moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är INTE okej att köpa en BH till sin nioåring

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Frida Boisens åttaåriga dotter ber mamma att få köpa en BH med argumentet att "alla i trean har det". Frida undersöker genom att kolla med kompisarnas föräldrar. Det visar sig att hälften av alla nioåriga tjejer har det. NIO ÅR! Och många har smink också, foundation, mascara, ögonskugga och läppglans.

Det är dags att detta vansinniga sexualiserande av småflickor slutar, här och NU. Nej det är INTE okej att en nioåring har bh, hon är ju förfan helt platt. Nej det är INTE okej att småtjejer sminkar sig i skolan. Nej det är INTE okej att flickor lär sig att deras utseende är viktigt och att dom måste anstränga sig för att vara fina.

ENOUGH!

Så sluta säg till små flickor att dom är fina. Bara håll käften om det.

 

NOOOOOOOOO!!!!

 
 
 

Utdrag ur Fridas krönika:

Det bubblar inom mig. Och jag manar till aktion: Nu bränner vi alla behåar för barn! Sluta sexualisera våra åttaåringar!

För varför ska småflickor redan innan de fyllt nio ha fullt fokus inte på vad de skriver, säger eller gör. Utan på hur de ser ut. Att de är snygga. Att de en dag kommer att få bröst. Att det på något vis skulle vara det viktigaste. Medan våra flickor lägger sin energi på spegelbilden, står och krånglar på sig en behå i väntan på bröst som inte kommer än på många år. Då är de åttaåriga killarna redan ute i solen sedan länge. De behöver inte kleta på någon perfekt yta. De får vara fullt upptagna med att renodla sina intressen och talanger.

För killarna får vara killar. Det vill säga: bara som de är. Helt foundationfritt.

[...]

Ungarna speglar oss. Såhär ser vår värld ut. Vi vill bli älskade och få så många likes som möjligt. Men. Åttaåriga flickor har plötsligt inte magiskt fem bh:ar i byrån och massiva mängder smink.

Deras föräldrar säger ja till att köpa. Säger ja till att åttaåriga tjejers första fokus ska vara att jaga den perfekta ytan.

 

 

Kommentarer

  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Min kropp hade väldigt bråttom med att växa till sig, så i åtta-nioårsåldern hade jag stort behov av att ha behå. (Hade fan storlek 75C när jag var elva och haft det sedan dess.) Skillnaden mot mina övriga klasskompisar som alla började med bygelbh redan i fyran (onödigt) var att jag hade sportbehåar. Är fruktansvärt behåkräsen än idag och är ständigt på jakt efter en behå som ger mycket stöd och sitter bekvämt.

    Så mina klasskompisar gillade att diskutera varandras behåar och att de hade sett någon jättefin snobbenbehå på H&M som de så gärna ville ha. De ansåg inte att jag bar behå för att jag hade mina upplyftande sportbehåar från pappas sportaffär. Först i sexan när jag skaffade mig min första "normala" behå (vita kupor och regnbågsrandiga axelband) tappade folk hakan och sa "Har du behå?!?!"

    "Vadå, jag har haft det sedan trean" svarade jag matt. Hade även en kompis som ansåg att sportbehå inte var en behå, utan ett kort linne. Vad fan?!

    Jag har ett par klänningar jag kan bära utan behå under, då de är stödjande i bröstpartiet och håller grejerna på plats, men tyvärr gillar jag inte när brösten flaxar på. Det gör ont och är fruktansvärt obehagligt. Kalla mig gärna grundlurad av industrin. (Och gissa om jag blev glad när jag äntligen hittade en behå som var perfekt i storleken och som gav maximalt stöd!)

    Svar: Men det är en annan sak när en BH faktiskt behövs. För dom flesta nioåringar gör det dock inte det utan handlar mer om att va cool och vuxen (samma anledning som många småttingar tar på sig stringtrosor). Klart du ska ha BH om det är skönare liksom.
    Mican

    2013-07-14 | 16:36:30
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • R säger:

    Fasen vad jag hatar att det är så här.... Och det har hänt så mycket på bara några år! Jag skaffade själv bh när jag var 13, om jag minns rätt, trots att mina bröst började växa runt 10-årsåldern (och jag kände väl ingen jättestor press då, men den fanns nog...). Nu har jag aldrig bygel-bh längre, och önskar jag kunde skippa även sportbh lite oftare (dock blir det tyvärr rätt obehagligt ibland vid rörelse...) Blir ju bara så arg när jag ser dessa 8, 9-åringar med bh och i princip alla, mycket yngre barn med bikinitop...

    Ska tipsa mamma om den där artikeln när det "blir dags" för 7-åriga lillsyrran... Det här kan ju fan inte fortsätta.

    Tack för en asbra blogg förresten!

    Svar: Men visst! Och varsågod ;)
    Mican

    2013-07-14 | 18:30:17

Kommentera inlägget här: