moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tänkvärt om skönhet

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Kommentarer

  • Ida H säger:

    Min första reaktion på den bilden var: "Det är så sant!"
    Min andra reaktion: "Men hallå, det där ser ut som mitt ben!?"

    2013-02-11 | 21:35:30
    Bloggadress: http://levapositivt.blogspot.se/
  • Ligneto säger:

    Men att något är naturligt är ju sällan ett särskilt bra argument att använda sig av... Är det inte det argumentet antifeminister ofta tar till när de vill att kvinnor ska stå i köket? xD (Erkänner att det är snäppet mer korkat men...)

    Svar: Fast det är ju inte en naturlig impuls för kvinnor att stå i köket... Det argumentet passar liksom inte riktigt in i det här sammanhanget ändå.
    Det konstiga är ju att män inte behöver göra nåt särskilt med sin "naturliga kropp" för att passa in i idealet. Så varför ska kvinnor det egentligen? Och det har ju inte alltid varit detta ideal.
    Mican

    2013-02-12 | 10:04:43
  • Ligneto säger:

    Så du menar att män inte rakar sig i ansiktet, oftast har kort hår, rakar pungen (vet inte procenten där men :p) och döljer sina "naturliga lukter" ^^.

    Svar: Nämen det är ju inte alls i lika hög utsträckning. Så du menar att män "rubbar" lika mycket på sin kropps naturligheter som kvinnor, för att anses dugliga?
    Män:
    Rakar ansiktet (gör även de kvinnor som har skägg så kan ju inte räknas på samma sätt)
    Hår (har inget med det hela att göra eftersom kvinnor också fixar sitt hår, bara i en längre frisyr - snarare lägger de flesta tjejer ner mer tid på håret tror jag)
    Rakar pungen - (hur många gör det? iallafall inte fler killar som gör det än tjejer som rakar fittan tror jag, så njae)

    Kvinnor:
    Raka benen (föväntas ej av män)
    Sminka sig (förväntas ej av män)
    Noppa ögonbrynen (förväntas ej av män)
    Raka armhålorna (okej för män att skippa)
    Raka fittan (som sagt, tror det är mer accepterat med hårig pung än hårig fitta)
    Mican

    2013-02-12 | 11:51:24
  • Ligneto säger:

    Så din poäng är att "det är mer synd om tjejer än om killar"? Varför är det en viktig poäng? Är det inte jobbigt för båda om det nu är jobbigt över huvud taget?

    För övrigt vart jag väldigt utsatt i grundskolan eftersom jag inte nopprade mina ögonbryn som av någon anledning känner för att växa ihop sig. Är det mindre synd om mig då eftersom jag tillhör gruppen "killar/män"? Jag rakar även armhålor och andra roliga delar av kroppen. Vem eller vad är jag förtryckt av? Tjejer? Samhällets förväntningar? Andra killar?

    Se på "revolver" som sagt. Mycket insiktsfull film som handlar om Egot.

    Svar: Min poäng är: Skönhetsidealet kräver mycket arbete/uppoffringar, särskilt för tjejer.
    Det betyder inte att killar inte kan må dåligt av det. Som i ditt fall. Och det är precis lika hemskt då. Är inte mer synd om tjejer än killar, eller tvärtom. Det handlar om att se vilka individer som far illa.

    Ibland undrar jag om du misstolkar med flit asså.
    Mican

    2013-02-12 | 13:31:48
  • Ligneto säger:

    "Min poäng är: Skönhetsidealet kräver mycket arbete/uppoffringar, särskilt för tjejer." - Är inte det ett "ja" på min fråga "Så din poäng är att "det är mer synd om tjejer än om killar"? Hur misstolkade jag det isåfall?

    Jag tror det finns en diskrepans mellan vad du säger och vad du säger att du säger :p. Försöker inte vara elak och jag läser vad du faktiskt skriver och försöker fråga dig saker utifrån det - även om jag kan se vad du menar. Hur man säger något påverkar hur man sedan tänker på det så det är därför jag besvarar vad du säger och inte vad jag ser att du menar :)

    Också svårt att se människor som individer om man fastnar vid könet.

    Svar: Nej det betyder inte att det är mer synd om tjejer än om killar. Om jag skulle säga att det är jobbigare för killar att kunna prestera högt i skolan och ändå ha hög status i gruppen, så betyder inte det att jag säger att det är mer synd om killar än om tjejer. Eller hur? Det rör sig om ett visst konstaterande i ett visst fall, och inte ett försök att bevisa vem det är mest synd om. Vet inte varför du hakat upp dej på det.
    Mican

    2013-02-12 | 13:53:23

Kommentera inlägget här: