moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Självrannsakan är fett obehagligt men sjukt nödvändigt

Kategori: Feminism och genus

Fanny skriver om att vidga sina vyer, och som vanligt håller jag helt och hållet med henne. Det är viktigt att vi vågar rannsaka oss själva och våra priviligerier, att inte bara peka ut nåt/nån annan som orsak till förtryck. 

JAG är med och upprätthåller förtryck av kvinnor. Och av PoC:s (person of colour). Och av djur. Och säkert av flera andra underordnade grupper. Att bara ägna energi åt at tänka på hur andra håller förtrycket levande är inte tillräckligt, det får inte sluta vid att jag kritiserar uppdelning på barnkläder eller sexistisk reklam eller mäns våld mot kvinnor. För att nå djupare måste jag ifrågasätta mitt eget tankesätt och handlande. I allt. Självrannsaken, yeah!
 
Hur lyckas en med självrannsakan? 

För det första, genom att vilja lyckas. Annars går det liksom inte. 

För det andra, genom att lyssna på vad andra har att säga om ditt tankesätt/dina val även om det är obehagligt. Jag tänker nu tillexempel på bloggen Falskheten som på ett "attackerande" sätt beskriver hur JAG bidrar till rasismens fortlevnad. Istället för att direkt gå till försvar och förnekande måste en våga blotta sig och erkänna att en har felat/felar. 
 
För det tredje, genom att acceptera att även goda människor (som du!) kan göra och tänka fel. Först när du vågar acceptera att du bidrar till kvinnoförtryck/rasism/whatever så kan du försöka ändra på detta. Och dessutom acceptera att du inte kan lära dig allt och vara helt "förtrycksfri" genom att läsa nån slags manual, utan att det är ett ständigt pågående arbete som kräver mycket tankeverksamhet, men som också ger mycket tillbaka. Lite ödmjukhet, typ. 
 
Tror jag, iallafall. 
 
Vad tror du? Hur lyckas en med självrannsakan?

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    jag tror att det är viktigt att inte förkasta det en redan gör även om mediakritik och sånt kan kännas lite lamt ,viktigt också att självrannsakan inte blir ett sätt att sänka sin självkänsla.. en bör se över sina egna vanor och undvika konsumtion som har skadliga följder.....en måste även ifrågasätta sina åsikter ...., och fråga sig varför en inte har åsikter i många frågor ,t.ex "är det bra att vi har tjejsoldater i afganistan?" "ska ulandsbistånd riktas till kvinnor och hur går det till?". "är hbtq-frågor en självklart feministisk angelägenhet"."vad skulle en feministisk skolpolitik kunna vara"und so vidare.

    Svar: Kloka ord!
    Mican

    2013-06-24 | 10:20:14
  • pelle pettersson säger:

    hej här kommer ett svårt tema för eftertanke och självrannsakan;,,,hur kan en stötta de kvinnor som begränsas av ett starkt patriarkat där släkten går före
    individen ,utan att bli kallad rasist?
    är det inte fel att bara se åt ett annat håll?
    det är en ganska stor grupp som inte har möjlighet att utnyttja den frihet som alla i sverige har rätt till.
    jag tror vi feminister måste hitta ett sätt att tala om det här

    Svar: Jaa det är ett ämne som är svårt men viktigt!
    Mican

    2013-06-27 | 08:45:48

Kommentera inlägget här: