moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är viktigt att se och förstå hatet mot kvinnor

Kategori: Feminism och genus

Igår upprördes jag över idioter som kommenterade damfotboll. Eller tja, vad de gjorde var ju faktiskt att ösa ur sig massor av kvinnohat. 
 
Jag upprörs ofta över nedvärdering av och hat mot kvinnor. För att det sker så jävla ofta och på så jävla många arenor så jag kan fan inte få nån ro. Dom flesta känner inte igen kvinnohat när dom ser det, och jag tror att väldigt många omedvetet bidrar till ojämställdheten mellan könen. 

Hanapee skriver ett sjukt bra inlägg om detta, in och läs för fan. Kursiverade texten nedan är utdrag ur hennes inlägg.
 
Att håna och hata kvinnor är ju nämligen inget nytt fenomen, det är ett sätt att bibehålla makt och kontroll. När kvinnor tar utrymme (ofta på mansdominerade platser) så möts de otroligt ofta av hat och hån. Så har det varit sedan kvinnor för första gången demonstrerade för kvinnlig rösträtt i slutet av 1800-talet. Det är något så väldigt provocerande med kvinnor som menar att halva världen är deras.
 
[...]

Det är viktigt att se och förstå hatet mot kvinnor. Framförallt är det viktigt att se det ur ett större perspektiv och förstå att det inte bara handlar om tio dumskallar till pojkspolingar, utan att det här är ett pågående fenomen runt om i hela världen. I slutändan handlar det om en maktkamp. En kamp för att kvinnor ska få ha precis lika stor rätt till världen som män, oavsett vad.

Aldrig ska vi acceptera den här typen av hat. Aldrig ska vi tystna eller sluta spela fotboll. Vi ska säga ifrån, prata högre, skriva större, synas mer och skjuta hårdare bollar.


JA FÖR FAN UPP TILL KAMP!

Kommentarer

  • Tatiana säger:

    Ja hat och han mot kvinnor kan uttryckas pa manga satt, Ofta ser jag kvinnor vara elaka mot varandra. Verkligen synd om det ar obefogat. Ar nyfiken pa en grej, jag lamnade nyligen tva kommentarer pa din blogg, en pa inlagget dar du ligger i poolen (skrev "mysigt" tycker inte att det var nat konstigt med det) och en annan kommentar ang inlaggen om stavning och att argumentera. Valde du att inte godkanna mina kommentarer pga av nagon anledning eller kom dom verkligen inte igenom? Provar med den har for att se vad som hander.....

    Svar: Va konstigt! Nej jag har inte fått dom kommentarerna. Ibland brukar det komma upp SPAM-varning när du kommenterar så att jag behöver godkänna (vet ej varför) men annars ska kommentarerna komma upp direkt. Jag ska kolla lite på det. Testa gärna att skicka fler kommentarer och hör av dig hur det gick!
    Mican

    2013-07-15 | 10:22:11
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com/serendipity

Kommentera inlägget här: