moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Varför kallas jag för äcklig, okvinnlig, ful och extrem?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag är så trött på alla som ska komma dragandes med att dom är feminister men ändå inte riktigt, för dom vill inte förknippas med dom där extrema feministerna. Ni vet, dom som inte sminkar sig, rakar sig, och på andra sätt följer normerna för hur en kvinna ska vara. Typ jag.

Och jag blir så jävla arg över denna brist på analys. Så here I give you min kommentar hos en bloggerska som inte fattat grejen.

Väldigt många som säger att feminister som är extrema, dvs inte rakar sig eller sminkar sig for example, förstör för feminismen. WTF?

Jag vill inte sminka mig eller raka mig. Och du som säger så fint att du är för lika möjligheter och rättigheter för könen men tycker att tjejer som inte följer skönhetsidealen gör fel, är äckliga och extrema. Är du dum i huvet på nåt sätt? Innebär inte lika rätt och möjlighet att jag som kvinna, precis som män, ska kunna välja bort att raka och sminka mej? Eller måste jag duka under för idealet och göra mig ”knullbar” mot min vilja?

Varför kallas jag för äcklig, okvinnlig, ful och extrem? Bara för att jag inte jobbar för snygghet på samma sätt som andra tjejer. Idealen ser olika ut genom olika tider vettni, det har inte alltid vart sminkat och rakat på schemat. Och även om det hade vart det, vad spelar det för roll?

Feminism är för mej en kamp för kvinnlig frigörelse. Alltså att kvinnor inte ska behöva leva efter vad andra (samhället, ni kanske) tycker är kvinnligt eller inte. Att hon själv ska få bestämma över sitt liv, över vad hon vill jobba med, vem hon vill knulla med, och hur hon vill se ut.

Håller du inte med mej? Kanske så dags att skaffa lite jävla analysverktyg och bilda dej själv isåfall.

Kommentarer

  • Hanna Carling säger:

    Tänkte länka till dig och LD när jag såg inlägget. Eftersom jag inte är så duktig på att sätta ord för sånt här själv än för att folk ska förstå. Fick iaf skratta åt inlägget och inte minst de inkompetenta kommentarerna. Bra kommenterat Mican :D

    Svar: Ja ibland blir jag bara trött. Okej att en själv "vill" följa idealet men klaga fan inte på dom som inte vill göra det. Kul att du har det i tankarna iaf! :)
    Mican

    2013-02-24 | 16:34:35
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Hittade inte din kommentar i kommentarsfältet. (Antar att den inte var positiv nog att få stå kvar.) Tycker alltid det är lika kul när folk säger emot sig själva när det kommer till feminism och människors rätt att få vara som de själva är. Givetvis hittade jag också kommentarer om att "MÄN ÄR OCKSÅ FÖRTRYCKTA!" x) Jaja, som om vi inte har hört det typ 39580495820 gånger förut.

    Svar: Nää den verkar inte ha kommit upp! Dåligt.
    Mican

    2013-02-24 | 18:00:31
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • VILDAH | ung feminist och skönsångare säger:

    Mycket bra skrivet, Mican. Du är en förebild! Hoppas som fasen att de tänker om, för jag sitter med tårar i ögonen nu - du kan läsa varför i mitt svar till Foki: http://vildah.blogg.se/2013/february/dod-at-idealen.html

    Krossa skiten. Kram

    Svar: Bra skrivet du med! Lets krossa tsm!
    Mican

    2013-02-24 | 18:29:42
    Bloggadress: http://vildah.blogg.se
  • young fire säger:

    Bra sagt!!! Du är ju för fan så oextrem feminist man kan vara typ, jag tycker snarare att vissa andra är extrema. Extremt dåligt fungerade hjärnor? Den där bloggaren verkar vara ett sånt exempel.

    2013-02-24 | 19:18:07
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpress.com
  • Ligneto säger:

    Appropå ingenting... Såg nån melodifestivalen igår? Isåfall... Vad tyckte ni om han tomten som började köra sexuella trakasserier mot hon Darwi eller va hon heter?

    Alltså det där med "ska du med in i bastun efteråt?". Jag satt å tänkte "men slit av skägget på fanskapet!".

    Svar: Jag såg den inte, kollade på fantasy istället :) Massa sexism i den oxå men då är jag iaf beredd på det...
    Mican

    2013-02-24 | 20:15:44
  • Michis säger:

    Jag saknar muttbehåringen! Visste ju inte ens att det var norm med sådant förrän jag var 24 år men ändå.. såg Rocky Horror Picture Show idag och det var härligt befriande med allt könshår! Minns min barndom när man såg fram emot att bli vuxen och se ut som Mamma. Jag hade inte en tanke på att raka AV allt liksom.. Men 24 år gammal skaffade jag internet. Ha ha.

    Anyway... jag är inte jordens mest pålästa inom feminism och genus.. nåväl, hyfsat inom genus men, jag tycker iaf att alla får va som de vill! Lite variation har (väl) aldrig skadat?

    2013-02-24 | 20:19:32
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Sara Brännholm säger:

    Jag börjar bli rejält jävla sur på att de sk. jämställdisternas argument om att män lever under lika mycket förtryck för skönhetsnormen som kvinnor faktiskt börjar sätta sig i många tjejer....
    Det är alldeles för många tjejer som tror att de är feminister fast de egentligen inte är det alls....väldigt deprimerande.
    Dessutom undrar jag var alla dessa extremfeminister är någonstans?
    Och det här med att slänga upp håriga armhålor i tid och otid, när GÖR alla feminister det. LD har gjort det ett par gånger på sin blogg, ja men välj någon annan jävla blogg att läsa då, du väljer att gå till henne, det är inte hon som slänger upp sin håriga armhåla i ditt ansikte. BIG differense.

    2013-02-24 | 21:21:45
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • SannaMac säger:

    Samma sak som när jag föreläsegenskap av lesbisk (representant för "hela hbt-samhället", hrm) och då fått höra hur bra det är att jag ser så vanlig ut... Önskar då att jag varit lite mer butch :/ Hopplöst hur orakad och osminkad på allvar kan tolkas som ofräsch. Sorgligt och jäkligt frustrerande.

    Svar: Helt sjukt.
    Mican

    2013-02-24 | 21:55:04
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Ligneto säger:

    Så här kombinerar man att vara feminist och att skapa broar med jämställdister: http://www.newsmill.se/artikel/2013/02/22/ven-pojkarna-m-ste-f-r-best-mma-ver-sina-kroppar

    Svar: Omskärelse (på barn) är så jävla sjukt. Borde ha minst 15-årsgräns på skiten. USCH!
    Mican

    2013-02-24 | 23:10:21
  • noboytoy säger:

    Bra skrivet!
    Jag undrar om de här tjejerna, som inte vågar kalla sig feminister eller vågar/vill stötta feminismen, har funderat på vem/vilka som istället skall se till så att de själva, andra kvinnor och barn får sina mänskliga rättigheter tillgodosedda?

    Anser de tex att kvinnor har det bra, i de länder där inga feminister alls verkar, tex Saudiarabien? Vill de månne flytta dit och känna på hur det är att leva i samhällen där inga feminister någonsin har haft framgång?

    Eller tror de verkligen att ett samhälle utan kvinnorörelsen och utan kvinnor vid makten, kan tillgodose kvinnors och barns rättigheter? Hur så? Hur har det gått tidigare i historien för kvinnor, då bara män satt på makten?

    Har de ens funderat längre än de pudrade näsorna räcker?

    Svar: Jag tror inte att dom förstår, dom kan inte se hur begränsande strukturerna är. Dom väljer att anpassa sig och försöka leva ett bra liv "i fångenskap" (jamen ni fattar va jag menar) och måste därför slå ifrån sig all information som tyder på att nåt annat sätt att leva kan va najs - för då måste dom ju ifrågasätta sin världsbild.
    Mican

    2013-02-25 | 16:51:38

Kommentera inlägget här: