moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag efterlyser en kvinna som är fullkomligt nöjd med sig själv

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag har inte träffat en enda kvinna som är fullkomligt nöjd med sig själv. Alla jag hittills mött har velat ändra på något, och nästan uteslutande har det rört sig om estetiska, kroppsliga förändringar. Inte så att alla kvinnor jag träffat vill göra en plastikoperation, men helt enkelt så att dom gärna skulle sett lite annorlunda ut om det inte var för stort knussel med det hela. Typ om det gick att göra en "magisk förändring".
 
Det handlar inte bara om tjejkompisar i min egen ålder, utan även typ min mammas väninnor. Kvinnor i alla åldrar. Från barn till gamla gummor liksom. De män/killar jag har träffat (visserligen inte lika många, men ändå) har inte alls uppvisat samma slags missnöje med sin kropp.
 
Jag blir så jävla ledsen varje gång jag tänker på det här. Det är ett så tydligt tecken på hur kvinnor drabbas av att fortfarande, år 2013, bli itutade att deras (goda) utseende är en källa till lycka och att dom aldrig duger som dom är. Vi måste alltid vara lite smalare, lite brunare, ha lite rakare hår, lite rödare läppar, vara lite mer knullbara.
 
Och alla ska hela jävla tiden säga till små flickor hur fiiiina dom är och att allting är fint så att dom inte för en sekund får glömma att det viktigaste för dom är att vara fiiiina.
 
Och alla ska hela jävla tiden säga till alla tonårstjejer att dom duger som dom är men så snackar alla vuxna om olika dieter och kaloriräkning och pluffsiga magar och hur det är dags att "ta tag i sig själv".
 
Och alla ska hela jävla tiden säga till alla kvinnor att det är insidan som räknas och att utseendefixering är svagt och dåligt, samtidigt som i alla filmer och i all reklam och överallt är det bara en typ av kvinna som får synas och hon är photoshoppad och sminkad och piffad och ett helt ouppnåeligt ideal för dom allra flesta.
 
Det är inte det minsta konstigt att jag inte träffat en enda kvinna som är fullkomligt nöjd med sig själv. För hela jävla systemet (samhällstrukturer, normer, ni vet) fullkomligen skriker ut att det är otroligt viktigt för dom med fitta att vara vackra, och att det vackra är i stort sett omöjligt att uppnå.
 
Vad sjukt det är att ett helt samhälle ställer sig bakom ett sånt kvinnoförtryck som får tjejer i alla åldrar att tvivla på sig själva och må dåligt över sina kroppar.
 
Jag är den enda kvinna jag känner som är fullkomligt nöjd med mig själv. Förhoppningsvis är jag inte ensam. Jag måste bara haft oturen att inte få möta en sån kvinna, eller hur?
 
HALLÅ, FINNS DU? Du kvinna som är fullkomligt nöjd med dig själv? Känner du nån sån?

Kommentarer

  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Nej, jag är tyvärr inte nöjd med mig själv (läs: utseendet) och känner tyvärr ingen som är det heller. Illa.

    Svar: Men fuck.
    Mican

    2013-07-01 | 13:46:41
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • kriva säger:

    Jag finns!

    ...men det tog väldigt lång tid och stora uppoffringar. Hela högstadiet gick åt till att jag försökte passa in och hela tiden bli snyggare.

    Vid 19 hade jag slutat titta på TV, slutat läsa modetidningar och liknande, slutat sminka mig, till viss del slutat raka mig, insett att jag inte trivs i kjol, klänning eller högklackat. Jag omgav mig också med vänner som inte hackar på mitt och andras utseende "på skoj" eller "av omtanke". Dom sa jag ifrån till eller slutade umgås med.

    Idag är jag "bara" strax under 25, men det tog ändå lång tid för mig att reclaima min kropp. Jag har alltid varit en tjej med skinn på näsan som klarade av att stå emot grupptryck, och jag har förstått det som att jag har haft lite tur med genetikens lotteri, så egentligen är jag förvånad över att jag hade komplex under så lång tid jag hade. Det är först sedan i slutet av förra sommaren som jag genuint kan säga att jag är nöjd med hela mig.

    Hoppas du hittar ditt sätt att göra din kropp till din egen snart. Eller fan, jag hoppas att alla kvinnor (och män) gör det! Krossa patriarkatet och låt oss leva på riktigt!

    Svar: Men hej vad kul att du finns! :D Då är jag inte ensam med att känna mig fullkomlig då ;) Fan vad kul att höra!
    Mican

    2013-07-01 | 14:16:37
  • pelle pettersson säger:

    jag bor på bonnlandet och känner ganska många kvinnor som verkar nöjda med sig själva ,även unga kvinnor.. kanske är problemet värre i städerna..
    rent allmänt brukar lantisar tycka att stadsbor är lite ytligt lagda

    2013-07-01 | 17:18:33
  • Nisse säger:

    Min mamma har aldrig klagat på sitt utseende, men det tog väll henne 30 år av feministisk medvetenhet för att slippa ur det också. Å andra sidan klagar hon jämt på att hon köper för lite miljömärkt, så det kanske faller där.

    2013-07-01 | 18:44:06
  • Aida säger:

    Alltså vissa dagar älskar jag mig själv från topp till tå. Andra dagar gör jag inte det. Så det beror väl på..

    2013-07-01 | 21:19:08
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Idun säger:

    Jag är 100% helt nöjd med mig själv utseendemässigt (funktionsmässigt skulle jag inte tacka nej till att typ ha vingar eller så men eh.)! Men du har rätt, det är så ovanligt att springa in i någon som inte kommenterar endera kroppsdel, eller pratar om att gå ner i vikt.
    Sedan finns det ju en jäkligt starkt motstånd mot kvinnor som är nöjda med sig själv. Det är inte alltid folk tror en är helt sanningsenlig, eller ännu värre, att du anses vara narcissistisk och självupptagen.
    Jag hatar, hatar, hatar att se när tjejer på tex. dw lägger upp bilder på sig själva och så får de kommentarer typ "tror du att du är snygg eller?" och ba, JA det kanske jag visst göre, håll käft om det inte passar.

    När jag läste Krivas inlägg här uppe slog det mig dessutom att vi har gemensamt att vi slutade med tv och tidningar, så ja, det enklaste sättet att bli nöjd med dig själv är att skära av stora delar av det såkallade ~informations~flödet.

    Svar: :D
    Jag har också upplevt en viss misstänksamhet mot människor som är "för" nöjda. Men det kan ju vara så att jag missuppfattat, och att det egentligen rör sig om nyfikenhet.
    Mican

    2013-07-01 | 21:55:43
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Jag är numera (vid 20 års ålder) nöjd med mitt utseende! Var det inte alls förut. Mycket släppte med ökat självförtroende som jag inte vet riktigt hur jag skaffade mig, handlade nog mycket om mognad men även om att jag umgicks i nya kretsar med människor som inte alls är utseendefixerade på det sätt jag upplevt innan. Mycket släppte också i samband med att jag träffade min sambo vilket på ett sätt känns jävligt sorgligt. Är i alla fall så jäkla skönt att slippa tänka så mycket på utsidan! Värre är det med insidan i så fall haha, den kräver ständigt arbete!

    Svar: Äh jag är självgod både utvändigt och invändigt ;) Fast ständigt arbete ere väl ändå iofs.
    Mican

    2013-07-02 | 00:46:35
  • Calle säger:

    Jag är trygg med mig själv. Nöjd? ja, det kanske jag kan säga, faktiskt. Jag har i alla fall inget som helst behov av att försöka se snygg ut och skiter fullständigt i vad andra skulle kunna tänkas tycka. Av kroppsliga skäl borde jag inte vara så tung, det känns att det sliter på kroppen men jag har inte tänkt att banta. Pratar inte heller om det.

    Tänker också att jag är en förebild, inte bara för mina barn utan också för andra, så ju bättre självkänsla jag kan förmedla genom hur jag ser ut och hur jag är desto bättre. Kanske, kanske, kanske någon ung tjej ser mina orakade ben och putmage och tänker att det kanske inte är så farligt att andas ut eller hoppa över rakningen.
    Vet ju själv vilket intryck de "tjocka tanterna på badhuset" gjorde på mig när jag var liten.

    Svar: Pepp! :D
    Tror absolut att en kan få andra att må bättre genom att själv se "ful" ut. Ful som i samhällets syn på skönhet dårå.
    Mican

    2013-07-02 | 22:06:38
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com

Kommentera inlägget här: