moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är standard att kommentera andras utseende

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Har ni tänkt på det? Att folks utseende alltid ska uppmärksammas & kommenteras i typ alla sammanhang? Det är liksom en osynlig lag. Särskilt i kvinnokretsar. 

"Vad fin du är idag!"

"Har du klippt dej?"

"Åh har du köpt en ny tröja?"

Osv i all oändlighet typ. Och folk tar typ illa upp om en inte vill ställa upp på dom premisserna. Eller, dom tycker iallafall att det är konstigt. Knäppt att inte vilja få komplimanger för utseende liksom. Och knäppt att vägra säga att nån är snygg i håret. 
 
Men det är inte så knäppt. Vill ni förstå varför det inte är knäppt? Kolla va jag skrivit här och här.
 
Jag är inte så jävla svartvit i verkligheten dock (även om jag försöker undvika att uppmärksamma utseendegrejer). Jag kan kommentera folks coola kläder m.m. Ibland folks nya frisyr. Av gammal vana liksom. Jag är ju inte mer än mänsklig. Men jag försöker ;)

Kommentarer

  • Matilda säger:

    Trots att jag är 90-talist så tror jag att mina föräldrar gjorde ett ganska stort rätt när de uppfostrade mig för jag säger aldrig de där sakerna du beskrev. Jag noterar i mitt huvud om en person har klippt sig och hur de ser ut, visst, men jag säger det aldrig. (Eller jo, kanske om det är min bästa vän eller någon väldigt nära. Och samma sak med kläder där). Men jag går inte fram till en kollega eller liknande och säger sådana saker. Varför liksom?
    I min värld är beröm för något man gjort TUSEN gånger mer värt än hur man ser ut. Tusen, tusen och åter tusen. Det man gör blir ju den man är (flitig, snabb, smart, långsam, noga osv). Och jag tror man har mer nytta av att veta hur man ÄR än hur man ser ut..
    Flummigt värre men ah, lite tankar.

    Svar: Jag håller med!
    Mican

    2013-03-02 | 11:56:24
    Bloggadress: http://higgsr.tumblr.com/
  • SannaMac // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Jobbigt i allt detta är ju också att när man kommer nyklippt eller med nya kläder och INTE får höra att man är fin, då "vet" man att folk tycker man är ful... Därför har jag alltid ångest inför att gå till jobbet dagen efter jag varit hos frisören...

    Svar: Haha precis! Eller så kanske dom är som jag och vill undvika att kommentera andra utseende ;)
    Mican

    2013-03-02 | 15:55:52
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Ida H säger:

    Jag är sådan att jag inte kommer ihåg vad en person har på sig från en dag till en annan. Om de har samma klädesplagg väldigt länge (till exempel samma vinterjacka i flera år) då kan jag komma ihåg det.

    Om någon har klippt sig eller färgat håret brukar jag kommentera det"har du färgat håret? Så fint det blev". Men sen så säger jag till mina nära och kära att de är fina titt som tätt och i det inkluderas hur de är som personer.

    Jag tror att många av mina utseendekommentarer till andra kommer från att andra har en förväntning att få kommentarer som berömmer deras utseende.

    Den kommentar jag har svårast för är "Så fin du är idag." Bara idag? Var jag inte snygg igår när jag lufsade runt i mysbyxor? Eller hur menar du nu?

    Svar: Ja, jag ger också utseendekommentarer ibland, just för att INTE såra. Ibland jobbigt att inte säga nåt.
    Mican

    2013-03-03 | 09:06:00
    Bloggadress: http://levapositivt.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: