moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Mobbning orsakas inte av individen utan av gruppens sammansättning

Kategori: Whatever

Jag har en till tanke om vad som orsakar mobbning (eller i alla fall har stor roll i det hela). Egentligen tror jag inte att det handlar så jättejättemycket om individer och deras val, utan att gruppdynamik och grupprocesser kan påverka enormt mycket.
 
Säg att nåra ungdomar börjar i sjunde klass tillsammans. Förutsatt att de inte känner varandra sen tidigare (och då tar med roller och hierarki därifrån) så tror jag att typ lärare och mentorer kan förebygga mobbning genom att köra mycket på att skapa en slags team-känsla. Att det redan från börjar blir svårt att utveckla hierarkier, genom att "dom coola" lär sig acceptera "töntarna" typ.
 
Inte bara genom att typ körra teambuilding och åka på läger, utan att dessutom snacka mycket med ungdomarna om gruppdynamik och liknande, och genom att ALDRIG tolerera ens den minsta kränkning mellan två elever.
 
Sen såklart kan det finnas vissa individer som inte fungerar i någon grupp överhuvudtaget., I guess. Men jag tror absolut att de individer som är "potentiella mobbare" kan vara jätteschyssta mot sina klasskamrater i rätt sammanhang.
 
Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?

Kommentarer

  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Självklart kan vi som arbetar med ungdomar påverka enormt mycket hur gruppen fungerar, förebygga mobbning och främja goda relationer. Men allt kan vi inte påverka, tyvärr. Just under högstadiet pågår så vansinnigt mycket i allas kroppar och huvuden och i de allra flesta klasser bildas grupper där de som är någorlunda lika tyr sig till varandra, och i vissa fall så utesluter de även andra. Tyvärr. Det gäller förstås att vi vuxna håller ögonen öppna för sådant som sker på raster, men så har vi även fritiden - och nätet.

    En annan sak är förstås även att föräldrarna måste vara med på tåget. Jag har själv upplevt att vissa föräldrar ibland inte alls förespråkar att deras barn ska inkludera alla, utan går ut stenhårt med att "mitt barn ska minsann få välja vem hen ska umgås med OCH arbeta med under lektionerna!!" Då kan vi stånga oss blodiga för att få föräldern att byta perspektiv, men så sker inte ändå.

    Jag brukar också vara öppen med för eleverna att jag inte strävar efter att alla i klassrummet ska vara bästa polare med varandra - för så ser det inte ut i verkligheten och dit kan vi nog inte nå - men vi bryr oss om varandra och ska behandla alla med respekt, inga sura miner om placeringar och vilka de får jobba tillsammans med under lektionerna osv.

    Svar: Såklart är det inte lätt, måste jobba från fler håll samtidigt som du säger.
    Mican

    2013-06-28 | 13:10:13
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com

Kommentera inlägget här: