moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Går trans-acceptans ihop med genushäxeri?

Kategori: Feminism och genus

När jag såg klippet nedan så vart jag lite fundersam över det här med transsexualism och hur det går ihop med genustanken att det inte finns specifikt pojkiga eller flickiga egenskaper/beteenden.
 
Transsexualitet innebär alltså att tycka att en fötts in i fel biologiskt kön, en känner inte att självbilden stämmer överens med det (biologiska) kön en har. Men om självbilden nu inte ska påverkas så mycket av ens kön (som vi genusivrare förespråkar) varför finns transexuella? 

Och om samhället skulle bli helt jämställt, samma förväntningar på pojkar och flickor, vad skulle det då innebära att vara transsexuell? Hur skulle det märkas?
 
Videon nedan får det nästan att låta som att det som definierar en flicka är att gilla rosa, baddräkter och smink. Men jag tänker att Jazz (transsexuella flickan i klippet) som ju känner att det biologiska könet pojke inte stämmer in på henne, väljer att göra det som ses som traditionellt flickigt. Viljan att ha ett biologiskt annat kön gör alltså att hon anpassar sig efter de sociala och kulturella förväntingar som finns på flickor - det sociala könet (även kallat genus). Hade de sociala och kulturella förväntningarna på flickor sett annorlunda ut hade hon gjort så istället. 
 
Jag tror att en kan ha en könsidentitet och att denna kan vara viktig. Det kan vara viktigt att få definiera sig som tjej, liksom det kan vara viktigt att definiera sig som kille. Och för vissa är det viktigt att definiera sig som både och eller inget av dom. 
 
MEN! Denna könsidentitet behöver inte innebära något annat än en känsla av "jag är...(tjej/kille/annat)". Att känna sig som tjej innebär INTE att vilja anamma en stereotypisk tjejig roll. Det innebär bara att en känner sig ha en viss könstillhörighet - inte att en ska bete sig på ett visst sätt eller ha vissa egenskaper.
 
Jag vill definiera mig som tjej. Jag känner att jag är en tjej. Men för mig innebär inte att vara tjej detsamma som att bete sig på ett visst sätt (enligt könsrollen).
 
Jag tror att könet kan ha betydelse. För mig har det det. Jag ÄR tjej. Och eftersom jag är heterosexuell så har andras kön betydelse om jag ska ragga - jag söker mig till killar/dom med kuk.Men det blir skevt när vi ska lägga på massa tolkningar på vad det innebär att ha en viss könsidentitet. 

Pojkar ska få vara pojkar. 
Flickor ska få vara flickor.
Men att vara pojke/flicka ska inte betyda att en ska bete sig på ett visst sätt, se ut på ett visst sätt, ha vissa egenskaper. 
 
Så alltså:  Om vi lyckades jobba bort könsrollerna och få ett mer jämställt samhälle, tror jag fortfarande att det skulle finnas lika många transsexuella. För könsidentitet är inte samma sak som könsroll. En transexuell som biologiskt är född pojke men känner att en egentligen är en tjej, behöver inte vara vidare sugen på rosa/hästar/smink/långt hår/tjejigt-ni-fattar utan kan lika gärna vilja bete sig "traditionellt manligt".
 
Könsidentiteten är nåt annat än dom traditionella könsrollerna. Nåt annat än sociala och kulturella könsbaserade förväntningar. Viktigt på ett annat sätt.
 
Könet har betydelse - men inte sån stor betydelse som vi ger det idag, utan en annan slags betydelse.  
 
 
 
Vad tror ni? Går trans-acceptans ihop med genushäxeri?
 
P.S. Jag är extremt okunnig i allt som rör transsexualism egentligen, har typ kollat wikipedia och där är min kunskapsnivå. Så den som vet bättre får gärna bilda mej, och om jag sagt nåt jättefel ber jag om ursäkt och får det gärna påpekat för mej. Försöker förstå.

Kommentarer

  • Alex säger:

    Om jag inte minns fel finns det en italiensk läkare som forskade om transsexuella. Han hittade tydligen en förändring i hjärnan som eventuellt skulle förklara varför de kände som de gjorde. Det skulle vara otroligt intressant att se hur den förändringen tar sig uttryck i en värld utan normativa könsroller. Men det lär jag dessvärre inte få uppleva.

    Det där om könsidentitet är jag inte helt med på. Hur skulle en sådan existera utan könsroller? Hur "känner" man att man är ett visst kön när alla känslor och beteenden är lika manliga som de är kvinnliga?

    Svar: Det är fett krångligt. Tänker att jag kan ju känna mej som kvinna (könsidentiteten) även om jag bara gör "manliga" saker, har "manliga" egenskaper osv. Jag skulle fortfarande känna mej som kvinna även om känslor/beteenden är könsneutrala. Att jag känner mig som kvinna innebär ju då inte att jag ställer upp på nån slags social överenskommelse om vad det innebär att vara kvinna.
    Men jag tror inte (och vill inte) att vi ska försöka komma till en punkt där kön är HELT betydelselöst. För det är helt okej att kön är viktigt vid val av sexpartner, partner i övrigt.
    Mican

    2013-03-27 | 18:53:50
  • MK säger:

    Jag och mina vänner har diskuterat om detta, men vi kom inte fram till något. Det är verkligen en sjukt svår fråga.

    2013-03-27 | 20:25:38
  • Experten från Zinken säger:

    Hur kan man säga att en man är transa men endå beter sig manligt? Det finns inget manligt eller kvinnligt. Även om du skriver "traditionellt manligt" är det tråkigt att man endå ska ta ett sådant exempel. Nej låt dem bete sig som dem vill och dra inga exempel alla är olika oavsett transa,homo osv


    Svar: Fast det finns i dagsläget stereotypa syner på vad om är "kvinnligt" och "manligt". Däremot kan jag hålla med om att det är onödigt att hela tiden snacka om kvinnligt/manligt för att det då liksom befäster hela grejen. Men att lyfta fram det i såna här fall tror jag faktiskt behövs, för då är syftet att uppmärksamma att människor gör skillnad på kön och hur skevt det är. Utan att uppmärksamma/medvetandegöra - ingen förändring. Med på hur jag menar?
    Mican

    2013-03-27 | 20:45:08
  • Michis säger:

    Det har jag också alltid undrat! I varje dokumentär jag sett säger killarna som känt sig som tjejer att de alltid älskat rosa och gillat att leka med dockor mer än bilar. Och jag har tänkt: Ok om föräldrarna accepterat det kanske inte ungen skulle gå igenom nåt så extremt som att byta kön.

    Men jag är heller inte insatt... Kanske är pressen att passa in så stor att det är "lättare" att operera sig för att passa in i normen? Nu svävar jag runt =)

    Svar: JAG VET INTE! Måste prata med 3000 transsexuella och få hjälp att fatta.
    Men som sagt tror jag att en kan känna att en har fel könsidentitet utan att vilja leva enligt motsatta könets könsroll.
    Mican

    2013-03-27 | 21:33:36
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Mar* säger:

    Michis:

    Fast sen är det just en viss typ av transkvinnor som lyfts upp i dokumentärer. Det är oftast kvinnor som tjänst sig som tjejer sen de var 3 eller nått och också kvinnor som visar upp en traditionell feminitet. Så det ger ju en ganska skev bild av mångfalden. Det är sällan man ser någon som upptäckte sin transexualitet i vuxenårsålder och genomgått könskorrigering för att sen leva i en butchidentitet.

    Jag har aldrig hört om någon som gjort en könskorrigering för att passa in i normen. Visst - att passa in i normen för att bli bemött på korrekt sätt kan vara viktigt. Samhället har kan ha svårt att acceptera transkvinnor som kvinnor och transmän som män. Då kan traditionella könsroller vara ett instrument (och snarare ett trång) även fast det inte passar in för alla. Man måste också vara medveten om att i många länder visa upp stereotypa könsroller och kunna passa in i en berättelse om att alltid ha vetat för att få tillgång till medicinisk hjälp. Jag vet inte hur det är i Sverige nu men bara för några år sedan var transexuella (om de hade en önskan om könskorrigering) tvungna att ha en sexualitet som gjorde att de kunde leva heteroliv i förhållande till sin könsidentitet.

    Svar: "Samhället har kan ha svårt att acceptera transkvinnor som kvinnor och transmän som män. Då kan traditionella könsroller vara ett instrument"
    Ah jag hade inte tänkt på det! Smart tänkt.
    Mican

    2013-03-27 | 21:56:26
  • Amadeus säger:

    Självklart går transacceptans hand i hand med genushäxeri! Imorgon får vi fara till Blåkulla allihopa och smida ondskefulla planer på hur vi ska göra världen lite bättre och friare för alla människor :)

    En person som skriver extremt bra om transexualitet (och även andra normer, t ex hur man ser på olika så kallade funktionsnedsättningar) är Immanuel Brändemo! (Som jag har att tacka hur mycket som helst för mitt intresse för HBTQ, genus, feminism och så vidare).

    Länk till hemsida: http://www.trollhare.com

    Där går det att hitta mycket matnyttiga saker :)

    ----

    Om själva inlägget och ämnet annars så tror jag att det till viss del också blir så att transexuella "tvingas" anamma könsstereotyper, för att helt enkelt anses som transexuella. Särskilt om man är äldre och genomgår utredning, för man är ju inte kvinna om man inte älskar rosa, smink, klänningar, mode osv osv? Eller? *tycker förstås inte detta*

    För många blir det säkert en extra stark längtan till det inre könets yttre attribut också, för att smink och kjolar (till exempel) varit förbjudet tidigare, och så blir det förstås ett sätt att få omgivningen att behandla en som rätt kön (ingen ser ju att man är kvinna om man i allt yttre verkar vara en man...). Sånt skulle förhoppningsvis försvinna om vi fick bort könsrollerna :)

    En del transsexuella (har ingen aning om hur många) vantrivs ju också fruktansvärt med sin fysiska kropp och upplever den som "fel". Det har jag svårt att tro att det har med könsroller att göra, även om de säkert kan förvärra saken.

    ---

    Ah, det blir lätt lite rabbligt för mig när det kommer till det här ämnet (och jätteroligt, för det var just via trollhare och trans/cis som jag började öka mitt intresse för normfrågor överhuvudtaget).

    Svar: Åh tack för dessa vettiga infallsvinklar! Ska kolla in den där bloggen omedelbums.
    Mican

    2013-03-27 | 22:26:13
  • Amadeus säger:

    Och nu blev jag jättesugen på att starta en blogg vid namn genushäxa. Får jag det eller är det upptaget månntro?

    Svar: Jag tror inte att det är upptaget faktiskt :) Tror jag kollade i efterhand o ångrade mitt namnval lite grann ;)
    Mican

    2013-03-27 | 22:26:52
  • IdaMelissa säger:

    Väldigt många transsexuella försöker passa in i könsrollerna extra mycket (ofta för mycket i mitt tycke), och gärna överdriver sin könsidentitet med könsnormativa attributer. Jag gjorde det både i min första felaktiga pubertet och även i början av min andra pubertet. Det var lättare att överdriva könsrollerna med typiska könskodade attribut, att liksom passa in i tvåkönsnormen. Passera så mycket som möjligt, och att undvika jobbiga intima frågor om saker andra egentligen inte har med att göra.

    Nu däremot har jag backat lite. Att gå från en snäv könsroll till en annan snäv könsroll var som att ljuga för mig själv ännu en gång. Det är nu inte längre lika viktigt för mig att övertyga andra om min könsidentitet. Det räcker att jag själv vet vad jag är liksom.
    Är nu en öppen och stolt transtjej som gladeligen svarar på frågor och planerar att börja föreläsa om kön, identitet och normer, att på det sättet tänja på gränserna för vad som är allmänt accepterat.

    Kan tillägga att jag inte skulle vara här idag om möjligheten till könskorrigerande behandling fanns tillgänglig. Resan har varit sjukt jobbig, men alternativet har jag aldrig sett som ett alternativ, har dock försökt avsluta mitt liv flera gånger men ångrat mig varje gång när jag stått där och vinglat på kanten till avgrunden.

    Att från födseln inte passa in i cisnormen kan ha varit det bästa som hänt mig, fast om jag valt själv skulle jag helst sluppit den här plågsamma känslan av att kroppen utvecklats åt fel håll och behövt korrigera med hjälp av hormoner, operationer och massor med besök inom vården.

    Svar: Vad intressant att höra din berättelse! Tack för att du hjälper mig att fatta hur det kan va. Hoppas du startar en blogg för den skulle jag läsa ;)
    Mican

    2013-03-28 | 00:46:02
  • pelle pettersson säger:

    hej mican jag är en orakad gammal bonde ,så här års när de nya lammen föds förundras jag alltid över att de små baggarna,redan vid 2 veckors ålder, slåss med varandra och försöker våldta tacklammen . har tre numera vuxna människobarn och är väl medveten om rosa-blå-stereotyperna .jag har tänkt på det här i 27 år men inte kommit fram till något

    Svar: Jag har läst din kommentar 27 gånger och fortfarande inte fattat nåt ;)
    Mican

    2013-03-28 | 07:33:46
  • Emelie säger:

    Läs http://imvicky.myshowroom.se

    Hon har nog gått igenom samma sak som Jazz!

    2013-03-28 | 09:26:10
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • pelle pettersson säger:

    hej mican, vad som är inlärt och vad som är medfött genusbeteende har jag tänkt på ,och vad det innebär för barnuppfostran och utbildning t.ex hoppas jag gör migt förstådd

    Svar: Då fattar jag! Ja det är ju en fett svår fråga. Här är vad jag tänkt om det: http://moralfjant.blogg.se/2012/october/det-ar-lojligt-att-forneka-biologiska-konsskillnader.html
    http://moralfjant.blogg.se/2012/september/biologins-betydelse.html
    Mican

    2013-03-28 | 16:04:56
  • jo säger:

    Jag tror att transsexualitet har mycket med könsroller att göra, och att anledningen till att vissa människor känner som de gör kan ha en mängd olika anledningar. Inom trans har vi allt ifrån män med kvinnokläder/kropps fetish till ungdomar som känner att de är fel i sina kroppar, eller i sin könsroll.
    Tydligen är det en stark "trend" i USA med att ungdomar identifierar sig som trans eller queer, speciellt unga tjejer verkar det som. Den här mycket kritiska bloggen tar upp detta, samt problemen som uppstår när personer av biologiskt manligt kön identifierar sig som lesbiska osv:
    http://gendertrender.wordpress.com/
    Bloggaren tror inte på "könsidentitet", alltså gender och är mycket hatad. Jag välkomnar detta perspektiv dock eftersom det är svårt att hitta något kritiskt om detta fenomen.
    Det är ett känsligt ämne med väldigt mycket problematik omkring.


    Svar: Ah jag tror nog på könsidentitet faktiskt.
    Mican

    2013-03-29 | 21:48:03
  • jo säger:

    Könsidentitet och problem med detta (och vem har inte det? Är ju ingen tjej stereotyp direkt) är givetvis väldigt stark i kulturer där vilket kön du tillhör spelar stor roll och könsroller är starka.
    Men Mican, när du säger tror på, menar du att denna inre identitet är något som du tror människor har av naturen och är födda med ?
    Tror du att det är det samma med ras och art identitet? Kan det bli en bristande överensstämmelse hos någon där också?


    Svar: Asså jag tror att vi föds med en könsidentitet och artidentitet (rasidentitet? vad är det?). Det är väl därför vissa människor också känner att dom egentligen är typ en varg.
    Men denna identitet innebär behöver inte ha nåt med könsroller att göra, that's what I think. Men jag lyssnar gärna på andra resonemang.
    Mican

    2013-03-30 | 13:40:43

Kommentera inlägget här: