moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Har du bälte på bussen?

Kategori: Feminism och genus

Normer är ofta svåra att upptäcka, eftersom dom ju är ett slags osynliga regler. Men det finns en norm som är rätt tydlig, som alla borde kunna se. 

Inget-bälte-på-bussen-normen!

Har ni tänkt på det? Att folk inte har bälte på sig på bussen? Även när chauffören uppmanar till det pga halka så tar folk inte på sig det. 

Varför?
För att det är läskigt att bryta mot normen, I guess. Att ta på sig bältet när ingen annan gör det blir att sticka ut, det ses som konstigt och nästan lite nördigt. Testa ta på er bältet själva, och känn vilken känsla som dyker upp!

Och nej det handlar inte om att det är obehagligt, inte bara iaf. Har ju bälte i bilen! 
 
Har ni bälte på bussen?

Kommentarer

  • young fire säger:

    Nej, jag brukar inte ha bälte på bussen. Det brukar ofta bero på att jag har väskor i knät, och att det då blir hyfsat opraktiskt. (på golvet är det också oftast fullt med väskor) Eller helt enkelt för att jag är lat.

    Svar: Men testa ta på ;) Det känns säkert fel också för att det är norm att inte göra det.
    Mican

    2013-02-02 | 12:00:56
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpress.com
  • Idun Skuggbarn säger:

    Haha! Här har du en människa som alltid har bälte på bussen (om det finns vill säga). Jag är sjukt rädd för alla typer av motorfordon så jag skulle inte klara av att sitta bredvid ett bälte utan att använda det. Men ja, mina kompisar använder aldrig bälte, och jag brukar till och med få höra att jag är feg och överdriver.
    Och en kan faktiskt ha bälte trots att en har väska, det är ju bara ta på sig bältet och SEDAN lägga väskan i knät.

    Svar: Kanske är dom som är fega som inte vågar ta på sig bälte? :P
    Mican

    2013-02-02 | 14:24:30
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Sofie säger:

    Den där frågan har jag tänkt en hel del på, att det är så dumt att folk har bälte i bilen men inte i bussen, det är ju inte ett dugg säkrare... Jag har i alla fall brytit mitt eget mönster och nu är det självklart att ta på bussbältet! :)

    Svar: You go girl!
    Mican

    2013-02-02 | 19:24:51
  • Jojjohanna säger:

    Brukar ha bälte, när det finns. Det är ju som "inte-ha-cykelhjälm" normen. Alla vill bara se "coola" och "snygga" ut, så att de skiter i sin egen säkerhet!

    Svar: Exakt!
    Mican

    2013-02-02 | 23:39:24
    Bloggadress: http://thebestforeverandnever.bloggplatsen.se
  • Michis säger:

    Om det finns så använder jag det. Alltid.

    2013-02-03 | 01:54:09
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Ingrid säger:

    Haha, ja jag brukar det. Bryr mig inte om att jag brukar vara ensam om det. Jag vill inte råka illa ut, bälte är iallafall en liten garanti till. Gillar din blogg förresten, ny läsare. /Ung tant

    Svar: Vågat! ;) Va kul, du är så välkommen hit!
    Mican

    2013-02-03 | 20:47:10
  • peachbeast säger:

    Tyvärr finns det oftast inte på de bussar som jag och mellanbror åker. Inte heller på spårvagnarna (yepp vi bor i gbg) finns bälte. Väldigt synd faktiskt.

    De gånger det har funnits har jag inte alltid märkt det förrän det nästan är dags att gå av och då brukar jag strunta i att ta på det. Jag försöker ha på mig bälte om det finns och jag har sett det men man kan ju alltid bli bättre på att kolla efter bälten. Det ska jag göra! :-)

    Svar: Asså jag har inte heller alltid, inte ens oftast, bälte på mej. Men är fortfarande en knäpp grej :p
    Mican

    2013-02-05 | 08:25:28
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com

Kommentera inlägget här: