moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Har du asperger är du tydligen dum i huvet

Kategori: Whatever

Asså va trött jag blir på mänskligheten ibland. Nu har transportstyrelsen bestämt sig för att folk med autism, adhd m.m utgör en säkerhetsrisk. Ja asså ni hörde rätt. Dom generaliserar så grovt att det är SJUKT.

Torolf som jobbat hela sitt liv, prickfritt ska tilläggas, som tågförare har fått sluta. För att han har Aspergers syndrom. Bara därför. Konstigt att han helt plötsligt vart en säkerhetsrisk, fast det gått så bra att jobba tidigare?

Nä asså jag är trött på den här perfekta-människan hysterin får för fan rasbiologi-vibbar av skiten.

Ändå känner jag mig värdelös. Hur hyllad jag än blir i mitt nuvarande yrke, som föreläsare, handledare och författare, så blir jag inte kvitt känslan av att jag faktiskt inte duger. Hur duktig jag än är så är jag inte "god nog". Jag är fel...varan är sekunda.

Det finns inget fel i att människor är olika. Det är OK. Felet ligger hos de som generellt anser sig ha rätter att sortera oss i olika fack på ett enbart generellt sätt. Dugliga, pålitliga, önskvärda och så vi då....de som står för motsatsen? Men vem har rätten att så generellt bestämma sig för att jag är "sekunda"? P.g.a. min diagnos. Kan vi inte bättre som människor och som en av världens främsta demokratistater. Har vi kanske bara bytt ut orden för oss? Är jag dagens nya tattare, resande eller neger? Hade vi inte utvecklats mer än så, vi människor?

Nån som skriver lite längre och bättre om detta är Lotta Abrahamsson som själv har asperger, snott det kursiverade från henne.

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Inte insatt i detta... menar du att han blev avskedad pga aspergers? Det måste väl ändå falla under DO:s ansvarsområde! Kan inte tänka mig att det är lagligt att diskriminera normalfungerande människor för att de har en diagnos. DESSUTOM ska man egentligen bara få diagnos i de fall det påverkar till den grad att det stjälper en att inte ha den... INTE TVÄRT OM!

    Svar: I KNOW! Men det är uppe i rätten nu i think. Du får kolla hon Lottas blogg som jag länkade om du vill veta hur det går, hon skriver det säkert.
    Mican

    2013-01-14 | 17:13:11
  • Ligneto säger:

    Tror sånt här kan påverka fördomarna: http://www.dagbladet.no/2012/01/25/nyheter/innenriks/terror/19925148/

    Det är som det vi snackade om för ett tag sen... Det spelar ingen roll om det är sant eller ej: Det är slutsatser man drar av det!

    Svar: Jag vet, helt onödig info. Försökte dölja det där nyhetswoopet för min brorsa när det först kom, men förgäves! Finns så jävla mycket fördomar om att alla aspies typ är onda (ingen empati) så jag blir bitter o vill slå alla i huvet med en stekpanna.
    Mican

    2013-01-14 | 17:38:13

Kommentera inlägget här: