moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Desto fler skilsmässor desto bättre ju

Kategori: Feminism och genus

Ett argument som ofta används mot jämställdhet är att det blir fler och fler skilsmässor i samhället. Och ja, jag tror faktiskt att det beror på den ökade jämställdheten. Jag tror det beror på att kvinnor fått mer makt i samhället. Jag tror det beror på att kvinnor blivit mindre ekonomiskt beroende av män. Jag tror det beror på att folk numera gifter sig, och fortsätter va gifta, på grund av kärlek istället för av ekonomiska och sociala skäl (såsom att en kvinna är förbrukad när hon blivit knullad av en man, och då inte kan få en ny partner).
 
Varför ses det som nåt negativt att det blir fler skilsmässor? Det är väl asbra att folk som inte trivs ihop, inte är ihop. Och att skilsmässa är skadligt för barnen är faktiskt inte sant. Det som är skadligt är om föräldrarna inte samarbetar, smutskastar varandra inför barnen och använder barnen som medel i en kamp mot varandra. Att skiljas men låta bli att snacka skit om varann inför ungarna, och se till att samarbeta kring barnet, medför alltså inte per definition några men för ungarna. 
 
Och varför ska förhållanden alltid värderas i längd? Varför lever vi envist kvar i myten att det är lite finare att vara tillsammans med nån väldigt länge, istället för att va med flera olika (samtidigt eller uppdelat)? Asså det är väl jättekul om folk är kära i varann länge o älskar varann hela livet, men det är ju skitkul om folk faktiskt vågar erkänna för sej själva att kärleken är över och bryta upp, och istället hitta nån annan? Eller go solo?
 
Aldrig fattat det här med att en ska jobba så jävla hårt för att förhållandet ska hålla i längden, tycker det är skitsnack. Visst visst om en har en konflikt då o då med sin partner är det ju onödigt att bryta upp bara för det när det kan lösas, men hela jävla förhållandet ska ju inte va en ständig kamp. 
 
Ursäkta den stereotypa bilden hittade ingen bättre.
 
//Mvh en som har vart kär i en enda kille i 6 år, fortfarande är jävligt kär i honom men som inte är rädd att säga att det kanske går över nån gång i framtiden. En som vägrar tvinga fram kärlek dåra.

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    "Varför ses det som nåt negativt att det blir fler skilsmässor? Det är väl asbra att folk som inte trivs ihop, inte är ihop. Och att skilsmässa är skadligt för barnen är faktiskt inte sant."

    Håller med om allt detta utom just det sista... Det finns studier som visat att barn till skiljda föräldrar hoppas på en återförening ända till de inte längre är tonåringar. Kanske inte "jätteskadligt" men det är ändå tillräckligt påfallande för att de ska tänka på det långt långt efter att skilsmässan har hänt.

    Svar: Jag tycker inte det är att ta skada, att ha en avlägsen dröm om föräldrars återförening. Bara för att du önskar nåt, betyder det inte att du lider av att det inte händer.
    Har annars svarat mer utförligt i ett nytt inlägg.
    Mican

    2013-01-10 | 07:29:44
  • Ligneto säger:

    "Och varför ska förhållanden alltid värderas i längd?"

    Detta har nog också med barn att göra - då man anser att barn mår bäst i stabila och förutsägbara miljöer. (Märk väl att jag inte argumenterar emot vare sig jämställdhet eller skilsmässa).

    Svar: Det kunde jag också trott. Om det nu inte va så att detta även gäller för par som inte har barn. Unga par. Men visst kanske nån förlängning av det hela.
    Mican

    2013-01-10 | 07:32:14
  • Klimpen säger:

    Tycker din blogg är sjukt bra, är jättefint det du gör! Behövs fler som dig!

    Där va komplimangen nu till kritiken haha nej men jag håller verkligen med om hela kontentan i texten, självklart ska man inte vara tillsammans med någon man inte vill vara tillsammans med. Fast har man barn så kanske det är nödvändigt att kämpa lite mer för att förhållandet ska fungera för att barn inte skadas av skiljsmässor om allt går rätt till är inte sant! Det skapar ångest, ilska och hundra andra känslor. Barn läser av sina föräldrar väldigt bra och självfallet lyser sorg och annat igenom och det kan ge en jävla massa ångest. Vet inte om dina föräldrar är skiljda men om så är fallet och du inte alls tog skada av det så är det ju jättebra! Men tror inte det hör till det vanliga. Vill inte verka negativ till det du skrivit för det är jag verkligen inte och det här var ju bara en liten liten sak men tror ändå det kan göra ont i många att läsa den meningen speciellt om ens föräldrar nyss har skiljt sig, så för att knyta ihop påsen vill jag bara säga att jag tror dom flesta visst är ledsna och tar skada av skiljsmässor en längre tid efter att det har hänt! Sorry för lååååång kommentar ;)

    Svar: Tack :)
    Och du har ju din erfarenhet, det kan jag inte säga är fel! Svarar på alla kommentarer samlat i ett nytt inlägg so u know.
    Mican

    2013-01-10 | 09:02:30
  • Hampus säger:

    Till Klimpen: Tror du inte att det blir lika uppenbart och skadligt för barnet om föräldrarna fortsätter leva ihop i en relation som inte håller?

    2013-01-10 | 16:59:34
  • natalie säger:

    sen sa finns det oss(jag) skilsmässobarn som tycker att vara föräldrar kunde inte ha gjort nagot bättre än att flytta isär. att som barn fa reda pa, när man flyttar ut, att mamma och pappa har bara hallit ihop pga av mig, skulle inte kännas sa jävla kul. att min mamma visar mig, hennes dotter, att hon inte tolererar att bli daligt behandlad paverkar mig i mina relationer till familj, vänner, partners... hon har har satt mig nagra trappsteg högre upp, och jag i min tur tänker fortsätta ga uppat. inte ta hela föräldra ledigheten/sjukdagar, städning, planera för barnen, hemmet, semestermal etc.
    det finns väl bara sa manga skilsmässor som behövs? "nä hurru! den där skilsmässan var onödig!"
    ps. det finns inget värre än nä mammor & pappor snackar skit om varandra till kidsen.

    2013-01-10 | 20:19:04
  • Aida säger:

    Håller verkligen med i allt du säger!
    Men när man ingår i ett giftermål i en kyrka avger man löften, riktiga löften "att älska tills döden skiljer oss åt". Det betyder något.

    Nu menar jag inte att det är förbjudet att skilja sig, ibland är en skilsmässa det bästa som kan hända ett barn, det jag bli mest bekymrad över är de som ser så lätt på giftermål. Varför gifta sig om man ändå ska bryta det löftet? (Självklart förstår jag att det är den bästa av alla världar där inga giftermål bryts och att vissa skilsmässor Måste ske!).

    Blir bara lite frustrerad på människor som förlovar sig och gifter sig hit och dit utan att lägga större vikt vid vad man ingår i, det är ett avtal. Ett stort.
    Man ingår i ett avtal då man väljer att älska någon.
    Det går.

    Svar: Jag kommer gifta mej enbart av juridiska skäl. Typ arvsrätt och sånt. Vill inte va hjärntvättad av bilden av giftermål som nåt heligt. Kommer inte älska min kille mer bara för att vi gift oss.
    Jag blir bekymrad över dem som ser giftermål som nåt heligt, som om två på allvar kunde bli en. Som om två människor på allvar kunde lova varann evig kärlek. Får typ sagomys/twilight-känsla men inte verklighet.

    Mican

    2013-01-10 | 21:44:17
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Aida säger:

    Hahah ja, men jag är nog lite hjärntvättad.
    Jag vill hoppas på att den eviga kärleken finns, jag vill få tro på det tills jag får det motbevisat, jag är ju ganska ung nu med.

    Jag respekterar verkligen att människor resonerar som du, vi lever ju inte på 1800-talet längre. Och självklart ska man inte behöva leva med någon man inte vill för att man beslutade giftermål när situationen antagligen var annorlunda.

    Men ändå så fortsätter jag undra varför man måste ingå detta äktenskap inför gud i kyrkan, (Nej jag är inte religiös, låter som någon som ska hålla värsta predikan), men det borde finnas någon motsvarighet till människor som är ateister, inte ska de behöva gifta in sig i kristendom liksom.. hm, det kanske är det som är att gifta sig borgerligt?, bäst ja läser på lite..

    nu förpestar jag din blogg med att snurra runt mina egna tankar :D haha, du får slänga ut mig om de blir för jobbigt xD

    Svar: Du blir inte utslängd ;) Tar gärna emot alla tankar och åsikter så länge dom är respektfulla. Jamen jag förstår att folk vill romantisera det. Skulle själv välja det om jag kunde :) Mysigare så.
    Nu tror jag inte många gifter sig av religiösa skäl. Utan dels av juridiska. Och dels för att det är norm och liksom ses som tecken på att kärleken är "lite finare och lite seriösare" än hos dom som inte är gifta.
    Mican

    2013-01-10 | 22:08:40
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se

Kommentera inlägget här: