moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag g(l)ömde vågen

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag gillar att väga mig. Asså det låter sjukt, men det är sant. Jag tycker att det är fascinerande att se hur kroppen förändras. En kul grej att väga sig innan toabesök och efter, till exempel. Eller efter att ha ätit ihjäl sig på en buffé. Jag brukar väga mig innan vintersäsongen (fysträningens säsong) och efter för att se hur mycket muskler jag lagt på mig. Ingen ångest inblandad överhuvudtaget, bara lustfyllt.
 
Så vågen har fått ligga synlig där på badrumsgolvet.
 
Tills idag.
 
Först idag slog det mig att det inte bara är jag som ser den där vågen i mitt badrum. Först idag förstod jag att den där vågen måste stuvas undan i ett hörn och plockas fram enbart när jag är ensam. Först nu insåg jag att just min våg i just mitt badrum är farlig.
 
Det finns människor som inte tycker att en våg är en kul grej. Det finns människor som får ångest av att tänka på sin vikt och sitt utseende. Människor för vilka vågen är ett symbol för kroppshat, något som framkallar obehagliga känslor. Många såna människor finns det, särskilt i min ålder. Jag skulle påstå att de är fler än de som har en neutral eller positiv inställning till vågen.
 
Och så ligger min våg där på golvet när en gäst stiger in. Jag kan inte veta hur gästen ifråga förhåller sig till sin kropp, och jag kan inte veta om min våg framkallar ångest hos hen. Kanske är det en person som kämpar med en ätstörning som ser min våg. Jag kan inte veta, så det är bäst att inte chansa. Att gömma den.
 
Jag vill att mitt hem ska vara en fristad från snygghets, kroppshat och viktångest. För mig själv, men också för alla andra som nån gång hälsar på. Då måste vågen ställas undan. Nu sitter jag och funderar på om även hallspegeln borde monteras ner. 
 
Vad känner du inför vågen?
 

Kommentarer

  • peachbeast säger:

    Bra att du tänker på det. Personligen tycker jag att hallspegeln kan stanna. Den hänger ju inte på något undangömt ställe så dina gäster kanske inte "hinner" bygga upp samma ångest som badrumsvågen skulle göra.

    Svar: Sant sant.
    Mican

    2013-07-15 | 18:00:26
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Shamandalie säger:

    Våg = ångest för mig. Kan inte ha någon hemma för det triggar mina ätstörningar och dåliga beteenden. Min sambo förstår även om han vill väga sig pga att han tränar kampsport och behöver veta vikt och viktklass. Men vi har nolltolerans så han får väga sig på gymmet! Mina föräldrar har dock våg och tycker det är viktigt så har inte orkat diskutera det med dem eftersom att jag ofta stöter på patrull med min mamma angående sådana saker... Hon är extremt utseendefixerad (hm, undrar bl.a. varför jag har ätstörningar osv.?), men det är en annan historia :P

    2013-07-15 | 23:09:23
    Bloggadress: http://shamandalie89.blogspot.com
  • Catten säger:

    Jag är imponerad av din omtänksamhet och klarsyn! Även om min vikt inte är någon större issue för mig så kan jag - nästan per automatik - inte motstå att väga mig när jag ser vågar i andras badrum. Kanske för att jag inte har någon våg själv. Kanske för att det är så jäkla inbyggt i mig som kvinna att "hålla koll"?

    Samma sak med utseende och speglar - jag äger inte någon helfigurspegel men JÖSSES JÄKLAR vad jag tittar på mig själv i Icas stora dubbeldörrar innan de glider åt sidan...

    Svar: Haha ja det är knäppt!
    Mican

    2013-07-18 | 21:10:05
  • Ullis säger:

    För mig är det lika med fetångest. Har lagt undan den och ser helst att mina döttar inte heller ska väga sig.

    2013-08-11 | 00:19:52
    Bloggadress: http://ulliso.se/blog
  • alice säger:

    himla bra tanke, ska verkligen tänka på det med. dock ska jag icke ha någon våg när jag flyttar hemifrån. Hade en konversation med min pojkvän som gjorde mig glad:

    Jag: Men vikten säger ingenting, huvudsaken är ju mer hur man SER ut.
    Pojkvän: Nej, huvudsaken är hur man mår.

    <3

    Svar: Fint sagt!
    Mican

    2014-04-12 | 21:55:18

Kommentera inlägget här: