moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Allt fler barn rakar av sig könshåret

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

11-åringar känner press att slätraka hela könet, skriver SVT nyheter. Hur sjukt är inte det?
 
Både pojkar och flickor skadas av hårfobin, rakar sig fel och får infektioner och känner sig äckliga och osäkra och hämmas och allt är bara bajs med det.
 
DET MÅSTE FAN FÅ ETT SLUT! NU!
 
Vad kan du göra åt det här?
Det allra bästa är ju att va en god och alternativ förebild - själv låta håret växa. Men om inte pallar det så kan du iallafall se till att snacka gott om dom som vågar vara håriga, och sluta upp att säga "asså jag personligen tycker det är snyggare/fräschare med rakat". Sluta bidra till hårfobin. 

Kommentarer

  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Alltså nej nej nej NEJ!!! Usch vad ledsen jag blir. Minns när min syster frågade mig tonåren om jag tyckte det var "hett" med hår mellan benen och jag bara eh , ja? Håret växer där för att det ska skydda ditt kön! Fruktansvärt med denna rakningshysteri.

    Svar: Håller med.
    Mican

    2013-03-28 | 17:30:47
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Lesthi säger:

    Det är ju hemskt! :O
    Jag har faktiskt äntligen tagit mod till mig och låtit håret under armarna växa sen 4 veckor tillbaks. Jag önskar jag var så modig att jag vågade spara det på benen i sommar också.

    Svar: Jag får se om jag vågar ;)
    Mican

    2013-03-28 | 17:33:52
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • Malin säger:

    Helt otroligt. Blir bara så ledsen av att höra detta. Gäller det både pojkar och flickor? Sätter de krav på varandra eller kommer det utifrån? Och var i så fall?
    Helt otroligt. Tänk om det istället kunde bli en trend att till exempel läsa religionsvetenskap, lite mer konstruktivt i alla fall.

    Svar: Pressar varann. Både pojkar och flickor.
    Mican

    2013-03-28 | 20:51:47
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Det här är anledningen till att jag inte rakar mig. Jag klarar av att låta bli och om det bara är en person som ser mig och tänker att "faan, hon har ju faktiskt hår under armarna, kanske kan jag också ha det?". Jag låter inte bli att raka mig för att det är snyggare eller hetare, däremot är det solidariskt mot de som själva inte vågar (andra plus är att jag upplever det som fräschare och bekvämare, men det finns det ju delade meningar om...).

    2013-03-28 | 21:06:15
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Linnéa säger:

    Ännu en grej att bli ledsen över. Fan. Kommer ihåg på gymnasiet då jag inte rakade mig där nere. Hade inte ens kommit på tanken och så såg jag i duschen på gympan att de andra tjejerna rakade sig. Då blev jag lite skamsen och tänkte att jag kanske var äcklig, vilket ingen ens hade sagt till mig utan jag bara antog till och med! MEN jag känner mig stolt över att när jag hade sex en av mina första gånger sa killen att "Du har inte funderat på att raka dig?". Varpå jag slog tillbaka med "DU har inte funderat på att raka dig!?". Sen rakade jag mig inte förrän jag blev ihop med min första och nuvarande pojkvän som inte satte press på mig. Nu tycker jag att det är skönare att vara rakad för att det inte kliar lika mycket och könshåren fastnar inte i troskydden (vilket gör fantastiskt ont!).

    Jag har hört att så länge du inte rakar fel så spelar det ingen roll för din hygien om du är rakad eller inte. Problemet är ju att folk känner sig äckliga och att till och med 11-åringar börjar känna press på sin sexualitet.

    /Slut på essän.

    Svar: Fan va bra sagt, svar på tal!
    Jamen precis, folk får väl egentligen raka sig. Men det är ett problem när det är idealet - folk känner sig pressade.
    Mican

    2013-03-29 | 09:17:45
  • LORISSA LOVEBOMB säger:

    Första gången jag rakade könshåret gick jag i sexan. Jag var 12 år. Min killes kompis sa till mig att jag borde raka könet för Fredriks skull. Vi hade liksom inte ens sex, men kompisen sa att "MIN tjej rakar minsann könet, och det är mycket finare så gör det för Fredriks skull!". Och så gjorde jag det.

    Jag slutade inte förrän jag var 23 år. Vilket jag ännu är. Det vill säga, bara månader sedan. Ingen ska behöva känna hårskam på det där sättet, jag tänker vara ett föredöme nu.

    Svar: Fan va sjukt. 12 bast jag lekte fan med barbie då!
    Mican

    2013-03-29 | 14:52:14
    Bloggadress: http://lorissalovebomb.se

Kommentera inlägget här: