människor uppmanas till att inte tala med folk på krogen eftersom de kan vara rånare som följer efter en hem och stjäl våra saker, att pojkar uppmanas till att inte lämna bensin i sina bilar eftersom de kan bli stulna. Att likställa att kvinnor går genom hela livet absolut livrädda för hukande män i buskar, det är inte att be dem låsa dörren. Visst finns det saker man kan göra för att inte utsätta sig för onödiga risker, men vår kultur handlar om att kvinnor dagligen blir tillsagda att våldtäkt bara är en tidsfråga om man inte gör vissa saker, och det stämmer inte. Håller du inte med om att våldtäkt och sexuellt våld behandlas annorlunda från allt annat våld, då är det inte mycket till en diskussion vi kan ha, dock.

    För övrigt tycker jag att det är extremt kortsiktigt och naivt att klandra porr för den här bilden av att våldtäkt är okej. Jag tror absolut att de enormt små siffror vad gäller våldtäktsfall är mer uppmanande till våldtäkt, speciellt eftersom våldtäkt inte handlar om sexuell tillfredsställelse utan om makt. Jag vet inte riktigt var du vill komma med din kommentar om att tjejer "uppmuntras" till att testa olika saker och undvika smärta vid analsex - inte vill man väl ha smärta vid analsex heller? Och inte leder analsex eller en entusiasm att smaka olika sexuella erfarenheter till ökade våldtäkter? Det får du allt utveckla, för det förstår jag inte alls varför du tar upp.

    2013-02-28 | 12:51:11
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Min kommentar verkar försvinna, men summan av kardemumman var att sexuellt våld behandlas annorlunda från alla hot i samhället och att bilden ges att kvinnor kan förhindra sexuellt våld och därmed har ett ansvar att göra det.

    Sedan undrar jag varför du tar upp porr - det är extremt kortsiktigt att skylla våldtäkter på porr, och jag förstår inte alls varför du tar upp kvinnors försök att minska smärtan vid analsex?

    Svar: Den försvinner inte tror jag, men kanske tar lite tid innan den syns. Jag kan se det iaf.
    Mican

    2013-02-28 | 12:53:22
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Aha! Se där. Jag får lugna mig lite. :D

    2013-02-28 | 13:34:28
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com

Kommentera inlägget här: