moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svar på frågestund - part one

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag har försökt slå samman vissa av era kommentarer till några övergripande frågor, som jag hoppas ska innehålla allt ni undrade över :) Here goes några:

Varför kallar jag mig för "moralfjant"?
Tyckte det va roligt för det rimmade på moraltant, och jag hatar onödigt moraliserande så kändes bra med moral-fjant. Ville ha nåt kort som e lätt att komma ihåg.

Hur gör jag för att vara så awesome? 
Jag bara är sån ;) Nämen sjukt stark självkänsla, en stor portion kritiskt tänkande och självrannsakande kombinerat med välvilja blir jävligt göttigt asså.

Vem är min absolut största förebild? 
Asså jag har typ aldrig haft en idol eller förebild på det sättet. Men jag diggar Lady Dahmer och Fanny väldigt mycket måste jag säga. Och Robin Hood ;)

Hur kommer det sig att jag blev så engagerad i genusfrågor? Har jag alltid haft intresse för det?
Verkligen inte!!! Jag har aldrig riktigt identifierat mej i den stereotypa flickrollen, men har stolt känt mej som pojkflicka fram tills för några år sen när jag började fatta allt det här med genusordning och sociala konstruktioner. Blev intresserad ”på riktigt” när jag började universitetet, gick med i en tjejjour och började läsa Lady Dahmers blogg – typ två år sen. Asså det har väl legat i och grott ett tag men bröt väl ut först några månader innan jag började blogga.

När började jag tänka normkritiskt, alltså insåg det här med att skönhetsidealen inte måste följas och så? Tänkte jag så när jag var liten? När började jag verkligen GÖRA nånting åt det?
Jag har alltid varit mindre mån om mitt utseende än de flesta andra tjejer i min ålder, brydde mej inte så mycket om det som unge. Men på högstadiet blev det andra bullar för blev så jävla hårt utsatt av att inte leva efter reglerna, så där bäddades jag in i kroppsnoja och snygghets (även om jag var långt ifrån lika obsessed som dom andra tjejerna va). Sen har fulfobin stegvis fasats ut. Asså jag gör ju ingenting åt det annat än att blogga och nån enstaka gång har jag snackat om det på en skola. Eller iofs upplyser jag min omgivning om det skeva ;)

Vad är mitt absolut största beroende?
Helt klart choklad. Och fotboll. Och just nu TV-serien Merlin.

Vilken är min favoritbok? 
HARRY POTTER! *nörd*

Hur klumpig är jag på en skala från ett till tio? 
En tråkig 5, mittemellan I guess.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: