moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Måste du va så jävla snygg då?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Viljan att va snygg - rädslan att va ful.
 
Asså den är överallt. Snygghetsen. Jag kommer inte undan trots att jag aktivt motarbetar den. Jag ser den hos typ alla tjejer jag träffar, i alla sammanhang. Diskussionen om banting i omklädningsrummet innan en träning. Allt ältande över hår som ser frissigt ut i regnet. Glädjen hos nån som känner sig snygg i skolan idag, ångesten hos nån som känner sig ful.
 
Vänner som frågar mej vad dom passar i, vad som är snyggt. Vänner som ältar utseende. Jag själv ibland, när jag får utseendeångest-flashback. Alltmer sällan numera, ja nästan aldrig, tack å lov.
 
Nej det är inget fel att vilja vara snygg. Det vill jag också vara. Problemet är att det för så många kvinnor har blivit en förutsättning för att må bra. Utebliven bekräftelse sänker oss totalt och då är inte lösningen att fixa till och förbättra det yttre. Vi måste komma till rätta med kärnan istället. Reda ut varför vårt välmående är så beroende av antalet komplimanger. Varför vi måste känna oss snygga för att kunna känna oss lyckliga. Varför?

Kursiverade texten är snodd från Lady Dahmer, läs hela inlägget här

Kommentarer

  • My säger:

    Intressant inlägg!

    2013-01-03 | 13:12:38
    Bloggadress: http://fromdepptopepp.blogg.se
  • Frey säger:

    Det är likadant hos killar, men de uttrycker sig inte på samma sätt. Min bror tillexempel är väldigt medveten precis om hur hans hår ligger, vad han har på sig för kläder. Så det här ett problem hos "alla", inte bara hos kvinnor även om det märks mest där!

    Svar: Du har så rätt i att det drabbar killar också! Självklart kan det översättas till killar, att jag skriver om tjejer är för att jag typ bara umgås tjejer, och där märker jag sånt här. Dock är det mer okej för en kille att va ful än en tjej (förväntas inte lika mkt snygghets av honom, om han kompenserar med andra egenskaper som sportig, rik...). Läs gärna va jag skrivit om det tidigare här http://moralfjant.blogg.se/2012/november/killar-far-va-fula.html
    Mican

    2013-01-08 | 06:28:15

Kommentera inlägget här: