moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag kan förstå abortmotståndare

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Jag kan faktiskt förstå folk som aktivt kämpar mot fri abort. Såna som tycker att ett foster är ett liv, med samma rätt att leva som en annan människa. 

Och med det synsättet kan jag förstå att folk försöker hindra kvinnor från att göra abort med dom flesta tänkbara medlen. Jag skulle ju också va emot att folk mördade sina barn pga att det var fel timing i livet eller ja ni fattar.
 
Jag tycker dock det är stor skillnad på ett fött och ett ofött barn. Dels för att det födda barnet kan separeras från sina föräldrar, medan det ofödda är beroende av mamman. Mammans rätt till att bestämma över sin kropp gäller ju bara gentemot ett ofött barn, alltså. Och så tycker jag heller inte att ett foster är en människa, ett liv.  
 
Kan ni förstå abortmotståndare?
 
 

Kommentarer

  • Sara BrännholmS säger:

    Ja jag kan förstå dem, men jag tycker de har fel. :)

    Jag tycker att det är väldigt träligt att gå i debatt med dem också, för deras synsätt är oftast lika vidgat som en synåls öga. :(

    Svar: Ja jag förstår också, fast håller inte med dom.
    Mican

    2013-01-31 | 08:26:27
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Alltså, ett liv är det ju. Fostret är mänskligt (begreppet "människa" är ju ganska filosofiskt) och det lever. Däremot anser jag att en kvinna har rätt att bestämma huruvida hon vill genomgå en graviditet, då det är en enorm fysisk och psykisk belastning där man inte sällan får men för livet och t.om. riskerar sitt eget liv. Detta gör man ju ofta mer än gärna för föda ett önskat barn, men man har inte rätt att kräva det av en ofrivillig kvinna. Tanken att hon är självisk för att hon "mördar ett barn för att hon skall få leva som hon vill" kommer ofta upp, vilket jag tycker är helt absurt. Vi är skyldiga att leva våra liv så bra som vi kan och vi har ett ansvar mot födda barn, inte mot potentiella barn som fortfarande är foster.

    Det handlar väl om vad man tycker är viktigast helt enkelt - kvinnans liv eller fostrets liv. Tycker det är helt chockerande att folk i västvärlden fortfarande dör därför att de inte kan få abort.

    Svar: Fast om en nu tycker att ett foster är lika mycket värt som ett fött barn, som en född människa, då förstår jag att en tycker att kvinnans rätt till sin kropp inte väger lika tungt som fostrets rätt att leva. Om kvinnan inte vill ha barnet så skulle hon väl få adoptera det eller jag vet inte deras lösning.
    Jag tycker inte det asså, tycker att kvinnor helt själva ska få bestämma om abort utan att nån lägger sig i.
    Mican

    2013-01-31 | 08:52:02
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Alltså, värt och värt.... Värde är ju relativt. Jag anser fortfarande att rätten till sin egen kropp väger tyngre, även om jag hade ansett att det inte fanns någon skillnad mellan ett sex veckor gammalt foster, en sexmånaders bebis eller en sextioåring. Man kan aldrig bli tvingad att riskera sin egen välfärd för att låta en annan människa leva, speciellt inte om den människan lever på min bekostnad. Det låter hårt, och jag vill tillägga igen att de allra flesta ju är glada och inte ser det som en uppoffring eller någonting som de inte med glädje står ut med, men det skall ju inte vara lag för det.

    Jag tror att abortmotståndare ofta (obs! inte alla) har ett väldigt könsfärgat tänkande rörande graviditet, och ser det som att det är kvinnans lott i livet att offra sig och att det är naturligt och en glädje för henne.
    Om man hade frågat om huruvida det skulle vara lag på att en man i större delen av ett år var tvungen att bära runt på en bowlingboll i pungen, må fysiskt och mentalt dåligt, inte kunna arbeta, bli skadad för livet och kanske dö... att han skulle bli tvingad att göra allt detta, utan att välja det själv, för att en isolerad, oälskad individ skulle få överleva istället för att dö en lugn död i sömnen, då hade folk antagligen sagt att det inte borde vara lag på det. Skillnaden är ju att en född människa påverkar andra (oavsett hur isolerad man är eller hur lite någon skulle sakna en), så det går ju inte riktigt att jämföra. (Ett foster är ju inte heller en individ, inte som jag ser det.)

    Svar: Ja blir ju svårt att jämföra med en född varelse för som sagt är dom inte beroende av nån annans kropp på det sättet.
    Mican

    2013-01-31 | 11:00:38
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Hanna säger:

    Jag är otroligt för att alla kvinnor har rätt att göra abort och är 150 % för kvinnor att bestämma över sin kropp.
    Oftast när någon säger att "Nej, jag är inte för abort." Såklart man måste respektera det, men jag håller aldrig med. Vad som gör mig mest irriterad är när alltid religion ska lägga sig i och kd-gubbar.
    Alla har rätt till sin jävla kropp.

    Svar: Tycker inte en måste respektera andras åsikter, även om en kan förstå dom. Är helt med på att det är kvinnans och enbart hennes beslut.
    Mican

    2013-01-31 | 14:21:34
    Bloggadress: http://ilandsporblems.blogg.se
  • Matilda säger:

    Jag kan förstå dem om de är veganer och endast då. Om man är "för liv" så gills det inte att bara vara för människoliv enligt mig, då får man banne mig vara för alla liv. Dock håller jag fortfarande inte med dem.

    Svar: Fast ofta tycker ju folk att människoliv räknas högre. För att en själv är människa, kanske.
    Mican

    2013-01-31 | 18:03:44
  • Matilda säger:

    Jag vet, men vem bestämmer att människoliv räknas högre? Jo, människan själv, men vad ger den rätten? Men som jag sa, enligt mig så gills det endast om de är veganer.

    Svar: Tror nog att vargen värderar vargars liv högre än människors ;) Men jag förstår va du menar och håller med om att veganer är godare människor.
    Mican

    2013-01-31 | 21:39:13
  • Matilda säger:

    Jo, fast vargen har ju inte samma intellekt som människan så det blir ju lite annorlunda där. Vi kan ju ändå förstå att vi inte är satta på jorden för att äga den. Dock sa jag inte att veganer är godare människor, så behöver det ju nödvändigtvis inte vara :P

    Svar: Jo så tycker jag överlag att det blir, folk som bryr sig om fler individer är godare människor. Särskilt när en ofta blir ifrågasatt för att bry sig, och ändå gör det.
    Mican

    2013-01-31 | 22:25:04
  • Matilda säger:

    Det har du i och för sig rätt i :)!

    2013-01-31 | 23:33:42
  • Lisa - MondoCane säger:

    Faktum är att det finns en tes om godhet som handlar om gener. Ju mer genetiskt vi har med en varelse att göra, desto mer skulle vi offra för att få den att överleva. Om vårt barn fanns i ett brinnande hus skulle vi kasta oss in utan tvekan. Om någon annans barn fanns där skulle vi nog fortfarande springa in för att rädda barnet. Om det var en hund skulle vi kanske inte riskera livet, men antagligen må väldigt dåligt över att vi lät den dö. Vore det en planta hade vi inte ens tänkt på saken. Så det handlar om överlevnadsinstinkt för rasen. (Jag har för mig att vetenskapsmannen som lade fram teorin tog livet av sig för att han inte orkade med tanken på att godhet egentligen bara är krass överlevnadsinstinkt.)

    Svar: HAHA stördaste jag hört! Låter lite väl förenklat, men finns väl en del sanning i det :)
    Mican

    2013-01-31 | 23:44:41
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Nu hittade jag var jag läste om det. Det var i en recension av IT'S A WONDERFUL LIFE.

    http://www.avclub.com/articles/its-a-wonderful-life-shows-the-unending-cost-of-be,90139/

    2013-02-01 | 00:23:25
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • peachbeast säger:

    Ja, jag kan förstå dem men jag håller inte med om deras åsikt.

    Att välja abort är INTE ett preventivmedel och används inte som sådant heller som vissa abortmotståndare verkar tro. Det finns alltid en genomtänkt anledning bakom abort (även om alla inte sker pga hälsofara) och det är vanligt att drabbas av depression och sorg efter en abort. Det är alltså inget man gör en fredagskväll för att det inte fanns något roligt på tv.

    Svar: Håller helt med dig!
    Mican

    2013-02-01 | 12:44:03
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Michis säger:

    Har alltid varit för abort men tänkt att jag sj aldrig skulle klara av att göra en. Jag är för abort pga att fostret/embryot egentligen inte är en bebis. Men jag skulle inte klara av att göra en abort eftersom jag i hjärtat tänker att det ändå är ett barn.

    2013-02-01 | 18:13:28
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Lisa - MondoCane säger:

    Peachbeast - menar inte att attackera dig, och menar inte att spamma upp hela kommentarsfältet, men det där tycker jag är intressant. Hela tanken att det är okej eftersom man tycker att det är svårt, att det är moraliskt riktigare därför att det är ett svårare beslut... det är intressant. Jag menar inte att du tänker fel, men det är en tanke som kommer upp ofta: kvinnor tycker att det är för lätt att göra aborter, de använder aborter istället för att skydda sig, de gör abort av dåliga anledningar bla bla bla, alltså är det dåligt. Svaret att det inte alls är dåligt eftersom kvinnor lider och blir depremerade, att det är ett jättesvårt beslut osv, det blir ju bara relevant om man faktiskt anser att en abort är mindre okej om kvinnan tar lätt på det. Jag tror alltså att många går omkring och är alldeles för rätten till abort, men känner att det måste vara ett svårt val. Och det är en intressant tanke.

    2013-02-02 | 00:00:26
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag kan definitivt förstå tanken bakom abortmotstånd. Till viss del håller jag även med. Men kvinnans rätt MÅSTE KOMMA FÖRST. Hon är redan född, hon kan lida på ett sätt som inte barnet kan. Visst skulle det vara bäst om båda kunde leva ett bra liv, men så är det ju tyvärr oftast inte. Man måste välja liksom, och då faller min röst på den som redan "lever" (vad man nu menar med lever).

    Svar: Agree.
    Mican

    2013-02-02 | 00:12:27
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Filippa säger:

    Hej! Om alla som var emot abort(rätten) verkligen var det för att de var för att de ansåg att ett foster/barn ska få leva så skulle jag inte förkasta idén. Problemet är att många är emot aborträtten för att det är en politisk fråga som kostar pengar. (t.ex SD då de har förslag att minska tiden för när man får göra abort). De som anser att pengar istället borde hamna i egen ficka istället för att gå till abort/kvinnovård är förmodligen extremt gynnade av att man pratar om att rädda liv. Frågan handlar ju om vart man vill lägga pengar/resurser i ett samhälle. Blir abort olagligt begås inte mindre abort för det, det enda som händer är att kvinnorna får sämre vård och hälsa.

    Svar: Ja dom andra synsätten är ju helt jävla efterblivna. Nu menade jag bara dom som ser fostret som en mäniska.
    Mican

    2013-02-04 | 10:46:38
  • Nina säger:

    Jag kan förstå att folk tycker det är obehagligt med abort, jag kan t.o.m. förstå att folk är emot abort. Just p.g.a. argumentet att det ändå är ett begynnande liv (och nej, jag tycker inte att även spilld sperma och att mensa är "förlust av liv" som folk brukar dra till med, i ett försök att peka ut den bristande logiken i det påståendet eller nåt). Däremot tycker jag inte själv det, då jag har svårt att se ett litet outvecklat foster som ett fullt medvetet liv.

    Däremot så tycker jag aldrig att man kan tvinga på någon annan sin ställning i abortfrågan, jag tycker då absolut att abort ska vara lagligt. Det är ett väldigt personligt beslut, vilket enbart är kvinnans att göra (då det är hennes kropp det handlar om). Det är hennes kropp, och hon som måste gå igenom allt det fysiskt och psykiskt påfrestande med att vara gravid och föda ett barn (och tänk att TVINGAS gå igenom det! Mardröm!). När jag tänker på det blir jag förbannad på människor som aktivt vill försöka förbjuda abort, som vill utsätta kvinnor för det ödet.

    Men jag antar att du har en poäng, de tycker ju faktiskt att foster är kännande och medvetna barn, så det är väl inte konstigt att de verkligen försöker få stopp på det. Kan fortfarande inte låta bli att bli förbannad på dem dock..

    2013-02-26 | 01:04:59

Kommentera inlägget här: