moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Varför ska vi alltid jämföra oss med andra?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

-Nån gång känt dig snygg i spegeln innan du gick hemifrån, men när du träffar dina kompisar som va ännu snyggare känt dej ful?

-Nån gång försökt komma på vem av du och nån annan är mest mogen? Mest rolig? Den bästa flickvännen? 
 
-Nån gång känt dej lite nere men så tröstat dej med att du ändå har det bättre än en kompis?
 
Det är så konstigt att vår glädje och nöjdhet med oss själva ska va så beroende av vad andra presterar och är. Att det är så viktigt att va bäst, att va vinnaren. Oavsett vad det handlar om. Det kan va att en vill va snyggast, absolut. Det kan också va att en vill va smartast. Eller galnast. Mest feministisk. Eller vad som helst.  
 
Dessa ständiga jämförelser asså. Vi bestämmer vårt värde utifrån att jämföra oss med andra. Och det är så  totalt jävla onödigt och självdestruktivt!
 
Jag gör det ofta. För ofta. Jämför mej med andra när jag ska värdera en insats, kollar på andra för att veta hur nöjd jag ska va med mej själv. Känner att det är okej att jag tar körkortet sent eftersom en del äldre kompisar inte heller har det. Försäkrar mig om att jag inte är den sämsta kolloledaren genom att tänka på andras brister. Liksom vill att andra ska va dåliga, eller åtminstone sämre, så att jag kan va vinnaren. 
 
Det hämmar för jag vill kunna va nöjd med mej själv även om andra gör/är det "bättre". Jag vill inte va glad för att andra misslyckas. Jag vill inte va ledsen för att andra lyckas. Jag är jag och gör min grej liksom, varför blanda ihop det med vad andra gör? 
 
HELA SAMHÄLLET BLIR FÖRFAN EN ENDA STOR SKÖNHETSTÄVLING 
ELLER DUKTIGHETSTÄVLING OM EN ALLTID JÄMFÖR SIG MED ANDRA

MEN NU ÄR DET TAMEJFAN SLUT PÅ JÄMFÖRANDET FÖR MIN DEL! Så jävla klockren är den här låten att jag känner att jag kunde ha sagt allt själv. 
 

And I'm ashamed I ever tried to be higher than the rest
But brother I am not alone
We've all tried to be on top of the world somehow
'Cause we have all been losers

-----
There will always be someone worse than you
Sister don't let it get to your head
'Cause you won't be on top of the world so long
In constant competition
 
This ain't about no one in particular
But I could list a few
I'm removing myself from the queue


Kommentarer


Kommentera inlägget här: