moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Varför måste ni kritisera islam?

Kategori: Feminism och genus

 
När en skriver om problemet med att kritisera Islam så reagerar många med ”men vadå, ska en inte få kritisera Islam”? Jag försöker inte förbjuda någon från att göra något (som om jag ens kunde göra det), men jag tycker att en alltid ska fundera på varför en kritiserar något och vad en bidrar till när en gör det. Min ståndpunkt i frågan är att vi idag lever i en tid och plats där all kritik av Islam riskerar att bidra till något väldigt obehagligt. Det kan ju inte vara någon nyhet för någon att det idag råder en enorm hets mot muslimer som kan komma att går riktigt riktigt illa. I ett sådant läge måste en helt enkelt tänka sig noga för innan en ”kritiserar” Islam. Tänk er själva att ”kritisera” judendomen på 30-talet i Tyskland?

Ibland ger det liksom inte så mycket att kritisera, utan det kan snarare bli omvänd effekt. Håller helt med henne i det. 
 
Samtidigt så känner jag ibland att jag verkligen uttryckligen vill ta avstånd från vissa grejer som förknippas med en viss religion eller kultur. Typ, balansera mellan att fördöma den kvinnosyn jag fått uppfattningen råder i vissa kulturer, utan att liksom spä på hatet mot till exempel muslimer (pga rådande islamofobi i samhället är det väl ett bra exempel). Att jag liksom vill vara tydlig med att "den här kulturen/religionen är så jävla skev jämställdhetsmässigt, fan va kasst" fast ändå inte falla i fällan att blint kritisera De andra och att glömma bort att kritiskt granska "sin egen" kultur, eller ni fattar.
 
Liksom kunna säga att vissa kulturer är mindre utvecklade. Utan att spä på rasism och främlingsfientlighet och islamofobi. Går det ens? Alltså, hjälp mig gärna för jag behöver nog en tankeställare eller två.
 
Hur kombinerar en antirasism med feminism? När en tycker att vissa kulturer är värre än andra i jämställdhetsavseende, hur problematisera detta (i feministisk anda) utan att spä på rådande rasism?
 
Mvh
Vit, svensk, medelklass feminist i sina bästa år.
 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Jag tycker att ALL religion BÖR kritiseras då det inte har någon vetenskaplig grund och är grunden till mycket orättvisor och förtryck. Man behöver dock inte angripa de religiösa. Dvs man bör kritisera islam/kristendom/judendom osv men inte muslimer/kristna/judar.
    Min åsikt.

    Svar: En bör dock tänka på vilka konsekvenser kritiken får. Det måste sättas i sitt sammanhang. Inte bra grej att kritisera judendom på 40-talet liksom, och kanske inte najs att kritisera typ islam just nu eftersom det råder en jävla hetsjakt på muslimer i samhället.
    Mican

    2013-07-29 | 11:17:07
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • Emma säger:

    Men jag tycker också man får fundera på konsekvenserna av att INTE kritisera med tanke på förtryck av homosexuella, kvinnoförtryck, manlig och kvinnlig omskärelse m.m. Naturligtvis skall dock kritik vara saklig, välgrundad och inte ske bara för själva kritikens skull.

    Svar: Absolut!
    Mican

    2013-07-29 | 12:02:18
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • peachbeast säger:

    Vara väldigt påläst är mitt svar. Hänvisa till vettiga källor och lyfta sakfrågor. Hålla sina uttalanden sakliga och kortfattade.
    Uttalanden som börjar med: jag tror att..., enligt mig så..., jag har för mig att... går fetbort. Uttalanden utan källhänvisningar går också fetbort.
    Hoppas att det hjälpte.

    Svar: Jovisst, men det är ju inte alltid relevant att lyfta fram allting även om det är "sant".
    Mican

    2013-07-29 | 20:33:13
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Torkel säger:

    Är väl isåfall mer rasistiskt att INTE påpeka att det faktiskt finns skillnader i hur långt olika kulturer kommit i jämställdhetsavseende? Annars blir det ju att man ignorerar hedersmord, tvångsgifte, könsstympningar och liknande just för att det är hos dom andra, det gäller inte oss vita och därför är det inget problem.

    2013-07-30 | 17:02:04
  • Anonym säger:

    en kan ta upp de saker som gäller förtryck av kvinnor eftersom ingen som bor i sverige ska berövas
    sina rättigheter,islam handlar om mycket annat än genusfrågor. En fråga;är det rasism att jobba för särskilda simhallstider för kvinnor ,så att muslimska tjejer kan lära sig simma? säger pelle pettersson

    Svar: Nej tycker inte det är rasism, utan helt nödvändigt.
    Mican

    2013-07-31 | 11:22:00

Kommentera inlägget här: