moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Inför skoluniform för helvete

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Tjejerna som skrev en insändare i DN idag övertygade mej om att det vore bra med skoluniform som tvång i skolorna. Nu ska inte jag stå och jiddra om varför, ni får se vad dom skrev istället:


Alltså jag är väl inte riktigt lika naiv hoppfull som dom och tror att konsumtionshetsen skulle försvinna genom att vi införde krav på skoluniform, men däremot tror jag absolut att stressen över att ha på sig "rätt" kläder skulle minska. Att det är en god idé för att motverka utseendefixeringen i skolor. Så får väl folk visa sin individualitet genom hårfärg eller sminkning eller whatever. 
 
Vad tycker du? Borde vi införa skoluniform i svenska skolor?

Kommentarer

  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag är emot skoluniform. Visst, de har en poäng men - nej asså.

    Svar: Varför är du emot det?
    Mican

    2013-06-08 | 20:32:28
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Mest för att jag tycker att det begränsar elevernas valfrihet ÄNNU mer. Skolan tar upp största delen av barn och ungdomars liv och det räcker som det är. Jag tycker snarare att skolan ska få MINDRE makt över deras liv. Att tvinga folk att bära speciella kläder till vardags tycker jag är väldigt översittaraktigt. Och det är det sista som behövs, skolsystemet suger som det är.

    Svar: Håller med om att skolan borde ta mindre plats i ungdomars liv (den är liksom mer som barnpassning för tillfället än till för barnens egna lärande) Men tror dock fördelarna väger tyngre när det gäller just skoluniform.
    Mican

    2013-06-08 | 22:01:39
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Idun säger:

    Personligen är jag emot skoluniform. Tänker in mig själv i situationen och fan vilken ångest jag skulle ha över att behöva svassa omkring i en jävla uniform vald av någon bestämmare. Jag hade varit personen som anordnade klädbränning utanför aulan, typ.
    Främst tycker jag inte om det för att den befäster en idé om att en viss typ av kläder är rätt och andra fel och jag tror att det skulle hänga över även på ungdomarnas fritid. Dessutom är det förbannat optimistiskt att tro att en skoluniform automatiskt skulle ta bort stressen i att "se rätt ut". Jag betvivlar att det går att få fram en uniform som skulle vara bekväm & funktionell på alla kroppstyper. Vissa ungdomar skulle fortfarande gå till skolan och hata hur de såg ut i uniformen, med den enda skillnaden att de då inte skulle kunna göra någonting åt det på egen hand.

    Svar: Skulle inte ta bort pressen, men minska den. Frågan är om fler skulle ha ångest över att behöva gå i uniformen, än dom som får ångest över klädval i nuläget.
    Jag tror inte det befäster att en viss typ av kläder är rätt eller fel. Typ alla tycker ju skoluniformer är fula, men då alla har nåt fult på sig så blir det ingen grej. Snarare större grej nu i skolorna på vilka kläder som är "rätt" tror jag.
    Mican

    2013-06-09 | 00:04:15
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Angelika säger:

    Jag är för skoluniform, men inte att tjejer har tröja+ kjol och killar tröja+ byxor, typ att det är valfrihet att dom ett antal olika modeller i en viss stil så personerna själva kan bestämma om dom känner för klänning eller vad det nu kan vara.

    Jag älskade rosa under många år, vilket jag blev ständigt retad för i skolan, vilket tvingade mig ändå gå i kläder jag inte tycker om. Dessutom skulle det ta bort pressen för barn från familjer med liten ekonomi, inte alla som har råd med märkesgrejer.Men då antar jag också att dom som inte kan betala själv får ekonomiskt stöd för skolkläder, eller att dom inte blir så extremt dyra.

    Svar: Håller med, vissa modeller som en kan välja mellan.
    Mican

    2013-06-09 | 14:41:56
  • Catten säger:

    Jag är för skoluniform per se - men jag tror, baserat på personlig erfarenhet - tyvärr inte att det skulle ta bort så mycket stress och press som tjejerna tror och hoppas.

    Tanken och idén i sig är verkligen toppenfin, men i verkligheten läggs det massor av tid på att - inom ramen för vad som är tillåtet att lägga till/dra ifrån/förändra på din uniform - särskilja sig inom den ramen. Det hissas upp, och ned, knyts band och viks upp ärmar och byxben, allt för att trots normen kunna stå utanför den på sitt alldeles personliga sätt.

    Och personlighet är ju bra - men försvinner då pressen på det sätt den borde?

    Svar: Har bara en enda erfarenhet av skoluniform, och det var när jag över några dagar besökte min kompis på en katolsk flickskola på Irland. De verkade inte alls lika oroliga över utseende som andra, men kan ju haft att göra med att det var skola enbart för flickor och dessutom starkt religiös (nunnor som lärare liksom, ärligt talat).
    Du har en bra poäng. Samtidigt är det kanske lättare att ändra lite på sin uniform än att köpa dyra märkeskläder typ.
    Mican

    2013-06-09 | 21:13:14
  • Angelica säger:

    Jag är splittrad i frågan. Under gymnasietiden var jag pandapoppare med skjorta, slips och plasttiara och sket verkligen fullständigt i vad folk tyckte om mina kläder. Jag var stark nog att gå min egen väg och hade blivit upprörd över att bli itvingad en opersonlig skoluniform.

    Under högstadietiden däremot, försökte jag klä mig exakt som alla andra eftersom jag var så osäker på mig själv på den tiden. Det lyckades dock inte helt och hållet eftersom mina föräldrar inte hade råd att köpa Levis-jeans och Champion-tröjor till mig, vilket var det trendigaste man kunde ikläda sig på den tiden. Jag kommer så väl ihåg skammen när någon påpekade att jag hade kläder från Ellos (stor töntvarning år 1997) eller den gången en kille utbrast att jag inte hade märkeskläder för att jag var "så jävla fattig". Hade min skola haft skoluniformstvång hade mycket av min ångest över att inte vara rätt och inte ha dyra kläder försvunnit. Det var en stor grej för mig då, för att vissa av mina klasskamrater gjorde en stor grej av det.

    Svar: Ja jag kan förstå båda sidor tror jag. Svår avvägning.
    Mican

    2013-06-10 | 12:54:05
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Torkel säger:

    Absolut inte! Numera skulle jag själv kanske inte ha nåt problem med att ha skoluniform, men i gymnasiet avskydde jag blotta tanken att någon annan skulle bestämma hur jag skulle klä mig, jag trivdes i sliten jeansjacka med hårdrocksmärken, alternativt skinnjacka, slitna jeans, hårdrocks t-shirt, långt utsläppt hår, nitbälte. Jag blev inte dömd på något särskilt sätt för att jag klädde mig så, och trots att dom andra klädde sig mode-enligt kände jag aldrig någon press att klä mig "rätt".

    2013-08-23 | 11:42:45

Kommentera inlägget här: