moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Mår mobbare verkligen dåligt?

Kategori: Whatever

Ofta hör en ju att dom som mobbar andra gör det för att dom själva mår dåligt och liksom tar ut det över andra, för att känna sig bättre själva.
 
Jag har börjat fundera över det där. Är det verkligen alltid så, att alla mobbare mår dåligt i sig själva  (medvetet eller omedvetet) och att det är därför dom beter sig elakt? Eller kan det vara så att nån som faktiskt är jävligt nöjd med sig själv och sin tillvaro mobbar någon?

Kan en bete sig som ett svin (vara ett svin) utan att i grunden må dåligt? Vad tror ni?

Kommentarer

  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Det tror jag att vissa kan. Men jag tror även att de flesta som är elaka mot andra och har taskig människosyn i grund och botten inte är så säkra i sig själva. Sen finns det ju såklart alla dem som helt enkelt saknar empati och bara vill ha roligt (och som då tycker att det är "roligt" att mobba andra).

    2013-06-27 | 11:47:06
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • jättehemlig säger:

    Jag slogs väldigt mycket när jag var yngre. Anledningarna var att jag hatade mig själv och mitt liv och därför alla andra för att de inte var jag eller behövde leva mitt liv. Så hur illa jag en gjorde någon så tyckte jag endån att de hade de bättre än mig. De behövde ju inte vara jag.
    Så stereotypen stämmer nog för en del iallafall.
    Fy fan vilken tid det var....

    Svar: Människor som mår dåligt kan få för sig att göra så skeva saker, för att orka med och överleva själva. Trist, men inte så konstigt egentligen. Starkt att jobba sig ifrån det när en får en dålig start!
    Mican

    2013-06-27 | 12:27:10
  • Andrea säger:

    Det tror jag absolut att en kan och jag tror att orsaken då är bristande förmåga/vilja att se utanför sitt eget perspektiv. För den som mår bra i sig själv och inte har varit med om några större motgångar kan det nog vara svårt att föreställa sig hur andra begränsas av t ex. normer och psykisk ohälsa och denne kan nog finna andras "svaghet" provocerande. Typ: "Om jag kan gå på manikyr varje vecka och gymma varje morgon kan jag. Du gör dig själv ful!", "Om jag kan bli VD kan alla tjejer. Ta av dig offerkoftan!" *host* Blondinbella *host*...

    2013-06-27 | 14:12:50
  • Bodypalace säger:

    Grupptryck, uppfostran, men oftast så är det själv för att personen faktiskt mår dåligt på ett eller annat sätt.

    2013-06-27 | 15:03:19
    Bloggadress: http://bodypalace.blogspot.se
  • genus SCHMENUS säger:

    Tror att det i stort är så, men det finns nog inga givna ramar för att det måste vara så rent psykologiskt.

    2013-06-27 | 15:06:38
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Malin säger:

    Mycket kan nog hänga ihop med dålig självkänsla, att behöva trycka ner andra för att känna sig bättre själv.

    2013-06-27 | 15:39:56
  • Tetra säger:

    Jag känner allt som oftast att jag skiter i om de som mobbade mig i sex år mådde dåligt. För gissa vem som också mådde dåligt? Jo jag. Jag klarade tillslut inte av att gå till skolan för att jag var så rädd. Om de mådde dåligt visade de det inte och det rättfärdigar inte att ta ut sitt missnöje på andra människor.
    En av mina mobbare brukade jaga mig med bilder av stora spindlar för att han visste att jag var rädd för dem. Jag tvivlar på att han gjorde det för att han mådde dåligt, han ville mest se mig rädd.
    Sedan finns det säkert människor som mobbar andra för att de mår dåligt, de tar ut sin egen rädsla och frustration på andra för att slippa ta tag i sina egna problem.

    Svar: Nä, det är klart att dåligt mående inte rättfärdigar att skada andra. Däremot är det ju intressant att veta ifall dåligt mående skapar svinighet, för att kunna typ förebygga mobbning.
    Mican

    2013-06-27 | 17:39:58
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se
  • Angelica säger:

    Jag tror att det finns de som mobbar för att de helt enkelt tycker att det är kul. Och för att de kan, på grund av sin höga sociala status.

    2013-06-27 | 20:21:12
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Michis säger:

    Jag mobbade tydligen mina kompisar i högstadiet utan att jag då visste om det. Även i mellanstadiet. Jag var helt ovetande och hade noll självinsikt om det. Jag var ändå också mobbad och visste precis hur hemskt det kändes, men det är inte förrän för ett par år sen jag kom på att jag faktiskt var en mobbare.

    Så det kan kanske ske omedvetet ibland? När jag mobbade i högstadiet såg jag det bara som att jag var ärlig, och ärlig skulle man ju vara hade jag lärt mig. Men min ärlighet varenda dag knäckte en del...

    2013-06-27 | 20:38:29
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Lars säger:

    Jag blev mobbad hela grundskolan och vissa av mobbarna mådde säker dåligt, men som offer är det nästan omöjligt att känna empati med mobbarna. På samma sätt som feministiska kvinnor inte känner empati med män som förtrycker(gissar jag).

    Svar: Nä såklart den utsatte inte ska behöva empatisera med mobbarna, fy fan. Helt ok och förståeligt att hata sin förtryckare! (Dock tror jag att män som förtrycker, och kvinnor också, snarare är regel än undantag (de gör det omedvetet, lever enligt förtryckande normer) så det blir inte riktigt en bra jämförelse).
    Mican

    2013-06-29 | 23:15:00
  • Linda säger:

    Enligt endel forskning bla. sådan om självkänsla så har mobbare ofta för bra självkänsla och upplever sig vara bättre än alla andra. Att försöka öka dessa människor självkänsla skapar bara mer problem. De kan bli narcissister. Sen inte sagt att det inte finns fall där det är så att mobbaren mår dåligt också. Sen är det sällan bara en person som måbbar någon, gruppdynamik och övrig miljö spelar en roll med, men det generella mönstret är att de med hög social status mobbar de med låg sådan.

    Svar: Tack för det! Du råkar inte ha nån specifik forskningsrapport i minnet? Blev sugen på att läsa mer :)
    Mican

    2013-06-30 | 23:40:49
  • Linda säger:

    Har du tillgång till ett universitetsbibliotek kan du söka i deras databaser på narcissism self esteem bullying så dyker det upp en del. Det kan finnas en del fulltexter på google scholar också.
    Jag har också hittat några populärvetenskapliga articklar som förenklar det lite: http://www.psychologytoday.com/blog/intense-emotions-and-strong-feelings/201204/why-bullies-are-top
    http://www.abc.net.au/news/2012-05-30/excessive-praise-risks-turning-kids-into-bullies/4041198
    http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/full-frontal-psychology/but-why-do-bullies-bully.html
    Självkänsla är en term som inte används så mycket inom psykologin, det är något som är populärvetenskapligt och att självkänsla har fått ett sånt rykte om sig at vara något bra kan skapa mer egoistiska och individualistiska värderingar. Narcissism innebär bla, en känsla av att man är bättre än andra och också en brist på empati emot andra. Jag tror att förebygga mobbing görs inte genom att häja folks självkänsla utan om höja folks vi-känsla och höja empatin och sympati. Empati är något man måste träna på. Jag säger "folk" för att mobbing har ingen ålder, det sker i alla åldrar, på arbetsplatser och i skolor. Fast mobbing kan vara lite svårt att känna igen som jusi mobbing hos vuxna.

    Svar: Toppen! Tack! :)
    Mican

    2013-07-05 | 15:42:08

Kommentera inlägget här: