moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men har du ingen humor heller?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

En fråga dom flesta av oss nog fått höra när vi kritiserat nåt för att va sexistiskt eller rasistiskt. Nu svarar jag på den här idiotiska frågan en gång för alla. 
 
En liten lathund: 
Blir skämtet helt tydligt ironiskt och omöjligt att missuppfatta? Good to go.
Kan någon ta illa upp av skämtet eller finns det risk att det spär på sugiga strukturer? Håll käften.
 
 
(Jo, jag har en sjuk jävla humor. Jag erkänner. Jag tycker sexistiska skämt kan va kul. Rasistiska också. Fan jag tycker till och med att skämt om barn som utsatts för hemskheter kan va jävligt kul. Men inte fan skämtar jag om Engla (bara ett exempel nu) bland folk där nån som känner henne kanske hör?)
 
På samma sätt blir jag äcklad av sexistiska och rasistiska skämt som sker i ett sammanhang där de kan tolkas som kränkande och där det på nåt sätt avses bygga på sanning - så att det spär på en negativ bild som redan finns.
 
Japp, det är okej att skämta om allt. Till och med rasistiska skämt kan va harmlösa. Men en bör tänka på hur, var och varför.
 
Skämt-exempel:
- Vet du hur man räddar en bög från att drunkna?
- Nej?
- BRA!

Ovanstående skämt (ja jag garvar) kan funka skitbra i vissa sammanhang, typ när jag är i en sluten grupp med människor som inte är ett dugg homofobiska och bara ser ironi i det hela. Du kan också byta ut bög mot svarting, hora, feminist etc. MEN jag skulle aldrig dra skämtet för tonåringarna när jag är lärarvikarie, för då ser jag att det skulle kunna spä på ett homofobiskt synsätt.

Vad tycker du? Är det okej att skämta om allt?

Kommentarer

  • Jessica Arvidsson säger:

    Nej det tycker jag inte. Framförallt inte Englaskämt.

    Svar: Nä just där håller jag med dej (när det gäller riktiga namngivna barn o så), överdrev för att föra fram poängen om att andra kan kränkas.
    Mican

    2013-01-30 | 16:02:31
    Bloggadress: http://www.boknummer3.devote.se
  • Marina säger:

    Ja, jag tror att humor är nödvändigt för människan. Men tajming. Tajming är ALLT! Och en sådan bild vid toaletten på ens skola är.... not so tajmat!

    2013-01-30 | 17:21:13
    Bloggadress: http://prinsessfeminist.se
  • Angelika säger:

    Det här har inte så mycket med inlägget att göra, men har du något tips på hur man får bättre självförtroende, eller allmänt trivs med sig själv mer? Jag är typen som är ständigt rädd för att göra fel, vilket ofta leder till att jag inte vågar prova saker, och sedan mår dåligt över det i stället. En enda ond cirkel...

    Svar: Det är inte helt lätt att bryta en ond cirkel, och jag tror många känner som du. Har skrivit lite tips (men rätt uttjatade) om självkänsla här: http://moralfjant.blogg.se/2012/september/lite-sjalvkansla-tack.html
    Att inte våga prova saker behöver ju inte va nåt direkt negativt, tänker jag. Kanske ställer du för höga krav på dej själv med vad du vill genomföra, i nuläget? Eller vad tror du själv om det?
    Mican

    2013-01-30 | 17:37:16
  • Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok säger:

    Jag kan nog skämta om det mesta, men som du säger -det hänger på kontexten. Vilka som hör, att de förstår vad jag menar och inte menar. 'I offentligheten' finns det inte en chans att alla som hör förstår ironin, till exempel. Då bör man låta bli.

    Svar: Exakt.
    Mican

    2013-01-30 | 19:57:04
    Bloggadress: http://fragaugglan.se
  • Sara Brännholm säger:

    Det går att skämta om allt och en bör så göra tycker jag, men det väljer att välja publik rätt. Det är INTE okej att skämta som du just gjorde publikt. Alltså jag syftar inte på att du gjorde det här på din blogg, för det var för att synliggöra ett exempel.
    Jag har kunnat dra riktigt vidriga bögskämt ibland, bland mina homovänner.....för de vet var min ställning är, alltså extremt gayliberal.
    Jag menar helvete, jag kallar mig själv för krympling de dagar jag har som mest reumaproblem, för att skoja, men inte fan uppskattar jag om någon skulle driva med handikappade i skolan som de skojjat i det här fallet. Tid och plats är liksom nyckeln till det mesta i livet

    Svar: Håller helt med.
    Mican

    2013-01-30 | 22:33:33
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Sara Brännholm säger:

    Jag menar, jag kan till och med skämta om att jag är en jävla genus-taliban ju ;) jag tror att självdistans är en stor del av humor också faktiskt, men väldigt många människor brister i självdistans

    Svar: Jamen exakt!
    Mican

    2013-01-30 | 22:52:10
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag tycker absolut man kan skämta om allt om man känner sin publik. En mellanstadieskola är nog inte så lämplig att ha en bild av en pojke som hänger över dörren och tittar på flickan inne på toaletten eftersom det där nog kunde ses som något som är lämpligt beteende, en lustighet, även om alla givetvis officiellt hytter med pekfingret.

    Svar: Håller med!
    Mican

    2013-01-30 | 23:38:58
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • peachbeast säger:

    Helt rätt! Skämta om allt i rätt kontext! Du satte verkligen huvudet på spiken :-)

    2013-02-01 | 12:18:23
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Michaela säger:

    Håller med dig!
    Jag har (hade) en kompis som man alltid fick bita sig i tungan inför för att man inte skulle trampa henne på tårna. Hon kunde ta illa upp över skämt som kanske kan anses opassande, MEN som absolut inte hade med henne att göra överhuvudtaget.

    Homoskämt till exempel drar jag med mina bögkompisar (ja, jag får kalla dem det. Även om det inte är "bög" som definerar dem eller varför jag är vän med dem) mer än med någon annan.

    I alla fall, denna gamla väns otroliga känslighet resulterade i att vi inte längre är vänner. Då skall också tilläggas att jag inte är en sådan person som drar denna sorts skämt mer än genomsnittsskämtaren.... Jag har ju faktiskt kvar resten av mina vänner.

    Svar: Det blir ju bara jobbigt! Jag är typ världens mest politiskt inkorrekta människa i skämtväg, just när jag är i en sluten grupp där jag vet att skämtet inte får dåliga konsekvenser. Inget fel i det :)
    Mican

    2013-02-13 | 12:48:29

Kommentera inlägget här: