moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men modellerna ÄR onaturligt smala

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Det är inte onaturligt eller fel eller fult eller äckligt att vara smal. Men modellerna är onaturligt smala. Jag vill kritisera att den kroppsformen lyfts fram som det eftersträvansvärda. Hur fan tänker jag nu?

Såhär va. Det blir så skevt när enbart en kroppsform ska synas (och lyftas fram som den vackra, som idealet) och det blir faktiskt extra skevt när denna kroppsform är "onaturlig"  för de allra flesta. Med onaturlig menar jag att det skulle krävas typ bantning, självsvält, ständig kroppsbevakning, kanske operation för att uppnå den kroppsformen. 
 
Visst finns det människor som är modellsmala helt naturligt, och kan leva sunt i den kroppen. Det är inget fel i det liksom. Men dom allra flesta kan inte ha/få en sån kropp utan sjukt mycket ansträngningar och fan inte ens då. Så när alla modeller är sådär supersmala och det skapar en bild av att det är det som är det eftersträvansvärda, så är det faktiskt en onaturlig bild. En skadlig bild. 
 
Många snackar om att felet inte ligger i att modeller är smala utan att alla modeller är smala, att bara en kroppstyp får synas och visst är det delvis så. Men sanningen är också att det är skadligare att alla modeller är spinkiga och väger 50 kg än att alla modeller är halvkurviga och väger 65 kg. Inte för att det är vackrare eller mer värdefullt att vara halvkurvig, utan helt enkelt för att den kurvigare kroppen inte är lika "onaturlig/svår att uppnå" för dom allra flesta.
 
Jämför med detta:
Säg att alla modeller bara hade en arm, och det sprids en bild av att skönhet är att ha en arm och inte två. Jag vill då kritisera det hela genom att säga att det är onaturligt och skadligt att enarmade kvinnor får representera skönhetsidealet. Detta innebär ju inte att alla enarmade kvinnor är fula och onaturliga, mindre värda. Det innebär ju bara att dom allra flesta kvinnor faktiskt inte är enarmade, och att det skulle krävas väldigt osunda metoder för att bli det. 

Är ni med på vad jag menar?
 

Kommentarer

  • Anja säger:

    Tycker dock inte att vi borde kalla någon kroppsfrm för onaturlig. Och så tror jag nog att de flesta helst ser att idealet ligger så nära en själv som möjligt. Jag skulle aldrig kunna väga 65 kg. Absolut inte naturligt.

    Svar: Men för dom flesta. För dom flesta är 65 kg inte lika onaturligt att sträva efter, som 55 kg. Därför blir det extra skevt när det är den enda kroppsformen som lyfts fram.
    Ingen kroppsform är onaturlig i sig. Det är ju just det jag skriver.
    Mican

    2013-03-07 | 16:04:47
  • young fire säger:

    Men shit vad jag håller med asså! Du är sjukt bra på att formulera dig. Jag hade velat skriva detta awsome inlägg!

    Svar: Du får skriva en rip-off ;)
    Mican

    2013-03-07 | 16:39:56
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpress.com
  • jessica säger:

    Det har liksom gått så långt att folk inte ens tycks förstå vidden av sjuklighet i dessa magra kroppar. Det är någonting jag, med ätstörningsproblematik i bagaget, har reflekterat över rätt mycket. Jag har t ex otaliga gånger hört såväl vänner som främlingar säga saker som "ja hen är ju smal, men inte sjukligt liksom" och liknande i fall där det är helt tydligt för mig att personen som diskuteras är sjukligt underviktig.
    När jag var inlagd för min anorexia minns jag att jag insåg att många av mina medpatienter kunde ha traskat ner för en catwalk utan att någon hade anat oråd (detta var alltså en sluten avdelning där man med lite tur fick gå 500 meter per dag etc). Jag minns också att några välmenande(?) unga män, när jag och några medpatienter satt ute i solen en dag, sa "är ni från anorexikliniken? Ni ser ju inte alls så smala ut!".

    Min uppfattning är att gränserna för vad folk anser är "normalt" har glidit så pass att exempelvis detta ( http://www.google.se/imgres?hl=sv&newwindow=1&safe=off&biw=1092&bih=514&tbm=isch&tbnid=TPM1yIZb4agfyM:&imgrefurl=http://favim.com/image/247364/&docid=OvgD-q3onw0K5M&imgurl=http://s2.favim.com/orig/30/catwalk-fashion-model-new-collection-runway-Favim.com-247364.jpg&w=853&h=1280&ei=8bM4UZ_0JobL4AT1sYEg&zoom=1&ved=1t:3588,r:43,s:0,i:213&iact=rc&dur=675&page=3&tbnh=182&tbnw=117&start=38&ndsp=22&tx=48&ty=41 ) kan ses som ett resultat av "sund" viktkontroll, och att det inte blir sjukligt förrän man når hit ( http://4.bp.blogspot.com/-XkPTrBZZOy4/UMPg0EvvDhI/AAAAAAAAAL8/yhEC_2Jy_Ms/s1600/91653h.jpg )

    Svar: Däremot så gillar jag inte att säga att en enskild mager kropp är sjuklig, för det blir att säga att så smalt är fult. Däremot är det sjukligt att det är idealet, just eftersom dom flesta skulle behöva bli ätstörda för att nå den kroppen.
    Mican

    2013-03-07 | 16:43:25
    Bloggadress: http://kessen.blogg.se
  • Lisa säger:

    Din blogg är bara så bra! Känns som jag blivit mer medveten om normer och könsskillnader efter att jag började läsa din blogg!

    du e grym! heja heja

    Svar: Det här gjorde mej asglad att läsa! Tack! :D
    Mican

    2013-03-07 | 16:53:42
    Bloggadress: http://liisajacobsson.blogg.se/
  • jessica säger:

    Syftar du på att jag länkade till specifika bilder när du skrev att du inte gillar att säga att en enskild mager kropp är sjuklig? Jag förstår isf hur du menar, nu i efterhand önskar jag att jag hade gjort min poäng utan länkar.

    Svar: Nä jag förstår din poäng, tror jag :) Modellerna är ofta sjuka, för att få till den kroppen. Den smalhet som modellerna har liknar den många ätstörda har. Men den fick mej att tänka på att det är viktigt att inte börja häxjakt på "sjukliga kroppar" hos individer, utan hålla debatten på en generell nivå.
    Mican

    2013-03-07 | 17:26:48
    Bloggadress: http://kessen.blogg.se
  • jessica säger:

    Då är vi överens tror jag!

    2013-03-07 | 17:35:03
    Bloggadress: http://kessen.blogg.se
  • Angelica säger:

    Jag skrev själv en artikel om hur smala modeller skapar en förskjutning av vad som uppfattas som normalt. T.ex. det här med att en plus size-modell i dagsläget har samma klädstorlek som en catwalk-modell hade för tjugo år sedan. http://blemma.netii.net/2012/12/nar-size-zero-blir-normal-size-och-normal-size-plus-size

    Svar: Bra inlägg!
    Mican

    2013-03-07 | 18:03:24
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Michis säger:

    Men inte ens de naturligt smala modellerna äter ju normalt? Knarkar för att bli smala och svälter sig osv (enligt modeller som sagt i intervjuer osv). Men det är värre att äta normalt o va mullig då är man ohälsosam!

    Svar: Det är så skevt!
    Mican

    2013-03-07 | 21:54:27
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • TantMango säger:

    Jag förstår vad du menar. Men snälla använd inte ordet onaturlig om någons kropp! det är väldigt otrevligt att bli kallad det! alla är naturliga på sitt sätt i våra olika kroppar! Du kunde fått fram samma poäng utan det ordet, det hade blivit så mycket bättre.

    Svar: Nu handlar ju inlägget om att sägandet av "modellernas kroppar är onaturliga" inte är samma sak som att säga att magra kroppar per se är onaturliga, utan att det är onaturligt i det sammanhanget just när de ska förespråka ett ideal. Men orepresentabel är väl ett bättre ord I guess.
    Mican

    2013-03-08 | 11:48:56
    Bloggadress: http://tantmango.se

Kommentera inlägget här: