moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svar på frågestund - part three (eller - jag tvingas till självrannsakan)

Kategori: Sån är jag

Hur är mitt förhållande? Märks tydliga könsroller?
Jag skulle nog säga att varken jag eller killen är stereotypt kvinnlig/manlig. Typ som, vi möts lite på mitten i det hela. Han är mer ”feminin” än det stereotypa, och jag mer ”maskulin” typ. Men såklart märks stereotypa könsroller även i vårt förhållande, vi är ju produkter av det samhälle vi lever i liksom. Som att jag är den som söker mest närhet (helt klart mest gosig haha) och den som tycker mest om att inreda/fixa fint, och han är den som sköter all teknik, den med körkort och är ”försörjare” (eftersom han jobbar och inte jag). Städning/matlagning och sånt gör vi typ lika mycket av. Men det märks att jag är mer präglad av kvinnlighet när det gäller det där med behagande, att jag är den som oftast försöker tänka va andra vill ha – typ känna av partnerns trötthet/hunger och försöka tillgodose dom behoven. Typ att jag försäker ”läsa av” mer, till exempel oftare frågar om jag ska hämta nåt att dricka, ge massage och sånt. 

Är min pojkvän lika genus-petig som jag eller tycker han bara att jag är jobbig ibland?
Haha nuförtiden är också han en ärad medlem i PK-maffian. Jag är väl snäppet mer extrem men han är helt klart en jämlike. Innan mej hade han andra åsikter så visst har jag nog påverkat honom (och han har nog påverkat mej!) Men han skulle nog tänkt så även utan mej, vill inte ta all credd för det. Han är ju sjukt intelligent (förmåga att tänka kritiskt) och har dessutom välvilja gentemot andra människor, vilket bådar gott för genusmedvetenhet for example.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: